صفحه اصلی / در آمد ۵۰۰ میلیاردی شهرداری از طرح جدید

در آمد ۵۰۰ میلیاردی شهرداری از طرح جدید

مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز آیا با این تغییر و تحول، ناکارآمدی‌های طرح ترافیک در کاهش گره‌های ترافیکی و آلودگی هوا و راه‌های متخلفانه -ولی ابتکاری – گریز از آن هم به پایان می‌رسد و ترافیک پایتخت سامان پیدا می‌کند؟ کارشناسان معتقدند با وجودی که شهردار تهران با جدیت نگاه درآمدزایی به طرح ترافیک را در نظام جایگزین طرح سهمیه‌بندی، تکذیب کرده است، اما به نظر می‌رسد افزایش درآمد شهرداری از محل فروش آرم‌های طرح ترافیک، دلیل مهمی برای تغییر و تحول پیش‌رو بوده است.
تخفیف به گروه‌های خاص و لغو تمام سهمیه‌ها
جزئیات طرح جدید ترافیک هنوز به طور رسمی منتشر نشده، اما می‌توان از صحبت‌های شهردار تهران به برخی زوایای این طرح پی برد. نجفی در این باره گفته است: سهمیه‌بندی و فروش طرح ترافیک به صورتی که اکنون مرسوم است در هیچ جای جهان انجام نمی‌شود. ما طرح جدیدی برای محدوده طرح زوج و فرد و طرح ترافیک داریم که اگر به تصویب برسد، خیلی مناسب‌تر خواهد بود. در این طرح تعداد خودروهایی که وارد محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد می‌شوند خیلی کمتر از وضع فعلی است. ممکن است به برخی گروه‌ها تخفیف دهیم، چراکه این طرح انعطاف زیادی دارد؛ ازاین‌رو برای گروه‌هایی که باید اولویت یا امتیاز خاصی برای آنها در نظر گرفته شود، در هنگام ورود به محدوده با سیستم هوشمند تخفیف قائل هستیم. نجفی تاکید کرد: مقرر شده است که دیگر کسی کارت و آرم ترافیک نداشته باشد؛ ازاین‌رو به هیچ کسی از جمله خبرنگاران سهمیه نمی‌دهیم. وی تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم از این طریق درآمد شهرداری را اضافه کرده یا به شهروندان فشار وارد کنیم.
نگاه شهرداری به طرح ترافیک درآمدزایی است
یک کارشناس ترافیک شهری با بیان اینکه نگاه درآمدی در لغو فروش طرح ترافیک به صورت سالانه و همچنین لغو نظام سهمیه‌بندی طرح ترافیک به‌شدت به چشم می‌خورد، به «کسب‌وکار» گفت: اینکه شهردار می‌گوید نمی‌خواهیم از این طریق درآمد شهرداری را اضافه کنیم، تعارف است. غلام بلوری با اشاره به افزایش درآمد ۱۵۰ میلیارد تومانی حاصل از طرح جدید، افزود: معاون حمل و نقل شهرداری به صراحت اعلام کرد با لغو طرح قدیم فروش طرح ترافیک و لغو نظام سهمیه‌بندی طرح، درآمد شهرداری از این محل از ۳۵۰ میلیارد تومان به ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد. بنابراین افزایش درآمد شهرداری هم یکی از مهم‌ترین محرک‌ها برای تحول پیش‌رو است.
ورود به طرح ترافیک تابع سیستم هوشمند شود
یک کارشناس حمل و نقل نیز با بیان اینکه لغو فروش طرح ترافیک می‌تواند اقدام مثبتی باشد، به «کسب‌وکار» گفت: اگر ورود به طرح ترافیک واقعاً تابع یک سیستم هوشمند شود که در آن ورود به طرح ترافیک برای خودروهای تک‌سرنشین و قدیمی که آلودگی بالایی دارند، بسیار پرهزینه شود، اقدام مثبتی صورت گرفته است. مسعود مهاجر با بیان اینکه نظام فروش طرح و سهمیه‌بندی قبلی کاملاً ناکارآمد بود، افزود: فروش طرح به صورت سالانه و سهمیه‌بندی‌هایی که مشخص نبود چه مبنایی دارد، آلودگی و تراکم خودرو در محدوده طرح ترافیک را به‌شدت بالا برده بود، اما امیدواریم طرح جدید پوششی برای ورود خودروی بیشتر به طرح و درآمد بیشتر برای شهرداری نباشد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.