صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / کره شمالی و چرخش ناگهانی سیاست
کره شمالی و چرخش ناگهانی سیاست

کره شمالی و چرخش ناگهانی سیاست

تصمیم ناگهانی کره شمالی در مورد توقف آزمایش های اتمی و موشکی بالستیک قاره پیما همزمان با نزدیک شدن به اجلاس سران دو کره و همچنین نشست رهبران آمریکا و این کشور، جهان را شگفت زده کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز این خبر در حالی منتشر می شود که مقام های ارشد حزب حاکم و دولت این کشور در نشستی درباره راهبرد جدید این کشور مسایل مهمی را مطرح کرده اند و از دور تازه ای از تحولات در شبه جزیره کره خبر داده اند.
شاید برای برخی غیرمنتظره بود که کره شمالی به یکباره یک چرخش سیاسی در عملکرد خود پس از شش آزمایش اتمی و دهها آزمایش موشکی بالستیک و بخصوص آزمایش موشک های قاره پیما داشته باشد اما عده ای نیز معتقدند این دقیقا نقطه عطف تغییر سیاست ها و راهبردهای این کشور در قبال دشمن دیرینه خود آمریکا و متحدانش است که سال هاست این کشور را با قوای نظامی در محاصره قرار داده اند و محاصره اقتصادی این کشور را نیز تقریبا تکمیل کرده اند.
دلایل مختلفی وجود داشته است و دارد که نشان می دهد تغییر راهبردهای کره شمالی و پیش گرفتن مسیر برگزاری اجلاس های سران چندان هم دور از انتظار نبوده است.

** کره شمالی از موضع اقتدار مذاکره می کند
کره شمالی این بار بر خلاف گذشته، دیگر از موضع ضعف روی به مذاکره نیاورده است این کشور با دست پر پشت میز گفت و گو حاضر می شود زرادخانه اتمی خود را تکمیل کرده و به فناوری ساخت و پرتاب موشک های قاره پیما دست یافته است.
کره شمالی می داند مذاکرات دو کره و همچنین نشست سران آمریکا و این کشور کار ساده ای نیست و برای همین لازم بوده است تا زمینه های آن از سال ها قبل آماده شود.
این کشور از سال ۲۰۰۶ میلادی توان هسته ای نظامی خود را افزایش داده و حالا به یک قدرت هسته ای تبدیل شده است که چرخه کامل هسته ای را در اختیار دارد و می تواند موشک های بالستیک خود را به خاک آمریکا با قابلیت حمل کلاهک اتمی پرتاب کند.
این به کره شمالی یک اقتدار ویژه می دهد به این معنا که این کشور هم ابزارهای زیادی برای تحت فشار گذاشتن آمریکا در اختیار دارد و دیگر مانند گذشته در برابر واشنگتن دست و پا بسته نیست.

** تمرکز روی نوسازی اقتصادی
این کشور که زمانی با محدودیت های اقتصادی فراوانی دست درگریبان بود و هنوز هم تحت تحریم قرار دارد باید برای اینکه دستاوردهای یک دهه گذشته خود را حفظ کند از یک قدرت نسبی اقتصادی بالایی برخوردار باشد و تحریم ها را نیز بشکند.
شاید راه شکست تحریم ها این بوده است که کره شمالی به کره جنوبی و آمریکا نزدیک شود و در کنار گفت و گو با آنها بر سر مسایل سیاسی نشان دهد که می تواند با اقتداری که در اختیار دارد امتیازهای اقتصادی هم بدست ‌آورد.
این کشور به خوبی می داند توان هسته ای نظامی اش، دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا را هراسان کرده است و این بهترین زمان ممکن برای گرفتن امتیازات اقتصادی است.
آنچه برای کره شمالی اهمیت دارد اینکه از موضع قدرت با رقبای خود روبرو شود و شروطی را مطرح کند که طبیعتا به خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره مرتبط است.
این کشور خیلی با درایت رفتار کرده و قبل از گفت و گوها، هیچ شرطی را مطرح نکرده است تا کشورهای دیگر نظیر آمریکا، کره جنوبی و ژاپن دیدگاه و نگرشی در قبال کره شمالی نداشته باشند و نتوانند قبل از گفت و گوها، راهبردهای مقابله جویانه اتخاذ کنند.

** حمایت چین و روسیه از کره شمالی
‘کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی که زیرکی خود را حالا به نمایش گذاشته است پیش از اینکه هر اجلاسی را شروع کند به پکن سفر کرد و با متحد قدرتمند خود تمام راهبردها را تدوین نمود.
این کشور می داند اگر قرار است با قدرت های بزرگ وارد گفت و گو شود باید چین را نیز با خود همراه کند کره شمالی همچنین رایزنی های خود با روسیه را در هفته های گذشته به مراتب افزایش داده است.
در واقع این کشور بخوبی آگاهی دارد تا زمانی که چین و روسیه از او حمایت می کنند و تا زمانی که این کشورها قدرت مهار آمریکا را دارند واشنگتن و متحدانش نمی توانند به حریم شبه جزیره کره ضربه ای وارد کرده و علیه کره شمالی دست به اقدام نظامی بزنند.

** کره شمالی تثبیت شده و مقتدرانه گفت و گو می کند
در نهایت این باور اساسی را باید قبول کرد که کره شمالی دیگر ضعیف نیست این کشور چرخه هسته ای نظامی را به اعتراف خودش تکمیل کرده است دارای زرادخانه هسته ای است توان ساخت و پرتاب موشک های بالستیک اتمی را دارد و آزمایش های لازم را با موفقیت انجام داده است و هر اقدام نظامی را که لازم بوده تا قبل از این مذاکرات انجام داده است.
کره شمالی امروز اگرچه از لحاظ اقتصادی تحت فشار قرار دارد اما با کمک روسیه و چین از این معرکه نیز گریخته است و فعلا می تواند برنامه های خود را به پیش ببرد.
این کشور اکنون می داند که وقت امتیاز گرفتن است برای همین کشورهای کره جنوبی و آمریکا مسیر بسیار دشواری را در روزهای آینده در مذاکرات با کره شمالی در پیش خواهند داشت.
کره شمالی مسلما برای کاهش حضور نظامی آمریکا در منطقه شروطی مطرح خواهد کرد این کشور برای هر قدمی که در راستای خلع سلاح هسته ای بر می دارد تضمین های امنیتی و اقتصادی خواهد گرفت.
کره شمالی هرگز زرادخانه هسته ای خود را تا زمانی که یک رژیم دایمی صلح در منطقه برقرار نشود و تضمین های اقتصادی و امنیتی به این کشور داده نشود از بین نخواهد برد.
این کشور فقط برای اینکه به دنیا و جامعه بین المللی نشان دهد به دنبال حل صلح آمیز مساله است با توقف آزمایش های مذکور موافقت کرده اما هرگز سخنی در باره از بین بردن تسلیحات خود تا قبل از گرفتن تضمین های لازم به زبان نیاورده است.
کره شمالی کارت های مذاکراتی خود را تا زمانی که با کره جنوبی و آمریکا مستقیما وارد گفت و گو نشود رو نخواهد کرد کارت هایی که بازی متحیرانه این کشور را به نمایش خواهد گذاشت و شروط مختلفی را در بر می گیرد که براورده کردن آنها برای آمریکا، کره جنوبی و ژاپن راحت نخواهد بود.
امروز کره شمالی در حال رساندن این پیام به آمریکاست که اگر به دنبال خلع سلاح هسته ای است باید تضمین های لازم را بدهد با رژیم دایمی صلح موافقت کند تهدیدهای نظامی را به پایان برساند و اجازه دهد تا کره شمالی در کنار عاری شدن از تسلیحات اتمی از تهدیدهای نظامی آمریکا نیز عاری شود در غیر این صورت هر مذاکره ای از این دست تا زمانی که درخواست های پیونگ یانگ اجابت نشود از پیش شکست خورده است.

**تاثیر تحریم ها بر مذاکرات
با وجود تمام این دلایل، برخی تحلیلگران نیز معتقدند تحریم های چند سال گذشته از جمله بازگشت کارگران این کشور به کره شمالی روی اقتصاد پیونگ یانگ تاثیر گذاشته است و ذخایر این کشور رو به خالی شدن است.
به اعتقاد این دسته از تحلیلگران، فشار ناشی از تحریم ها یکی از عوامل دخیل در چرخش سیاست های پیونگ یانگ است.
آساق**۲۳۱**۱۹۰۴**۱۶۶۳

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.