حمید محمدی، رئیس اتحادیه قالیشویان معتقد است بزرگترین معضل این اتحادیه فعالیت غیرمجاز کاسبانی است که در روزهای پایانی سال به صورت غیرقانونی اقدام به جمعآوری فرشهای مردم میکنند و با مراجعه به قالیشوییهایی خارج از حوزه استحفاظی تهران، فرشها را میشویند و این میان هزینه دلالی برمیدارند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق اصناف ایران، مراجعه مردم نصف شده است رئیس اتحادیه قالیشویان در ابتدا با اشاره به وضعیت بازار واحدهای صنفی قالیشویی در روزهای اخیر میگوید: «راستش بازار نسبت به سال گذشته خلوتتر است و روزها را با کسادی بازار میگذرانیم. مردم مثل گذشته در روزهای پایانی سال استقبال نکردهاند و به جرات بیش از ۵۰ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته، میزان درآمد و مراجعه مردم کم شده است.» تعیین نرخ خدمات توسط واحدهای صنفی برای ایجاد رقابت محمدی درمورد قیمتها و هزینههای قالیشویی هم میگوید: «از سال گذشته طبق دستورالعمل و ابلاغیهای که به دست ما رسید، قرار بر قیمتهای رقابتی شد. در واقع این خود واحدهای صنفی هستند که قیمتگذاری میکنند و با توجه به امکانات و خدماتی که ارائه میدهند از مردم هزینه دریافت میکنند. این تصمیم در راستای ایجاد مراقبت واقعی در بازار گرفته شده است و هر واحد براساس کارخانه، کارهای تبلیغاتی، نوع شستوشو و همچنین کیفیت مواد مورد استفاده برای خدماتش قیمتگذاری انجام میدهد. همچنین اگر شکایتی از سوی مردم به ما برسد و گزارشی در این راستا به ما برسد، وارد عمل میشویم و به این شکایت رسیدگی میکنیم.» دلالهایی که آینده شغلیمان را تهدید میکنند او در ادامه به معضلهای این اتحادیه و مشکلاتی که موجب نگرانی واحدهای قالیشویی شده است، میگوید: «بزرگترین مشکل ما که آینده شغلی بسیاری از واحدها را تهدید میکند؛ فعالیت عدهای کاسب است که با یک وانت و پخش تعدادی کارت تبلیغاتی در محلههای مختلف، فرشهای مردم را در محله جمعآوری میکنند و با خارج شدن از شهر تهران به قالیشوییهای شهرهای اطراف مراجعه میکند و در این میان هزینه دلالی میگیرند. دلیل مراجعه به شهرهای اطراف چون کرج یا قرچک این است که اگر فرشها را به قالیشوییهای تهران بدهند، همکاران ما تماس میگیرند و نهتنها فرشها را نمیشویند و که ما میتوانیم این افراد را شناسایی کنیم.» افراد که هیچ مسئولیتی در قبال مردم ندارند محمدی در این مورد میگوید: «موضوع این است که این افراد هیچ مسئولیتی در قبال مردم ندارند و بارها پیش آمده است که وانتی ماشینها را جمع کند و دیگر برنگرداند و یا موجب خراب شدن فرشها شوند. پس از آن هم مردم به ما مراجعه کردهاند و شکایت کردهاند اما دیگر کاری از ما ساخته نیست.» رئیس اتحادیه قالیشویان درمورد آمارهای واحدهای صنفی این اتحادیه در شهر تهران میگوید: «۳۸۰ واحد صنفی در تهران مشغول به کار هستند که ۲۰ درصد آنها با تکنولوژی روز فعالیت میکنند و استانداردهای روز دنیا را دارا هستند.» هنوز کسی با ما همکاری نکرده او در آخر میگوید: «طبق دستوری که به ما ابلاغ شده تا پایان فروردینماه سال آینده هیچگونه حق افزایش حقوق را نداریم و قیمتها ثابت باقی خواهد ماند. در آخر باز هم باید بگویم که پیگیریهای بسیاری کردیم تا بتوانیم بابا همکاری قوه قضاییه افرادی که بدون حق عضویت و پرداخت مالیات و بیمه و دیگر موارد وارد کسب و کار ما شدهاند را از این چرخه خارج کنیم؛ هرچند هنوز کسی با ما همکاری نکرده است.»
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق اصناف ایران، مراجعه مردم نصف شده است رئیس اتحادیه قالیشویان در ابتدا با اشاره به وضعیت بازار واحدهای صنفی قالیشویی در روزهای اخیر میگوید: «راستش بازار نسبت به سال گذشته خلوتتر است و روزها را با کسادی بازار میگذرانیم. مردم مثل گذشته در روزهای پایانی سال استقبال نکردهاند و به جرات بیش از ۵۰ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته، میزان درآمد و مراجعه مردم کم شده است.» تعیین نرخ خدمات توسط واحدهای صنفی برای ایجاد رقابت محمدی درمورد قیمتها و هزینههای قالیشویی هم میگوید: «از سال گذشته طبق دستورالعمل و ابلاغیهای که به دست ما رسید، قرار بر قیمتهای رقابتی شد. در واقع این خود واحدهای صنفی هستند که قیمتگذاری میکنند و با توجه به امکانات و خدماتی که ارائه میدهند از مردم هزینه دریافت میکنند. این تصمیم در راستای ایجاد مراقبت واقعی در بازار گرفته شده است و هر واحد براساس کارخانه، کارهای تبلیغاتی، نوع شستوشو و همچنین کیفیت مواد مورد استفاده برای خدماتش قیمتگذاری انجام میدهد. همچنین اگر شکایتی از سوی مردم به ما برسد و گزارشی در این راستا به ما برسد، وارد عمل میشویم و به این شکایت رسیدگی میکنیم.» دلالهایی که آینده شغلیمان را تهدید میکنند او در ادامه به معضلهای این اتحادیه و مشکلاتی که موجب نگرانی واحدهای قالیشویی شده است، میگوید: «بزرگترین مشکل ما که آینده شغلی بسیاری از واحدها را تهدید میکند؛ فعالیت عدهای کاسب است که با یک وانت و پخش تعدادی کارت تبلیغاتی در محلههای مختلف، فرشهای مردم را در محله جمعآوری میکنند و با خارج شدن از شهر تهران به قالیشوییهای شهرهای اطراف مراجعه میکند و در این میان هزینه دلالی میگیرند. دلیل مراجعه به شهرهای اطراف چون کرج یا قرچک این است که اگر فرشها را به قالیشوییهای تهران بدهند، همکاران ما تماس میگیرند و نهتنها فرشها را نمیشویند و که ما میتوانیم این افراد را شناسایی کنیم.» افراد که هیچ مسئولیتی در قبال مردم ندارند محمدی در این مورد میگوید: «موضوع این است که این افراد هیچ مسئولیتی در قبال مردم ندارند و بارها پیش آمده است که وانتی ماشینها را جمع کند و دیگر برنگرداند و یا موجب خراب شدن فرشها شوند. پس از آن هم مردم به ما مراجعه کردهاند و شکایت کردهاند اما دیگر کاری از ما ساخته نیست.» رئیس اتحادیه قالیشویان درمورد آمارهای واحدهای صنفی این اتحادیه در شهر تهران میگوید: «۳۸۰ واحد صنفی در تهران مشغول به کار هستند که ۲۰ درصد آنها با تکنولوژی روز فعالیت میکنند و استانداردهای روز دنیا را دارا هستند.» هنوز کسی با ما همکاری نکرده او در آخر میگوید: «طبق دستوری که به ما ابلاغ شده تا پایان فروردینماه سال آینده هیچگونه حق افزایش حقوق را نداریم و قیمتها ثابت باقی خواهد ماند. در آخر باز هم باید بگویم که پیگیریهای بسیاری کردیم تا بتوانیم بابا همکاری قوه قضاییه افرادی که بدون حق عضویت و پرداخت مالیات و بیمه و دیگر موارد وارد کسب و کار ما شدهاند را از این چرخه خارج کنیم؛ هرچند هنوز کسی با ما همکاری نکرده است.»