صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / ۱۰۰ هزار عنوان کتاب طی یکسال گذشته تولید شده است
۱۰۰ هزار عنوان کتاب طی یکسال گذشته تولید شده است

مدیرعامل خانه کتاب:

۱۰۰ هزار عنوان کتاب طی یکسال گذشته تولید شده است

مدیرعامل خانه کتاب با بیان اینکه کمتر از 1500کتابفروشی در کشور فعال هستند، گفت: در یک سال گذشته حدود 100 هزار عنوان کتاب تولید شده که بر این اساس تعداد کتابفروشی ها برای عرضه این تولیدات جوابگو نخواهند بود.

به گزارش کسب و کار نیوز، «نیکنام حسینی پور» یکشنبه شب در نشست هم اندیشی کتابفروشان موفق و کتابفروشان مناطق کم برخوردار طرح عیدانه کتاب که در شهر قمصر کاشان برگزار شد، افزود، اگر طرح عیدانه کتاب به اهداف مورد نظر دست نیابد از ادامه آن جلوگیری خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه طرح هایی مانند عیدانه کتاب با هدف حمایت از کتابفروشی ها صورت گرفته است، ادامه داد: در سال ۹۴- ۹۳ که کتابفروشی ها در حال تعطیلی بودند، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با دغدغه در این باره تصمیم به اجرای برخی طرح های حمایتی از جمله عیدانه، تابستانه و پاییزه کتاب کرد.
مدیرعامل خانه کتاب، پرداخت تسهیلات به کتابفروشی ها را از دیگر حمایت های وزارت ارشاد دانست و گفت، تا کنون برای ۴۰ کتابفروشی تسهیلاتی از قبیل وام در نظر گرفته شده و تلاش می کنیم چرخه نشر را که عبارت از ناشر، مولف و کتابفروشی است با هم مد نظر داشته باشیم.
حسینی پور با بیان اینکه در فرانسه ۲۰ هزار کتابفروشی فعالیت دارند، گفت: در این کشور ۱۲ هزار ناشر حرفه ای وجود دارد، این در حالی است که وضعیت در ایران برعکس است، به عبارتی در قبال ۱۳ هزار ناشر کمتر از یک هزار و ۵۰۰ کتابفروشی فعالیت دارند.
وی با تاکید بر تغییر این تناسب اضافه کرد: لازم است با کمک دولت، این روند اصلاح شود زیرا طی یک سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار عنوان کتاب تولید شده که باید مکانی برای عرضه آنها وجودد داشته باشد، بنابراین ، این تعداد کتاب فروشی پاسخگو نخواهد بود.
وی ادامه داد: به دلیل برخی تغییرات در خانه کتاب که اواخر سال ۹۶ اتفاق افتاد، روند پرداخت اعتبارات کتابفروشان عضو طرح به تاخیر افتاد، بنابر این با تعدادی از این کتابفروشان تسویه شد و مطالبات بقیه نیز تا آخر فروردین ماه پرداخت شد.
به گفته وی، در طرح های بعدی خانه کتاب قبل از اجرا میزان یارانه هر کتابفروشی اعلام خواهد شد، هرچند آیین نامه این طرح نیز نیازمند اصلاحات است.
حسینی پور با بیان اینکه خانه کتاب رقیب بخش خصوصی نیست، گفت: این خانه رفیق ناشران و کتابفروشان است و قصد حمایت از آنها دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز در این نشست که با حضور «احمد مسجدجامعی» عضو شورای اسلامی شهر تهران، شهردار و رییس شورای شهر قمصر ، نادر قدیانی عضو شورای سیاست گذاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و جمعی از ناشران و کتابفروشان سراسر کشور برگزار شد، اهالی قلم و کتابفروشان به برخی از مشکلات پیش روی این حوزه پرداختند.
**مشکلات پیش رو
در این نشست، یک کتابفروش از کردستان با بیان اینکه در طرح عیدانه کتاب به صورت مستقیم به کتابفروشی ها توجه شد، گفت: امید داریم با اجرای این طرح ها به مرور زمان بحث نمایشگاه های استانی و نمایشگاه بین المللی کتاب کم رنگ شود؛ چرا که قدرت برنامه ریزی و مدیریت طرح های فصلی خانه کتاب فوق العاده است.
وی ادامه داد: در این طرح مردم، ناشران و کتابفروشان نفع می برند اما با وجود این طرح چه توجیهی برای برقراری نمایشگاه های استانی و بین المللی است.
** فرشته سنگری مدیر کتابفروشی افرا کتاب نیز گفت: برای تعدیل قیمت کتاب باید فکری شود در غیر این صورت قیمت کتاب به همین صورت باقی خواهد ماند.
وی اضافه کرد، توجه خانه کتاب را به سمت نمایشگاهایی جلب می کنم که فروشگاه هستند. ناشران اگر مایلند کتاب های خود را به این نمایشگاه ها بفروشند پس نقش کتابفروشان چه می شود.
** فریبا جمشیدی مدیر کتاب شهر کرمانشاه اظهار کرد: در هفت دوره طرح های فصلی خانه کتاب شرکت کردیم. در این طرح ها کتاب به دست کتابخوان می رسد و کسی که اهل کتاب است کتاب می خرد. همچنین این طرح ها کتابفروشان را پایبند به کتاب می کند.
وی ادامه داد: این طرح ها برای کتاب های ارزان قیمت خوب است و به نظر می رسد اگر در طول سال به مدت دو دوره و در زمان رکود فروش کتاب برگزار شود نتیجه بخش تر می شود.
وی گفت، ناشران در نمایشگاه ها حضور دارند و به این موضوع فکر نمی کنند که کتابفروشی ها ویترین آنها است. ناشران باید برای حفظ کتاب هایشان به کتابفروشی ها کمک کنند.
**آرش بیدل مدیر کتابفروشی خانه کتاب کرمانشاه از دیگر کتابفروشان حاضر در این نشست بیان کرد: حال کتاب خوب نیست؛ کتابفروشی ها در حال تعطیل هستند و برای حفظ بقای خود باید به روز شوند و در کنار کتاب چیزهای دیگری هم بفروشند تا بتوانند به کار خود ادامه دهند.
فراهنگ**۱۸۸۰**۱۵۴۰*شبس*۱۶۱۳*

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.