صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / بی‌اعتمادی صنعت به دانشگاه مانع حمایت از کالای ایرانی است
بی‌اعتمادی صنعت به دانشگاه مانع حمایت از کالای ایرانی است

استاد دانشگاه فردوسی مشهد:

بی‌اعتمادی صنعت به دانشگاه مانع حمایت از کالای ایرانی است

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، یکی از مشکلات تولید و حمایت از کالای داخلی را بی‌اعتمادی صنعت به دانشگاه و آشنا نبودن این دو به ادبیات یکدیگر دانست.

تولید و اشتغال

دکتر محمدرضا نصیری در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن ابراز خرسندی از انتخاب به‌جای مقام معظم رهبری در تعیین شعار سال ۹۷، عنوان کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور، این بهترین اقدامی بود که از سوی رهبری انجام گرفت.

وی بیان کرد: با توجه به این که در دانشگاه‌ها نیاز به وسایل و تجهیزات مختلف آزمایشگاهی و ابزارهای تدریس وجود دارد، بهتر است از کالاهای ایرانی با کیفیت و قابل رقابت با خارجی استفاده کنند و این امر یکی از اقداماتی است که دانشگاهیان در جهت رسیدن به این هدف می‌توانند انجام دهند.

کارشناس حوزه فناوری و مالکیت فکری دانشگاه فردوسی مشهد، با تاکید بر کاربردی کردن پژوهش به منظور تحقق شعار سال، عنوان کرد: در این صورت می‌توانیم نسبت به تولید و عرضه تکنولوژی ایرانی در جامعه نقش داشته باشیم.

نصیری خاطرنشان کرد: جامعه که شامل کارخانجات و مصرف کننده‌های عمده می‌شود، باید به دانشگاه‌ها اعتماد کنند و نیازهای اولیه خودشان را از دانشگاه‌ها و محققان داخلی طلب کنند.

وی ادامه داد: دولت می‌تواند با یک عزم ملی ارتباط مناسب بین صنعت و دانشگاه را برقرار کند، چرا که دانشگاهیان به اندازه توان مالی خودشان می‌توانند تحقیقات را انجام دهند.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: متاسفانه روندی که در حال حاضر بر کشور ما حاکم است، این است که در آن صنعت از دانشگاه می‌خواهد تا محصول خود را تهیه کرده و سپس با آن‌ها وارد مذاکره شود، در حالی که در تمام دنیا کارخانجات و بنیادهایی هستند که با دانشگاه مشارکت مالی دارند و صنعت منابع مالی را تهیه می‌کند و تحقیق، توسعه و تولید بر عهده دانشگاه است تا بعد از مدتی محصول قابل خرید و فروش شود.

نصیری افزود: یکی از اقداماتی که دولت می‌تواند در این شرایط انجام دهد، این است که ازکارخانجات بخواهد نیازهای خود را به دانشگاه اعلام کنند و همچنین با تامین منابع مالی دانشگاه‌ها توسط صنعت، از آن‌ها بخواهد با تولید محصول نیاز جامعه را برآورده کنند و خود نیز به عنوان ناظر، بازدیدهای مستمر انجام دهد.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد، این است که ارزیابی یک کالای دانش بنیان از زمانی که فرد داده‌های خود را در سایت قرار می‌دهد تا زمانی که به آن‌ها اعلام می‌شود، کالای آن‌ها دانش‌بنیان است، به‌دلیل وجود بوروکراسی بسیار زمان‌بر است.

کارشناس حوزه فناوری و مالکیت فکری دانشگاه فردوسی مشهد یادآور شد: در بسیاری از اوقات منابع مالی در خارج از دانشگاه وجود دارد و دانشگاه توانمند نیز آماده‌ همکاری است و تنها نیاز به ضامن و ناظری مثل دولت است که گاها دولت از این کار دریغ می‌کند.

نصیری ادامه داد:  طی چند سال اخیر حمایت‌ها در بخش توسعه‌ی دانش بنیان و استارتاپ‌های مختلف توسط دولت انجام شده، اما مشخصا وجود سیستم بوروکراسی اداری در حوزه‌ فناوری، دانش‌بنیان کردن و گرفتن وام‌های کم بهره خیلی طولانی است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.