صفحه اصلی / چراغ راهنما تا پایان سال ۹۷ روی همه محصولات غذایی نصب می شود

چراغ راهنما تا پایان سال ۹۷ روی همه محصولات غذایی نصب می شود

مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: برچسب های چراغ راهنما یا نشانگرهای تغذیه ای -که نشان دهنده میزان شکر، نمک، چربی و اسید چرب ترانس خوراکی این محصولات است- تا پایان سال ۹۷ ، روی همه محصولات غذایی نصب می شوند
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، 
وحید مفید روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: چراغ راهنما تاکنون روی بیش از ۸۰ درصد محصولات غذایی نصب شده و روی بقیه محصولات نیز به تدریج و به صورت کنترل شده ، نصب خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: فعلا برخی محصولات غذایی با همان برچسب های قدیمی تولید می شوند چراکه نمی خواهیم کارخانه های تولیدی صرفا به خاطر چراغ راهنما مجبور شوند بسته بندی های جدید تهیه کنند و برچسب ها و بسته بندی های قدیمی منجر به تولید ضایعات شوند.
وی یادآور شد: اما این تولیدکنندگان ملزم هستند که در چاپ جدید بسته بندی های خود ، نصب چراغ راهنما را رعایت کنند.
**محصولات غذایی بدون نشان سازمان غذا و دارو به تدریج جمع آوری می شوند
مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر وجود برخی محصولات غذایی بدون نشان سازمان غذا و دارو در سطح عرضه، گفت: محصولات غذایی بدون نشان سازمان غذا و دارو در اجرای طرح های مختلف به مرور جمع آوری می شوند.
مفید افزود: محصولات غذایی بدون نشان غذا و دارو وزارت بهداشت به هیچوجه مورد تائید نیستند و به صورت قاچاق وارد می شوند و مورد تائید نیستند.
وی تصریح کرد: محصولات غذا و دارو بدون نشان سازمان غذا و دارو در بازدیدهای دوره ای ، کم و بیش در برخی فروشگاه ها و سوپرمارکت ها دیده می شوند.
مفید یادآور شد: سازمان غذا و دارو براساس تفاهم نامه هایی بر عرضه محصولات غذایی در فروشگاه های زنجیره ای، نظارت مستقیم دارد و آنها ملزم هستند که هیچ کالایی را بدون مجوز سازمان غذا و دارو ، عرضه نکنند.
به گزارش ایرنا، با نصب چراغ راهنما یا نشانگرهای تغذیه ای روی فرآورده های غذایی، مردم بر اساس رنگ های قرمز، زرد یا نارنجی و سبز که روی برچسب های انواع این محصولات نصب شده ، می توانند برای سلامت خود تصمیم گیری کنند.
رنگ های مشخص شده روی برچسب های محصولات غذایی، میزان شکر، نمک، چربی و اسید چرب ترانس خوراکی را برای مردم مشخص می کند.
رنگ قرمز نشان‌دهنده آن است که فرد باید در مصرف آن فرآورده یا خوراکی مراقبت کند. رنگ زرد یا نارنجی نشانه هشدار است و رنگ سبز هم یعنی اینکه این خوراکی مطلوب است و نگرانی از بابت مصرف آن وجود ندارد.
همچنین نشانگرهای تغذیه ای علاوه بر داشتن اطلاعات یاد شده، تاریخ تولید، انقضا و سری ساخت محصول را نیز نشان می دهد که در صورت عدم صحت یا نبود برچسب اصالت و کد ۱۶ رقمی، محصول مورد تائید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیست و قاچاق یا غیر مجاز به شمار می آید.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.