صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / تبدیل مدارس متروکه روستاها به “دهسرا” در انتظار تأیید بطحائی

تبدیل مدارس متروکه روستاها به “دهسرا” در انتظار تأیید بطحائی

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: به وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد دادیم که مدارس متروکه در روستاها را در اختیار دهیاری‌ها قرار دهند تا این مکان‌های بدون استفاده به "دهسرا یا خانه روستا" تبدیل شوند.

جندقیان

سعیدرضا جندقیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در کشور ۳۸ هزار روستا و ۳۶ هزار و ۲۰۰  دهیاری داریم، گفت: با توجه به کاهش جمعیت روستایی، بسیاری از مدارس روستاها خصوصا در مقاطع دبیرستان و راهنمایی خالی از دانش آموزش و یا به نوعی متروکه هستند. در حقیقت این مدارس در سطح روستاها بدون استفاده مانده‌اند.

وی ادامه داد: براساس نامه‌ای به استانداری و احصای این مدارس دریافتیم که در روستاهای کشور حدود ۲۰۰۰ مدرسه متروکه وجود دارد و به دلیل اینکه هزینه ساخت بنا نیز زیاد است. تصمیم گرفتیم در صورت امکان از همین مدارس استفاده کنیم. به همین دلیل قرار شد که با وزارت آموزش و پرورش هماهنگی‌های لازم صورت گیرد تا آنها این مدارس متروکه را در اختیار دهیاری‌ها قرار داده و از این مدارس به عنوان “دهسرا” یا “خانه روستا” استفاده شود. به عبارت دیگر این دهسراها در روستاها همان فرهنگسراهای شهری در مقیاس کوچک هستند.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه اعتبار این “دهسرا” از بودجه دهیاری‌ها تأمین می‌شود و همچنین می ‌توان این بودجه اندک را با مشارکت‌های مردمی افزایش داد، اظهارکرد: این طرح برای وزیر آموزش و پرورش فرستاده شده است و منتظر پاسخ ایشان هستیم؛ اما فکر می‌کنم با توجه به رویکرد مناسب وزیر آموزش و پرورش به زودی به پاسخ برسیم.

جندقیان در پایان صحبت‌هایش به وظایف این دهسراها اشاره کرد و گفت: وظایف این دهسراها یا خانه روستا، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای زنان و توانمندسازی آنان، برگزاری دوره‌های مشاوره‌ اجتماعی و بهداشتی برای خانواده‌ها و برگزاری کلاس‌های ورزشی برای جوانان  و…است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پیش‌بینی ۲۶ همت درآمد از محل جرایم در بودجه سال ۱۴۰۳ + جدول

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس جداول بخش دوم لایحه بودجه سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.