صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / انتخابات عراق و جدال اسلامگراها و لیبرال – دمکرات ها
انتخابات عراق و جدال اسلامگراها و  لیبرال – دمکرات ها

انتخابات عراق و جدال اسلامگراها و لیبرال – دمکرات ها

بغداد – ایرنا – رقابت انتخاباتی شدید بین اسلامگراها و جریان های لیبرال – دمکرات، یکی از وجوه متمایز این دوره از انتخابات عراق است که هر طرف سعی می کند از امکانات موجود برای زمین زدن دیگری بهره ببرد تا نگذارد توفیق چندانی در انتخابات آتی داشته باشد.

به گزارش کسب و کار نیوز، استفاده مفرط جریان های لیبرال – دمکرات از عبارت ‘آزموده را آزمودن خطاست' منتسب به آیت الله سیستانی در جریان انتخابات ۲۰۱۴، یکی از مهمترین ابزارهای تخریبی است که این روزها، لیبرال – دمکرات ها به فراوانی علیه اسلامگراها خصوصا احزاب اسلامی شیعه بکار می گیرند.
با توجه به ادعای این جریان ها که احزاب اسلامگرای شیعه در طول ۱۵ سال گذشته، اداره کشور را در اختیار داشته اند و نتوانسته اند توفیقی در این راستا داشته باشند، بنابراین روی سخن مقوله منتسب به آیت الله سیستانی جریان های اسلامگرای شیعه است.
جالب اینکه ویدئوهایی از برخی روحانیون که خود را وکلا و معتمدین شرعی آیت الله سیستانی معرفی کرده اند، در شبکه های اجتماعی منتشر شده و در تفسیر عبارت فوق گفته اند که جریان های سیاسی حاکم در طول ۱۵ سال گذشته (احزاب سیاسی شیعه) هستند.
در این راستا سایت خبری ‘بغداد پست' وابسته به ‘سفیان السامرایی' چهره بعثی که در این دوره به طیف لیبرال – دمکرات ها نزدیک شده، با ارائه تصویری از ‘سید عمار حکیم' (جریان حکمت ملی)، نوری المالکی (ائتلاف ملی عراق)، حیدر العبادی (ائتلاف النصر) و هادی العامری (ائتلاف الفتح) بر روی آنها عبارت ‘آزموده را آزمودن خطاست' گذاشته است.
‘محمد صادق الهاشمی' از تحلیلگران عراقی در یادداشتی نوشته است که شبکه های اجتماعی که محل فعالیت گسترده جریان های لیبرال – دمکرات است، عبارت آزموده را آزمودن خطاست را برای تخریب چهره ها و جریان های اسلامگرا به طور گسترده ای مورد بهره برداری قرار داده اند.
جریان های وابسته به حزب بعث، لیبرال ها، چپ گراهای کمونیستی، قومیت گراها، مدعیان جامعه مدنی و شعاردهندگان تحول خواه، طیف بزرگی هستند که در جریان لیبرال – دمکرات در این دوره از انتخابات، صف گرفته اند و برخی از جریان های معروف شیعه نیز با آنها همراه شده اند.
الهاشمی نوشته است که آنها (لیبرال – دمکرات ها) با دستاویز قراردادن اظهارات آیت الله سیستانی، به نوعی درصدد القاء این شبهه هستند که مورد خطاب ویژه آیت الله سیستانی، در وهله اول چهره ها و جریان های اسلامگرای شیعه است.
در همین راستا مدافعان جریان های اسلامگرا خصوصا از طیف شیعیان برای پاسخگویی به این شبهه افکنی ها و تحریف افکار عمومی، به طور گسترده ای در دو بعد دفاعی و هجومی فعال شده اند.
در بعد دفاعی، بیشترین تمرکز بر پاسخ دهی به شبهه درباره مقوله آزموده را آزمودن خطاست قرار دارد اما در بعد هجومی این جریان، تهدید افکار منحرف جریان های لیبرال – دمکرات بر جوامع اسلامی را هدف قرار داده است.
در بعد اول، برخی از تحلیلگران نوشته اند که منظور مرجعیت دینی از عبارت آزموده را آزمودن خطاست، شخص یا جریان به خصوصی نیست بلکه رویکردی است که در طول ۱۵ سال گذشته برای اداره کشور در عراق در پیش گرفته شده و مبتنی بر تقسیم فرقه ای و قومیتی پست های کشور بوده است.
براساس این باور، این رویکرد در اداره کشور باعث شده است که عراق به جای حرکت رو به جلو، دچار پسگرد شده و در نهایت با یورش فرقه ای داعش و طرح قومیتی همه پرسی چیزی نمانده بود تمامیت عراق از هم پاشیده شود.
‘خالد السرای' از تحلیلگران برجسته سیاسی عراق که در این دوره از انتخابات به همراه ائتلاف دولت قانون (نوری المالکی) نامزد انتخابات شده، از قائلین به این تفسیر درقبال مقوله مرجعیت دینی عراق است.
اما طیف دیگری از همین گروه به گونه دیگری برای تفسیر عبارت منتسب به آیت الله سیستانی تلاش کرده اند که از مهمترین آن، نماز جمعه کربلا است که محل اعلام مانیفست هفتگی مرجعیت عالی دینی عراق به شمار می رود.
گروه های مدافع اسلامگراها در عراق، در سطح شبکه های اجتماعی بخش هایی از سخنان ‘سید احمد الصافی' امام جمعه کربلا را منتشر کرده اند که در آن درباره برداشت ناصحیحی که از مقوله ‘آزموده را آزمودن خطاست' شده، توضیح داده است.
سید احمد الصافی می گوید که منظور از آزموده را آزمودن خطاست به این معنا نیست که هر (فرد و جریان) آزموده ای باید کنار زده شود بلکه اگر آزموده موفقی وجود دارد، عقل حکم می کند که او را مجدد آزمود اما منظور آزموده ناموفق است که نباید بار دیگر به او اعتماد کرد.
وی حتی گفته است که اگر در جریانی که به ظاهر در اداره کشور در برهه گذشته ناکام بوده اما فرد یا افرادی وجود دارند که به شخصه موفق و سالم هستند، عقل حکم می کند که آنها را انتخاب کرد.
اما در بعد هجومی، کمتر از یک ماه مانده به انتخابات سرنوشت ساز پارلمانی عراق، انتشار یک کتاب با عنوان ‘تندروی لیبرال' توسط بخش چاپ و نشر تولیت آستان مقدس حسینی در کربلای معلا، جریان های لیبرال – دمکرات را به شدت نگران کرده است.
جریان های لیبرال – دمکرات از بیم اینکه این کتاب نوعی پیام غیر مستقیم مرجعیت عالی دینی برای مردم عراق باشد تا آنها را در آستانه انتخابات پارلمانی از انتخابات جریان های لیبرال – دمکرات ضد دینی بازدارد، نگران کرده است.
در همین راستا یکی از فعالان جریان های لیبرالیسم در عراق در یادداشتی به انتشار این کتاب توسط تولیت آستان حسینی در آستانه انتخابات عراق اعتراض کرده و گفته است که این نوعی پیام غیرمستقیم برای مردم عراق است تا آنها از انتخاب جریان های لیبرال – دمکرات، را بر حذر کند.
‘محسد جمال الدین' که علاوه بر این یادداشت در برخی از رسانه های بومی عراق نیز ظاهر شده گفته است که ‘شیخ عبدالمهدی کربلایی' مسوول شرعی تولیت آستان حسینی و وکیل شرعی آیت الله سیستانی در کربلا و امام جمعه این شهر، راجع به انتشار این کتاب در این برهه، باید توضیح دهد.
وی افزوده است که باید مشخص شود که انتشار این کتاب، با خواست و موافقت آیت الله سیستانی بوده یا اینکه شیخ عبدالمهدی الکربلایی به طور خودسر و برای پاره ای اهداف سیاسی، اقدام به انتشار آن کرده است.
این درحالیست که در توضیحات تولیت آستان مقدس حسینی درباره این کتاب نوشته است که با هدف پاسخ گویی به پاره ای شبهه افکنی هایی که جریان های لیبرال – دمکرات در باورهای اسلامی مطرح می کنند، این کتاب منتشر شده است.
اگرچه انتخابات سنوات گذشته صحنه رقابت واضح و آشکار جریان های قومی و فرقه ای بود اما در این دوره به اعتقاد کارشناسان، بخشی از این جریان های فرقه ای و قومی با مخفی شدن پشت نقاب لیبرال – دمکراسی، با عنوان نقد اسلامگراها، به طور ویژه جریان های سیاسی شیعه را هدف قرار داده اند.
بر همین اساس جریان های لیبرال – دمکرات از این عامل به عنوان تقویت پایگاه مردمی و سیاسی خود بهره برده و حملات سیاسی خود را روی اسلامگراهای شیعه متمرکز کرده اند.
این که این جدال ریشه دار سیاسی این بار به نفع کدام طیف به سرانجام می رسد، سوالی است که هفته های اندک آینده پاسخی روشن به آن خواهد داد.
خاورم *۳۵۳*۳۸۰*

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.