صفحه اصلی / مانور تخلیه اضطراری جزیره خارک در شرایط فرضی حمله‌های تروریستی برگزار شد

مانور تخلیه اضطراری جزیره خارک در شرایط فرضی حمله‌های تروریستی برگزار شد

مانور جامع تخصصی تخلیه اضطراری نیروی انسانی از منطقه جغرافیایی جزیره‌ای در شرایط فرضی حملات تروریستی به سه نقطه، در جزیره خارک برگزار شد. 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, طرح مانور جامع پدافند غیرعامل و مدیریت بحران با هدف کسب سنجش سرعت عمل در کنترل ایمن عملیات و مدیریت شرایط اضطراری و ایجاد آمادگی در رویارویی با تهدیدهای احتمالی توسط شرکت پایانه‌های نفتی ایران طرح‌ریزی و اجرا شد.
این مانور با محوریت تخلیه اضطراری جزیره خارک با همکاری و همراهی پایانه نفتی خارک، شرکت نفت فلات قاره منطقه خارک، مجتمع پتروشیمی خارک، بهداشت و درمان صنعت نفت، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه خارک، شرکت ملی نفتکش ایران منطقه خارک، بخش‌داری ویژه خارک، سازمان‌های دولتی و نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی و با نظارت سازمان پدافند غیرعامل برای نخستین بار در سطح کشور برگزار شد.
طرح سناریو این مانور به گونه‌ای طراحی شد که افزون بر توانمندکردن همه شرکت‌ها، سازمان‌های حاضر در منطقه، هماهنگی سازمان یافته بین مدیران، کارشناسان فعال و مردم را در عملیات تخلیه اضطراری جزیره خارک مورد ارزیابی قرار دهد.
سید پیروز موسوی، فرمانده ارشد HSE، پدافند غیرعامل و مدیر بحران جزیره خارک در این باره گفت: این مانور همسو با ایجاد آمادگی نیروی انسانی و تجهیزاتی مورد نیاز برای تخلیه اضطراری جزیره خارک طراحی شد و هدف اساسی آن آمادگی ذهنی مدیران و نیروهای عملیاتی منطقه برای مقابله با تهدیدهای احتمالی با توجه به اهمیت حیاتی و استراتژیک جزیره خارک به منظور دستیابی به سنجش میزان آمادگی تمامی سازمان‌ها و نهادهای مستقر در جزیره، ایجاد آمادگی و تعامل بین مردم و دستگاه‌ها بود تا به یک برنامه منسجم و واحد در تخلیه اضطراری و شناسایی دقیق کاستی‌ها و کمبودهای واقعی برای تهیه و بروز شرایط بحرانی دست یابیم.
وی ادامه داد: بر همین اساس حوزه عمل و اجرای مانور برای دو بخش صنعتی و شهری جزیره خارک به منظور واکنش یکپارچه مدیریت بحران برنامه‌ریزی و در نظر گرفته شد.
موسوی گفت: سناریو این مانور بر اساس محتمل‌ترین شرایط با عنوان تهاجم گسترده تروریستی شامل برخورد انتحاری قایق حامل مواد منفجره به اسکله شماره ۲ پتروشیمی خارک، انجام عملیات خرابکارانه در موقعیت چاه شماره ۸ (KG-۸) مربوط به شرکت نفت فلات قاره و فوران چاه نفت و انفجار خودرو حامل مواد منفجره در یکی از میدان‌های شهر خارک بود که نتیجه آن ایجاد آلودگی مواد سمی و مسمومیت در سطح جزیره و احتمال خطر از بین رفتن جان مردم و کارکنان جزیره و سپس تلاش مسئولان برای تخلیه نیروی انسانی بومی و غیرصنعتی از جزیره در نظر گرفته شده بود.
فرمانده ارشد HSE، پدافند غیرعامل و مدیر بحران جزیره خارک، ویژگی برجسته این مانور را سطح برگزاری و جامع بودن آن برای کل منطقه عنوان کرد و با اشاره به زمان‌بندی و جزییات مراحل اجرای این مانور تصریح کرد: ساعت آغاز عملیات همزمان با وقوع سه حادثه همزمان در ساعت ۹ صبح صورت گرفت، ابتدا حادثه برخورد یک قایق حامل مواد منفجره به اسکله شماره ۲ پتروشیمی آغاز و سپس انفجار و فوران و نشت گاز ترش در موقعیت چاره شماره ۸ میدان دورود و سرانجام به سومین انفجار در میدان مرکزی شهر جزیره خارک ختم شد.
وی عنوان کرد: در ساعت ۹ و پنج دقیقه، اتاق بحران جزیره اعلام وضع اضطراری کرد و همزمان آژیر خطر در بخش‌های مورد نظر برای تخلیه نیروهای انسانی به صدا در آمد.
موسوی افزود: از ساعت ۹ و هفت دقیقه عملیات مقابله با شرایط اضطراری آغاز و نیروهای آتش نشانی منطقه به محل‌های حادثه اعزام شدند، همزمان عملیات گشت‎های حراستی و امنیتی به منظور دستگیری متجاوزان و تروریست‌ها و تامین امنیت فراگیر در داخل و پیرامون جزیره آغاز شد که این عملیات تا ساعت ۱۰ ادامه داشته و طی آن هر نوع عبور و مرور در سطح جزیره و آب‌های ساحلی تا شعاع ۵ کیلومتر از ساحل جزیره ممنوع شد.
مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران تصریح کرد: از ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه، سه فروند کشتی مسافربری و یدک‌کش به محل اسکله مروارید جزیره خارک اعزام و آماده پذیرش مسافران شدند و همچنین ۲ فروند یدک‌کش به اسکله ۲۲ بهمن و هاربر پایانه نفتی خارک و یک فروند یدک‌کش به اسکله هاربر نفت فلات اعزام شدند تا آماده پذیرش مسافران باشند.
وی افزود: از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه دبیرخانه مدیریت پدافند غیرعامل جزیره برای تخلیه نیروهای انسانی ظرفیت‌های مورد نظر را اعلام کرد و در ساعت ۹ و ۳۵ دقیقه خودروهای مسافربری به محل‌های تجمع تعیین شده عزیمت و ضمن سوار کردن مسافران به سمت محل‌های تخلیه حرکت کردند.
موسوی ادامه داد: در ساعت ۱۰ صبح مسافرگیری یدک‌کش‌ها و کشتی‌های مسافربری آغاز و با پایان مسافرگیری هر فروند، کشتی دیگری برای مسافرگیری جایگزین آن شد و به مقاصد تعیین شده (بوشهر و بندر گناوه) حرکت کردند.
در مدت انجام این مانور، ستاد بحران در دفتر فرماندهی ارشد HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران جزیره خارک تشکیل شد تا دستورهای لازم برای مهار فوری بر شرایط با هدف برگشت به حالت عادی انجام شود.
در این مانور ۴۶ دستگاه ماشین آلات شامل آتش نشانی، آمبولانس، خودروهای سبک و سنگین، اتوبوس و مینی‌بوس و تانکرهای آبرسانی و همچنین ۲۵ فروند یدک‌کش آتش‌خوار، شناورهای مسافربری، یدک‌کش پایلوت و موتورلنج و شناورهای مسافربری و قایق‌های تندرو و همچنین تجهیزات و ادوات شامل بلندگو دستی، رادیوهای مرکزی بی‌سیم با سه کانال، دستگاه‌های اکسیژن و گازسنج به بهره‌برداری رسید.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.