صفحه اصلی / سیاسی / دولت / تاکتیک رسانه های بیگانه در کهنه بازی اختلاف افکنی
تاکتیک رسانه های بیگانه در کهنه بازی اختلاف افکنی

تاکتیک رسانه های بیگانه در کهنه بازی اختلاف افکنی

برداشت های مغرضانه، تحلیل های ناقص و برجسته سازی برخی اختلاف نظرها تاکتیک های است که رسانه های بیگانه در پی هر رویداد و اظهارنظری، به منظور اثبات و تقویت اختلافی موهوم میان مسوولان ایرانی، از آن ها بهره می جویند.

به گزارش کسب و کار نیوز، سخنرانی رییس جمهوری در مراسم بزرگداشت روز ارتش دستمایه برخی انتقادهایی قرار گرفت که ریشه تمام آن ها سوء برداشت از سخنان و نیت رییس دولت حکایت داشت.
حجت الاسلام «حسن روحانی» ۲۹ فروردین در این مراسم گفت: «ارتش با آنکه سیاست را خوب می‌فهمد اما هرگز در بازی‌های سیاسی وارد نشده و به وصیت امام راحل به خوبی عمل کرده است… امروز در هیچ فسادی در کشور ما نامی از امیران و بزرگان ارتش وجود ندارد و این به معنای پاکی و دست‌پاکی و اخلاص ارتش جمهوری اسلامی ایران است.»
ساعاتی پس از پایان مراسم، این بخش از سخنان رییس جمهوری از سوی برخی رسانه ها هدف تفسیر و تحلیل قرار گرفت و بازتاب و واکنش هایی به همراه داشت، واکنش هایی که در قالب بیانیه انعکاس یافت و رسانه های بیگانه با بهره جویی از این سخنان و واکنش ها به آن، در پشت تحلیل و تفسیر آشکار و نهان بر طبل انشقاق میان مسوولان کشوری و لشگری در ایران کوبیدند.
بررسی خط خبری برخی از این رسانه ها نشان می دهد که گردانندگان آن ها از تقطیع سخنان رییس جمهوری درباره نیروهای مسلح در ادوار زمانی مختلف پازل عجیبی ساخته اند که تصویر نهایی اما دروغ آن، کینه ورزی سیاسی مقامات در ایران است.
برخی از رسانه های بیگانه ضمن انتشار گسترده واکنش ها به سخنان رییس جمهوری با برجسته سازی اختلاف نظرمسوولان در اداره کشور، آن را تا مرز جنگ روانی و تضعیف نظام پیش بردند. این میان برخی دیگر با تکنیک حمایت ظاهری از دولت می کوشند در پشت صحنه این حمایت دیگر ارکان نظام را تضعیف کنند، شیوه ای که دولت بارها از آن برائت جسته است.
در تازه ترین سخنرانی رییس جمهوری به مناسبت روز ارتش نیز چنین رویکردهایی از سوی این جریان رسانه ای دنبال شد. جوسازی منفی برخی رسانه ها علیه اظهارات رییس جمهوری در حالی است که مرور مواضع روحانی طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می دهد او چه زمانی که نماینده مجلس و یا دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و چه زمانی که مشاور رییس جمهوری وقت در امور جنگ، همواره سپاه را بازوی نظامی نظام و یکی از مدافعان منافع و مرزهای ملی دانسته و پس از نشستن در مصدر ریاست جمهوری هم از این موضع خود عدول نکرده است.
رییس دولت دوازدهم طی دوران پنج ساله ریاست جمهوری خود همواره در دفاع از نیروهای نظامی و قدرت دهی به آن ها پیشتاز بوده است. او در مرداد ماه سال گذشته، پس از انتخاب مجدد به عنوان رییس جمهوری در ادامه سلسله دیدارهای خود با فرماندهان و امیران ارتش از تلاش های مخلصانه این نیروی نظامی تقدیر و تاکید کرده بود، دولت دوازدهم از خدمات سپاه در حوزه ماموریت خود حمایت می کند.
تاکید رییس جمهوری بر حوزه ماموریت نیروهای نظامی پیشینه ای تاریخی دارد. امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی نخستین مقام مسوول در ایران پس از انقلاب بود که نیروهای مسلح را از سیاست ورزی های مرسوم و جناح گرایی معمول تحذیر دادند.
تلاش روحانی در راستای عمل به این توصیه امام راحل با سوء برداشت های داخلی و جنجال سازی خارجی نباید اذهان را از این موضوع غافل کند که رییس جمهوری بیش از هر شخصیتی در کشور از معادلات سیاسی و استراتژیک منطقه و جهان از یک سو و تاثیر نیروی نظامی قدرتمند بر این معادلات آگاه بوده و به سبب چنین آگاهی است که در دولت های اول و دوم تدبیر و امید هم کوشیده است نیروهای مسلح را در دفاع از مرزها، آرمان و ها منافع ملی یاری کند.
حمایت های دولت از طرح های اقتصادی و نفتی جریان های نظامی، در قالب اولویت بخشی به آن ها در مناقصه ها و مزایده ها، نمونه ای از این یاری است. دولت بخش بزرگی از بودجه خود را به منظور تقویت نیروهای مسلح اختصاص می دهد و همراهی بخش اقتصادی نیروهای مسلح با دولت در مسیر سازندگی کشور هم مشخص است. در پی چنین تفسیرهایی فرماندهان سپاه و ارتش هم ضمن حمایت از یکدیگر بارها اطمینان دادند که میان این دو نیروی نظامی اختلافی نیست و ارتش دست از سپاه برنمی‌دارد.
این میان گرچه اختلاف نظر در امور کشورداری امری محتوم و البته غیرقابل انکار است اما موضوعی که در هیاهوی واکنش ها و سخنان نباید فراموش کرد، گل آلود کردن فضای سیاسی و رسانه ای ایران از سوی برخی رسانه های خارجی و شکار ماهی اختلاف از این آب گل آلود است. چندصدایی در داخل ایران و اختلاف سلیقه ای در حوزه نظامی می تواند راه نفوذ برخی طمع ورزان داخلی را هموار کند و بیشینه زیان این همواری بر دوش ملت خواهد بود.
جریان سازی رسانه های بیگانه به منظور بزرگ نمایی برخی اختلافات مسوولان ایرانی در حالی است که بر پایه قانون اساسی جمهوری اسلامی هر سه قوه از استقلال رای و آزادی عمل در چارچوب این قانون برخوردار هستند و انتقادها از عملکرد قوا و مسوولان به معنی دشمنی یا تهدید یا تضعیف نخواهد بود. استقبال رییس قوه مجریه از انتقادها و حتی هجمه ها علیه دولت نیز در راستای تسهیل و همگانی سازی عمل به اصل انتقاد و اعتراض در قانون اساسی است.

**پژوهشم**۹۴۰۲**۱۶۰۱**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

همچنین مطالعه کنید:

دولت مسئله اشتغال را با جدیت دنبال می‌کند/آمار بیکاری کاهشی است

به گزارش کسب و کار نیوز، «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور در جشن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.