صفحه اصلی / استان ها / خراسان جنوبی / ۲ میلیون هکتار از منابع طبیعی خراسان جنوبی فاقد ممیزیست
۲ میلیون هکتار از منابع طبیعی خراسان جنوبی فاقد ممیزیست

۲ میلیون هکتار از منابع طبیعی خراسان جنوبی فاقد ممیزیست

مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در مجموع نسبت به 10 میلیون هکتار عرصه‌ای دارای بهره بردار در سطح استان، کمی بیش از 2 میلیون هکتار از عرصه های مورد نظر فاقد عملیات ممیزی و تنسیق مراتع می باشد.

جنگل بکر فارن

علیرضا نصرآبادی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهارکرد: از کل سطح استان که بیش از ۱۵ میلیون هکتار است، ۱۴٫۵ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل داده‌اند که شامل بیش از ۹۵ درصد سطح استان است.

وی افزود: در این میان نزدیک به ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مرتع در سطح استان داریم که شامل ۵۹ درصد است.

مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: تا کنون ۶۰۸ سامانه مرتعی با سطحی بالغ بر ۷ میلیون و ۹۶۷ هزار هکتار شناسایی شده است.

نصرآبادی با اشاره به اینکه بیش از ۲۹ هزار خانوار از این مراتع بهره برداری می‌کنند، ادامه داد: همچنین ۱۳ هزار و ۲۳۱ فقره پروانه صادر، ۲ میلیون و ۸۰۵ هزار و ۲۰۶ دام موجود و ۲ میلیون و ۵۱ هزار و ۴ دام مجاز نیز شناسایی شده است.

وی تصریح کرد: در مجموع نسبت به ۱۰ میلیون هکتار عرصه های دارای بهره‌بردار در سطح استان، کمی بیش از ۲ میلیون هکتار از عرصه‌های مورد نظر فاقد عملیات ممیزی و تنسیق مراتع است.

نصرآبادی با اشاره به تهیه طرح مرتعداری ادامه داد: تاکنون ۱۷۳ فقره طرح مرتعداری با سطحی بالغ بر ۱ میلیون و ۸۴۰ هزار هکتار با بیش از ۷۰۰۰ خانوار بهره بردار تهیه شده که از این تعداد ۱۰۹ فقره  معادل ۱ میلیون و ۸۸ هزار هکتار واگذار شده است.

مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به سطوح ممیزی شده در استان، معادل ۶ میلیون  و ۱۲۷ هزار هکتار عرصه های مرتعی ممیزی شده، فاقد طرح مرتعداری مصوب است.

وی اضافه کرد: از سال ۹۴ به بعد به علت کمبود اعتبارات مربوط به تهیه طرح‌های مرتعداری (طرح ملی) طی یک اقدام جدید و با همکاری کارشناسان عضو سازمان نظام مهندسی استان مباردت به تهیه طرح های مرتعداری با مشارکت مجریان و کارشناسان مزبور و تحت نظارت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و شهرستان های تابعه استان شده است.

مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی یادآور شد: در این زمینه تا کنون سطحی معادل ۱۳۵ هزار هکتار در قالب ۱۴ سامانه عرفی تهیه طرح شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پلمب نانوایی

پلمب نانوایی متخلف در قاین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سرهنگ محمود زال بیکی گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.