با پیشرفت روافزون فضای ارتباطاتی استفاده از شبکههای اجتماعی به امری اجتنابناپذیر تبدیل شده است؛ اما نحوه استفاده و میزان زمانی که در این شبکههای صرف میشود یا به تعبیر بهتر فرهنگ استفاده از فضای مجازی، مسالهای است که در کشور ما چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، فرهنگسرای رسانه و شبکههای اجتماعی با انتشار نتایج یک تحقیق، به میزان استفاده از فضای مجازی و مدیریت زمان در این فضا پرداخته است؛ «امروز فضای مجازی و به ویژه شبکههای اجتماعی و پیامرسانها جایگاه بسیار بزرگی را در زندگی شخصی و کاری افراد به خود اختصاص دادهاند. عواملی مانند سهولت استفاده و سرعت تبادل اطلاعات باعث شده که زمان زیادی در زندگی افراد به استفاده از اینترنت و شبکههای اجتماعی اختصاص یابد. در این میان، ضعف فرهنگ استفاده موجب شده است این فضا در کنار برخورداری از مزایا و اعطای فرصتهای ویژه، به بستری برای وقتگذاری منفعلانه و بیهف تبدیل شود.»
این تحقیق، بر اساس آمار مدعی شده است که ۸۷ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله در تهران حداقل عضو یک شبکه اجتماعی و ۸۰ درصد از کاربران فعال تلگرام ایرانیها هستند.
همچنین ۵۳ درصد از میانگین گذران وقت ایرانیان در شبکههای اجتماعی بین ۵ تا ۹ ساعت در روز اعلام شده است. در این میان ۶۵ درصد از کودکان نیز ۴۰ تا ۵۰ ساعت از وقت خود در هفته را در اینترنت و به بازی کردن میگذرانند.
اختصاص زمانهای مشخص به استفاده از فضای مجازی، پرهیز از عضویت در اپلیکشنها و کانالهای موازی، عدم مطالعه تمام نظرات ذیل مطالب سایتها، استفاده هدفمند از اینترنت و پرهیز از وبگردی، عدم مشاکرت در گفتوگوهای دو یا چند نفره در گروهها و تمرکز روی مطلب هدف از جمله راهکارهای عنوان شده برای مدیریت زمان در فضای مجازی عنوان شده است.
همچنین کاهش انگیزه و ایجاد اختلال در روابط اجتماعی، کاهش صمیمیت و اختلال در روابط خانوادگی، تداخل در زان استراحت و خواب، بازماندن از انجام امور روزمره، افت تحصیلی و کاری و اضطراب و افسردگی از آسیبهای عدم مدیریت زمان در فضای مجازی مطرح شده است.