صفحه اصلی / معاملات کم رمق بازار سهام ادامه دار شد

معاملات کم رمق بازار سهام ادامه دار شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، در حالی ارزش واحد پول ملی در مقابل دلار در حال تضعیف است که معامله گران بازار سرمایه بی توجه به این موضوع کفه عرضه را سنگین کردند و باعث کاهش قیمت سهم ها شدند.
 بورس تهران در روزهای اخیر روند کم رمقی را از سر گرفته است. در چنین شرایطی امروز تنها خودرویی‌ها توانستند با رشد در قیمت سهام مواجه شوند که این موضوع نیز می‌تواند ناشی از افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر باشد. اما دیگر صنعت‌هایی که سوددهی شان ارتباط تنگاتنگی با قیمت دلار دارد کمتر دیده می شود که در این روزها نوسانات قیمت دلار بر سود دهی‌شان تاثیرگذار باشد.
افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی در کنار تضعیف ارزش واحد پول ملی در مقابل ارزهای خارجی از عواملی است که سبب شده معامله گران بازار سهام کم تحرک تر از گذشته نسبت به معاملات بازار سهام و بازدهی آن تردید داشته باشند.  امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۵۷۳ واحد افت کرد و به رقم ۹۷ هزار و ۳۸۸ رسید، اما شاخص کل هم‌وزن  با رشد ۴۳ واحدی مواجه شد و به رقم ۱۷ هزار و ۶۶۴ رسید. شاخص آزاد شناور ۵۹۷ واحد افت کرد و به رقم ۱۰۴ هزار و ۶۷۷ رسید و شاخص بازار اول و بازار دوم هر یک به ترتیب ۵۰۳ و ۷۱۳ واحد کاهش داشت.
در این مدت سهام های نفتی و فلزات اساسی همزمان با کاهش قیمتت های جهانی افت قیمت داشتند. نماد شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس هر یک به ترتیب با ۱۲۴، ۶۴ و ۵۶ واحد تاثیر، بیشترین نقش کاهنده را در شاخص‌ها داشتند. دیگر نمادهایی که سعی کردند نماگر بازار سرمایه را به سمت پایین هدایت کنند، گسترش نفت و گاز پارسیان، معدنی و صنعتی گلگهر و پالایش نفت بندرعباس بودند. در عین حال از معدود نمادهایی که سعی کردند شاخص کل را تقویت کنند، می‌توان به شرکت ارتباطات سیار، پتروشیمی پردیس و سایپا اشاره کرد. هر یک از این شرکت‌ها به ترتیب ۲۱، ۱۶ و ۱۵ واحد تاثیر افزاینده روی شاخص‌ها داشتند.
در گروه استخراج کانه‌های فلزی و محصولات شیمیایی عمدتا شاهد کاهش قیمت بودیم. در گروه استخراج کانه‌های فلزی، نزدیک به ۴۱ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۵ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و در گروه محصولات شیمیایی ۳۸ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۴ میلیارد تومان معامله شد.
اما در میان بازار سراسر قرمز امروز بیشتر نمادها در گروه خودرو و ساخت قطعات، شاهد رشد قیمتی بودند البته این رشد عمدتا کمتر از ۲ درصد بود. در این گروه ۲۲۱ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۸ میلیارد تومان داد و ستد شد.
در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای و همچنین گروه فلزات اساسی امروز نیز شاهد روند کاهشی قیمت سهم‌ها بودیم. ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۶۵۱ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات رقم ۳ میلیارد سهم و اوراق مالی را رد کرد.
آیفکس نیز ۱۲ واحد افت کرد و به رقم ۱۰۸۰ واحدی رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۲۶۲ میلیارد تومان دست یافت و حجم معاملات به رقم ۶۴۲ میلیون سهم و اوراق مالی رسید.
 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.