صفحه اصلی / زیست بوم نوآوری شاهراه ورود به اقتصاد دانش بنیان است

زیست بوم نوآوری شاهراه ورود به اقتصاد دانش بنیان است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل  از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در نشست راهبردی اقتصاد مقاومتی در استانداری یزد، با بیان این که مهم‌ترین چالش ساختار آموزشی کشور کمرنگ بودن نقش دستاوردهای آموزش در تولید ناخالص داخلی است افزود: «اگرچه تعداد دانشجوهای ما نسبت به ابتدای انقلاب رشد بیش از ۲۸ برابری داشته است اما نخستین پرسش این است که چرا این میزان رشد دانشجو تاثیر چندانی در سرانه تولید ناخالص داخلی نداشته است. در صورتی که تجربه تمامی کشورهای پیشرفته، از رابطه مستقیم میان تعداد افراد تحصیل کرده با افزایش تولید ناخالص ملی حکایت دارد».
وی با بیان این که پاسخ این پرسش را باید در نحوه آموزش جست و جو کرد افزود: «آموزشی که به شکل گیری زیست بوم کارآفرینی و نوآوری منجر نشود نمی‌تواند زمینه ساز نقش جامعه تحصیل کرده را در تولید ناخالص داخلی دخیل کند و بدین ترتیب، پیوند آموزش با عرصه اقتصاد ناکام می‌ماند».
رییس بنیاد ملی نخبگان، توسعه زیست بوم کارآفرینی و نوآوری را پیش نیاز جهت گیری دانشگاه‌ها به سوی حمایت از کسب و کارهای نوپا با حمایت بخش خصوصی برشمرد و گفت: «استارتاپ‌های خلاق و نوآور ماحصل تغییر جهت به سوی رونق بخشیدن کسب و کارهای دانش بنیان رشد چشمگیر استارتاپ‌ها اطراف دانشگاه‌ها و افزایش میزان تمایل سرمایه گذارها به این کسب و کارها است».
سورنا ستاری رئیس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، حمایت از ایده‌های نوآورانه جوانان خلاق و تحصیل کرده را مهم‌ترین لازمه تحقق اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد و افزود: «زیست بوم کارآفرینی و نوآوری باایجاد محیط مساعد کسب و کارهایی که به دست جوانان خلاق و نوآور شکل می‌گیرد، زمینه ساز حل چالش‌های اساسی می‌شود و زمینه حضور اقتصاد در عرصه بین‌المللی را فراهم می‌کند».
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: «استارتاپی‌ها باید مامن مناسبی برای ادامه فعالیتشان داشته باشند و بدانند از ایده‌های نوآورانه آنان حمایت می‌شود؛ زیرا این مسیر شاهراه ورود دستاوردهای عرصه آموزش به حوزه اقتصاد، رونق اشتغال و مبارزه با آسیب‌های فرهنگی است».
رئیس بنیاد ملی نخبگان،همچنین در مراسم آغاز به کار شتاب دهنده پیشگامان یزد، تغییر رویکرد دانشگاه‌ها به نیروی انسانی تحصیل کرده و کسب و کارهای دانش بنیان گفت: «خوشبختانه دانشگاه‌ها رویکرد تازه‌ای نسبت به حضور دانشگاهیان در عرصه اقتصاد خلاق پیدا کردند و مقاومت‌های پیشین نسبت به دانشگاه میان دانشگاهیان کمتر شده است. امری که موجب افزایش انگیزه و امید در جوانان برای اندازی کسب و کار فناورانه شده است».
ستاری، با بیان این که روند جدید کسب‌وکارها که به زودی جایگزین کسب و کارهای پیشین می‌شوند، بر خلاقیت جوانان استوار است، ادامه داد: «فرهنگ جدید اقتصاد دانش بنیان، می‌تواند در تغییر مسیر اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد و را برای اشتغال جوانان وابستگی به استخدام دولتی و جایگزینی استارتاپ‌های میلیاردی با کسب و کارهای سنتی ممکن کند کند».
رئیس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، شکوفایی پژوهش کاربردی را نیازمند نقش آفرینی بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: «یکی از اشتباهات جدی در حوزه استارتاپ‌ها دخالت بخش دولتی است موجب درهم ریختن ساختار و روند حرکت این کسب و کار‌ها می‌شود».
معاون علمی فناوری رئیس جمهوری، لازمه نقش آفرینی کسب و کارهای دانش بنیان در افزایش سرانه تولید ناخالص داخلی ایران را ایجاد محیط مساعد کسب و کارهای فناور دانست و اظهار کرد: «اسکار‌های فناوری در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال افرینی زیست بوم نوری ترین لازمه برای تحقق این مهم حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاری روی کسب و کارهای نوپا ست».
رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: «ظرفیت‌ بالایی که استارتاپ‌های میلیاردی ایرانی از خود به نمایش گذاشته اند، انگیزه لازم را برای سرمایه گذاران بخش خصوصی ایجاد می‌کند تا در این پروژه‌ها سرمایه گذاری کنند».
بازدید از پارک علم و فناوری یزد
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین در ادامه سفر خود به استان یزد، از پارک علم و فناوری این استان دیدن کرد و به گفت و گو با فناوران و کارآفرینان مستقر در این پارک علم و فناوری نشست.
در این دیدارها، علی وطنی، محمود زمانی، علیرضا دلیری، محمود شیخ زین‌الدین، زند حسامی، محمد صالح اولیا، مصطفی شاه نظری و داریوش پورسراجیان ستاری را همراهی کردند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.