صفحه اصلی / اجرای ۴۰ پروژه در محلات فرسوده، تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی ۷ شهر خراسان جنوبی

اجرای ۴۰ پروژه در محلات فرسوده، تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی ۷ شهر خراسان جنوبی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی خراسان جنوبی، تاکنون بیشتر فعالیت ستاد بازآفرینی شهری به بافت‌های فرسوده و تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی مرکز استان معطوف بود اما امسال قرار است با اجرای ۴۰ پروژه جدید که به تازگی به متولیان امر ابلاغ شده رنگ و لعابی جدید به محلات فرسوده و تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی ۷ شهر خراسان جنوبی داده شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان پروژه‌های ابلاغی را این گونه تشریح می‌کند که ادامه بازآفرینی بافت‌های تاریخی و فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی خراسان جنوبی در سال ۹۶ با ابلاغ ۴۰ پروژه از مرکز به استان کلید خورد.
مهدی جعفری اجرای این پروژه‌ها را مربوط به بافت‌های فرسوده و تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی شهرهای بیرجند، بشرویه، فردوس، سرایان، نهبندان، خوسف و قاین اعلام می‌کند که در مرکز استان ادامه بهسازی و مرمت محور بهارستان- چهار درخت، راه‌اندازی دفتر خدمات نوسازی و توسعه مهندسی، مرمت خانه‌های تاریخی از جمله منزل یزدانی و… از جمله این طرح‌هاست.
وی ادامه داد: در سال ۹۶ تعداد پروژه‌هایی که در قالب ستاد بازآفرینی شهری برای شهرهای هدف خراسان جنوبی مصوب و ابلاغ شده است  خیلی بیشتر از سال گذشته است زیرا در سال‌های قبل بیشتر فعالیت این ستاد معطوف به شهر بیرجند بود اما امسال ۷ شهر استان را شامل می‌شود.
تهیه سند توسعه محله  ۱۷ شهریور را هم باید از فعالیت‌ها و اهدافی اعلام کرد که ستاد بازآفرینی شهرهای خراسان جنوبی برای محلات هدف شهر بیرجند تهیه کرده است. بطوریکه در راستای اهداف این سند از محل منابع اعتباری سال قبل خیابان شهید فهمیده در شمال شهر بیرجند آسفالت شد و امسال هم این روند ادامه خواهد داشت.
دیگر این که بر اساس اهدافی که ستاد بازآفرینی شهر بیرجند دنبال می‌کند سال قبل یک باب خانه محله در خیابان کارگران بیرجند احداث شد و چندین دستگاه اجرایی مانند بهزیستی، فنی و حرفه‌ای و دادگستری برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و اشتغال، آسیب‌های اجتماعی و…  را از طریق این خانه محله پی گیری می‌کنند. اهدافی که در این خانه محله‌ها دنبال می‌شود سبب شده تا در محله موسی بن جعفر علیه‌السلام بیرجند هم امسال احداث یک باب خانه محله در دستور کار قرار گیرد که همه این فعالیت‌ها و ساخت و سازها با رویکرد به سازی و مرمت بافت‌های تاریخی و فرسوده دنبال می‌شود.
جعفری افزود: ایجاد پارک محله، احداث سالن ورزشی و سرایداری در مدرسه‌ای در محله موسی بن جعفر (ع)،  اصلاح و بازسازی شبکه آب‌رسانی خیابان مصطفی خمینی (ره)، ساخت کتابخانه و خانه فرهنگ، اجرای شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی از دیگر پروژه‌هایی است که برای اجرا در شهر بیرجند نام می‌برد.
به علاوه مطالعات احیا و بازآفرینی محله رنگرزها هم در دستور کار است که یک پروژه مهم و ارزشمند برای این محله قدیمی شهر بیرجند به حساب می‌آید.
به گفته جعفری قرار است در شهر خوسف هم بر اساس ابلاغ مرکز، مرمت و بازسازی محله «میان ده» این شهر عملیاتی شود. در شهر قاین هم احداث خانه فرهنگ و اصلاح شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی برای محله قدی انجام می‌شود.
جدول‌گذاری، اصلاح شبکه و آسفالت معابر در محله «خونیکی ها» نیز در دستور کار ستاد بازآفرینی شهری استان است. قرار است در بشرویه هم احیا و بازآفرینی محله حاج «علی اشرف»  در محدوده میان ده این شهر و مرمت یک باب منزل تاریخی در شهر سرایان انجام و یک باب خانه فرهنگ در فردوس و یک خانه محله در محله صاحب‌الزمانی نهبندان هم بر اساس برنامه‌های ابلاغی ایجاد خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اعتبار مصوب برای اجرای ۴۰ پروژه ابلاغی در محلات فرسوده و تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی ۷ شهر استان را ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعلام می‌کند و محلات هدفی هم که ستاد بازآفرینی شهری برای مرکز استان در دستور کار دارد را محله‌های میان ده، بهارستان، رحیم‌آباد، اکبریه، چهار درخت، ۱۷ شهریور، رنگرزها، امیرآباد، کارگران و موسی بن جعفر علیه‌السلام بر می‌شمرد.
همچنین محلات هدفی که جزو سکونتگاه‌های غیررسمی برای اجرای پروژه‌ها تعریف شدند محلات قدی و شهید کاوه قاین و کارگران و موسی بن جعفر علیه‌السلام شهر بیرجند هستند.
همچنین در شهر بشرویه هم محلات میان ده، سرپل و پایین‌محله، در خوسف میان ده، سرایان؛ محمدآباد، فردوس؛ سردشت و جوادالائمه علیه‌السلام، قاین؛ قدی و شهید کاوه جزو محله‌های هدف ستاد بازآفرینی شهری به حساب می‌آیند.

همچنین مطالعه کنید:

۳۸۰ هزار مجوز کسب و کار، الکترونیکی شد/ اعلام فهرست دستگاه‌ها در تبدیل مجوزهای کاغذی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در میان دستگاه‌هایی که بیشترین تبدیل مجوز کاغذی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.