چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / پاسکاری پاسخگویی به تخلفات خودرو بین مسئولان
پاسکاری  پاسخگویی به تخلفات خودرو  بین مسئولان

«كسب‌وكار» از پيگيري تخلف در ثبت سفارش و واردات 6400 خودرو گزارش می‌دهد

پاسکاری پاسخگویی به تخلفات خودرو بین مسئولان

ثبت سفارش و واردات 6400 خودرو در حالي حاشيه‌ساز شده است كه بايد اين مساله پس از طي تشريفات و انجام روند قانوني ثبت و به تاييد سازمان‌هاي مربوطه برسد.

گروه صنعت و معدن

ثبت سفارش و واردات ۶۴۰۰ خودرو در حالی حاشیه‌ساز شده است که باید این مساله پس از طی تشریفات و انجام روند قانونی ثبت و به تایید سازمان‌های مربوطه برسد. در این بین سازمان توسعه تجارت متولی مراحل اولیه و ثبت درخواست است و گمرک متولی ترخیص کالا و واردات است. در چنین شرایطی سازمان توسعه تجارت بروز تخلف در ثبت سفارش را پذیرفته، اما معتقد است که پس از پایان مهلت‌زمان قانونی ثبت سفارش انجام شده و و مسئولیت بر عهده گمرک است که ثبت سفارش‌های غیرواقعی را شناسایی و اعلام کرد. با این حال رئیس انجمن واردکنندگان خودرو این مسئولیت را متوجه وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌داند.
به گزارش «کسب‌وکار»، یکی از حوزه‌هایی که به‌شدت تحت‌تاثیر رانت و ارتباطات است، واردات خودرو است و مشروط شدن واردات خودرو به خدمات پس از فروش زمینه انحصاری شدن آن را بیشتر کرد، هرچند این موضوع منافعی را برای مصرف‌کننده نیز به همراه داشت و می‌توانست از خدمات پس از فروش بهتری بهره‌مند شوند، اما روند اجرای این دستورالعمل‌ها به انحصارطلبی در واردات و کسب امتیاز عده‌ای خاص برای واردات خودرو منجر شده و این مساله تا جایی پیش رفته است که برخی ثبت سفارش‌ها با دور زدن گمرک و سازمان‌های دولتی انجام می‌شود. حال رئیس سازمان توسعه تجارت نیز درباره تخلفات اخیر ثبت و سفارش خودرو گفته است: «برای روشن شدن این موضوع پرونده تخلفات به دستگاه‌های ذی‌ربط امنیتی قضایی ارسال شده است. حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت در چندین نوبت در این باره که برخی ثبت سفارش واردات خودروها موردتایید نیست، اطلاع‌رسانی کرده است. با وجود آنکه در تیرماه سال گذشته بارها اعلام شد ثبت سفارش واردات متوقف شده، اما خودروهایی از مسیر گمرکات ترخیص شده که ثبت سفارشات آنها بعد از تاریخ اعلامی بوده است. این اشکال هم می‌تواند در سیستم و هم در افرادی باشد که در ارتباط با ثبت سفارش بودند، ولی وقتی موضوع را با شرکت‌های واردکننده در میان می‌گذاریم می‌گویند کارمندان‌مان ثبت سفارش انجام داده‌اند و ما از آن بی‌خبریم. با این حال پس از توقف ثبت سفارش واردات خودرو، تخلف صورت گرفته است.به گزارش صدا و سیما، مجتبی خسروتاج با یادآوری اینکه فعلا نباید قضاوت‌های زودهنگام انجام داد و باید منتظر رسیدگی‌ها بود، گفت: ما هم تایید می‌کنیم تخلفاتی صورت گرفته و اعلام هم کردیم که کدام شرکت‌ها و کدام واردکنندگان چه نوع تخلفاتی انجام داده‌اند، چون این موارد اشکال، در شرایطی انجام شده که مرتب اطلاع‌رسانی می‌کردیم در این ایام ثبت سفارش برای این افراد و شرکت‌های خاص ممنوع است، اما اینکه آنها چطور توانستند این کار را انجام دهند باید رسیدگی شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تعداد خودروهای ترخیص‌شده پس از اعلام توقف ثبت سفارش واردات نیز گفت: آمار ثبت سفارش هیچ‌گاه آمار قطعی واردات نیست و ممکن است به دلیل کمبود منابع ریالی یا ارزی واردکننده به تعداد ثبت سفارش، خودرو وارد نشود. در سال‌های گذشته نیز چندین برابر واردات ثبت سفارش انجام شده است، کما اینکه تجارب ما نشان می‌دهد شاید در یک سال ۳۰۰-۴۰۰ هزار دستگاه ثبت سفارش واردات خودرو شده باشد اما در عمل حدود ۷۰ هزار دستگاه وارد شده است؛ ازاین‌رو آنچه به عنوان ثبت سفارش فاقد اصالت شناسایی شده را به گمرکات اعلام کردیم و این گمرکات هستند که باید بگویند چه تعداد خودروهایی که اعلام کردیم ثبت سفارشات آنها واقعی نیست، ترخیص شده که باید تخلفات واردکنندگان خودروهای ترخیص شده رسیدگی شود. بنابراین آنچه در حال حاضر در قالب ۶۴۰۰ دستگاه خودرو مطرح می‌شود مواردی از ثبت سفارش‌های خارج از تایید ما ست، که در واقع ما چنین ثبت سفارشی را در سیستم انجام ندادیم، حال اینکه چطور شرکت‌ها و افراد توانسته‌اند ثبت سفارش انجام دادند باید به صورت فنی رسیدگی شود و گمرکات تعداد خودروهای ترخیص شده پس از اعلام توقف ثبت سفارش را باید اعلام کنند.
وی همچنین درباره ثبت سفارش و واردات ۶۴۰۰ خودرو در زمان توقف و ممنوعیت ثبت سفارش خودرو در سال گذشته گفت: انجمن واردکنندگان خودرو این موضوع را از سال گذشته اعلام کرد اما متاسفانه جدی گرفته نشد.

ایراد در مجموعه وزارت صنعت است
ثبت سفارش واردات خودرو از اواخر تیرماه سال گذشته به دلیل ساماندهی واردات خودرو تا دهم دی ماه همان سال بسته بود. اما طی مدت مذکور ثبت سفارش بیش از ۶۴۰۰ خودرو انجام شده است. به گزارش فارس، فرهاد احتشام‌زاد، نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفته است: «بعد از یک سال پیگیری‌های مختلف از سوی نهادهای نظارتی پیرامون موضوع ذکر شده اکنون اعتراف می‌شود که تخلف در واردات خودرو در زمان توقف ثبت سفارش انجام شده است. در این دوران هم ثبت سفارش و هم تمدید سفارش انجام شده است. طبیعتا از آنجایی که سامانه ثبت سفارش تحت نظر دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت است و این سازمان هم زیرنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است، این ایراد باید در همان مجموعه شناسایی شود. حدود دو سال پیش هم یک مورد مشابه اتفاق افتاد که انجمن واردکنندگان خودرو موضوع را به صورت مکتوب به دفتر مقررات صادرات و واردات اطلاع داد و ایراد هم بیان شد اما تنها دستاورد برای انجمن واردکنندگان خودرو خارج شدن از فرایند کنترل بود.»
همچنین براساس اعلام گمرک کشور تمامی کالاها و به ویژه تک‌تک خودروهای وارداتی در سال ۹۶ و فروردین ماه سال جاری مجوز ثبت سفارش دارند. مجوز‌های ثبت سفارش به صورت کدهای ۸ رقمی به صورت الکترونیکی از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ و در سامانه گمرک بارگذاری می‌شود و در صورت عدم ارائه مجوز ثبت سفارش، در گام اول امکان اظهار کالا در سامانه جامع گمرکی وجود ندارد. درباره ترخیص خودروهای وارداتی علاوه بر اخذ مجوز ثبت سفارش قبل از اظهار به گمرک، پس از اتمام تشریفات گمرکی و در موقع خروج نیز ضمن ارائه vin خودروهای وارداتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت در موقع خروج خودروها، گمرکات نسبت به اخذ تاییدیه مجدد مشخصات خودروها و مجوزهای ثبت سفارش و نمایندگی‌های رسمی خودروهای وارداتی به صورت سیستمی اقدام می‌کنند که مجوز ثبت سفارش و تاییدیه ۷۰ هزار و ۷۵ دستگاه خودروی وارداتی در سال ۹۶ در بانک اطلاعاتی گمرک ثبت شده و مستندات آن موجود است. همچنین با کمک گمرک الکترونیک، گواهی‌های ترخیص خودرو نیز به صورت الکترونیکی از طریق سامانه جامع گمرکی و
پنجره واحد تجارت فرامرزی جهت شماره‌گذاری خودرو در اختیار مراکز شماره‌گذاری خودرو قرار می‌گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

افزایش سهم درآمدهای پایدار به ۵۲ درصد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

به گزارش کسب و کار نیوز ، سخنگوی اقتصادی گفت: دلیل تاخیر نهایی شدن قانون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.