صفحه اصلی / تدوین نسخه ابتدایی آیین نامه تبادلات پولی خارجی در مناطق آزاد

تدوین نسخه ابتدایی آیین نامه تبادلات پولی خارجی در مناطق آزاد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، دبیر شورای عالی مناطق آزاد از تدوین نسخه ابتدایی تبادلات پولی و مالی با دنیا در مناطق آزاد خبر داد و گفت: بورس بین المللی باید راه اندازی شود.
مرتضی بانک در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: با توجه به تنوع قومیتی در کشور افزایش گردشگری مورد تاکید است و البته ایران از نظر اقتصادی و سیاسی یک کشور مستقل است و انسجام بین اقوام مختلف زمینه ساز تشکیل ملت واحد می شود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به وجود هفت منطقه آزاد و هجده منقه ویژه اقتصادی فعال افزود: با توجه به عناصری که در ضرورت وجود مناطق آزاد و ویژه است باید از این ظرفیت استفاده کرد و توسعه متوازن مناطق را در پیش گرفت. البته هشت منطقه آزاد جدید و دوازده منطقه ویژه در دستور کار مجلس است که امیدواریم با برنامه ریزی حساب شده نسبت به تشکیل مناطق کار کرد.  
وی تصریح کرد: فراهم نمودن زیرساختها و اعتبارات مورد نیاز برای مناطق آزاد از مهمترین اقداماتی است که باید مدنظر قرار گیرد البته دولت قرار نیست اعتبارات ویژه ای برای زیرساختها ارایه دهد پس باید بر منابع مردمی و سرمایه گذار داخلی و خارجی کار را پیش برد و بنابراین باید برای توسعه مناطق ظرفیت ها را در نظر گرفت و کار توسعه را پیش برد.
بانک گفت: مناطق ویژه اقتصادی امتیازات گمرکی دارند پس می توانند برای فعالیت مشخص مورد استفاده قرار گرفته و به صورت تخصصی کار را پیش برد و با متولی مشخص و سرمایه گذاری تعداد آنها افزایش یابد ولی باید کار به صورت منطقی و حساب شده پیش رود.
وی در خصوص فرصت های پولی و بانکی در مناطق آزاد، خاطرنشان کرد:  از جمله فعالیت هایی که در قانون مناطق آزاد دیده شده توسعه روابط بانکی و پولی با سایر کشورها است که در این بخش تاکنون نتوانستیم به اهداف خود در ارتباط با توسعه روابط بانکی با دنیا برسیم اما بانک مرکزی هنوز ایین نامه را نداده ولی بانک مرکزی به تازگی آیین نامه ای را تدوین کرده و برای اظهارنظرهای کارشناسی ارایه شده که امیدواریم با تصویب آن در دولت راه را برای توسعه روابط بانکی با دنیا باز کنیم.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت راه اندازی بورس بین المللی در مناطق آزاد گفت: به نظر می رسد که باید بورس بین المللی را برای افزایش تبادلات مالی و پولی با دنیا راه اندازی کرد.
بانک ادامه داد: موضوع صادرات یکی از مباحث کلان کشور و نیاز اقتصاد کلان است که اگر نگاه ما به بازارهای جهانی نباشدد در داخل دچار ایستایی خواهیم شد، البته نگاه فعالان اقتصادی بیشتر به جای صادرات با واردات بود و متمرکز بر لازار داخلی شده ایم و بنابراین این نگاه می تواند مانع فعالیت ما باشد پس باید شرایط را تغییر داد و مطمئن باشیم که واردات هدفمند و متمرکز بر صادرات باشد.
وی ادامه داد: ایجاد مشوق ها برای صادرات بسیار مهم است و در سال ٩٢ صادرات مناطق آزاد ١٩٠ میلیون دلار بوده که هم اکنون موظفیم یک میلیارد دلار صادرات داشته باشیم که حتما به این رقم می رسیم اگرچه با توجه به اهداف راه طولانی است.
وی ادامه داد: میزان واردات مناطق ویژه ١٩ میلیون دلار و ٧٧ میلیون دلار میزان صادرات بوده است.ضمن اینکه ١٢٠٠ واحد صنعتی در مناطق آزاد و ٧٧٠ واحد صنعتی در مناطق ویژه مستقر شده اند و لذا در جهت توسعه مناطق گام های ویژه ای برداشته شده ایت.
بانک با بیان اینکه در بخش ترانزیت نیز فرصت های مناسبی در مناطق آزاد وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این بخش می توان از ظرفیت های بنادر استفاده کرد.بر این اساس در کیش بندر جدیدی در حال ایجاد است که ظرفیت بارگیری تا ۳۵ هزارتن افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به صادرات ۱۲ میلیارد دلاری از طریق مناطق آزاد اظهارداشت: درباره ایجاد مناطق آزاد جدید که در لایحه دولت ۸ مورد است تعامل خوبی بین دولت و مجلس برقرار است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: هر چند مناطق ویژه با توجه به سازمان متولی فعال می شوند امابرخی دستگاه ها نتوانستند در این زمینه فعال شوند و ما در این زمینه ارزیابی دوباره در دستور کار داریم.
بانک تاکید کرد: فعالیت شرکت های ثبت شده در مناطق آزاد در سرزمین اصلی خلاف مقررات است.در این میان شناسایی و لغو فعالیت این شرکت ها در دستور کار قرار دارد. طی ۴ سال گذشته حدود ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار مجوز سرمایه گذاری خارجی صادر شد که حدود ۸۰۰ میلیون دلار نهایی شد.
وی با رد این تئوری که مناطق آزاد دروازه ورود کالاهای قاچاق هستند، گفت: قاچاق با فعالیت مناطق آزاد سازگار نیست؛ اگرچه به صراحت نمی‌توان گفت که هیچ قاچاق و تخلفی در ورود کالا انجام نمی‌شود، اما فرضیه دروازه واردات غلط است؛ اما برای آنکه ابهامات در رابطه با موضوع قاچاق برطرف شود، پنجره واحد گمرکی تفاهم شده است.
بانک ادامه داد: در عین حال، برای رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری این کار ارزشمند در حال انجام است و تا پایان سال گمرک در مبادی ورودی و خروجی مستقر خواهد شد؛ در عین حال کنترل لازم صورت خواهد گرفت تا هیچ شرکت ثبت شده در مناطق آزاد، نتواند خارج از این مناطق فعالیت کند و این کار غیرقانونی است.
وی وجود ۱۰۰ شرکت صوری در منطقه آزاد کیش را رد کرد

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.