صفحه اصلی / دورنمای قیمت نفت رنگ و بوی مثبت گرفت

دورنمای قیمت نفت رنگ و بوی مثبت گرفت

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، از اواخر تابستان که اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی از رشد قوی‌تر از حد انتظار تقاضا برای نفت و تسریع روند کاهش ذخایر گزارش دادند، جو بازار نیز تغییر کرد. با نزدیک شدن به زمان نشست رسمی اوپک در ۳۰ نوامبر به نظر می‌رسد که این سازمان تمایل دارد توافق کاهش تولید را به مدت ۹ ماه دیگر تا پایان سال میلادی آینده تمدید کند.
احتمال محدود شدن عرضه تا پایان سال ۲۰۱۸ و همچنین پیش بینی رشد قوی تقاضا برای نفت و نگرانی‌هایی که نسبت به منابع جدید معدود عرضه به دلیل سرمایه‌گذاری‌های اندکی پس از ریزش قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ وجود دارد، باعث شده است برخی از تحلیلگران هشدار دهند که ممکن است ترس از اشباع عرضه به ترس از کمبود عرضه در سال آینده تبدیل شود. بعلاوه برخی از بانک‌های سرمایه‌گذاری انتظار دارند که تولید نفت خام آمریکا در سال ۲۰۱۸ کمتر از میزان مورد پیش‌بینی باشد که می‌تواند بخشی از محدودیتی که نفت شیل آمریکا برای رشد قیمت ایجاد کرده بود را از میان بردارد.
تحلیلگران در بانک سرمایه‌گذاری جفریز قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت را ۵۵ دلار در هر بشکه نفت برنت را ۵۸ دلار در هر بشکه تا پایان سال ۲۰۱۸ سرمایه‌گذاری می‌کند؛ با این همه جفریز هشدار داد که رشد تولید آمریکا در سال آینده ممکن است کمتر از حد انتظار باشد. به گفته تحلیلگران جفریز، کاهش قیمت معاملات آتی نسبت به معاملات تحویل فوری در بازار برنت از این فرضیه که بازار در حال حاضر با کمبود عرضه مواجه است، حمایت می‌کند و اگر توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید شود، در این صورت برآورد می‌شود که بازار تا سال ۲۰۱۹ با کمبود عرضه اندکی مواجه خواهد بود.
شرکت "آلیانز گلوبال اینوسترز" مانند بسیاری از تحلیلگران و شرکت‌های نفتی هشدار داده پایین ماندن قیمت‌های پایین نفت برای یک مدت طولانی مانع از سرمایه‌گذاری در اکتشاف و پروژه‌های جدید شده که ممکن است به زودی به کمبود عرضه منجر شود.
بانک امریکایی مریل لینچ کمبود عرضه ۲۳۰ هزار بشکه در روز در سال جاری را انتظار دارد. این بانک همچنین قیمت مورد پیش بینی برای وست تگزاس اینترمدیت و برنت را بالا برده و انتظار دارد قیمت برنت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ به ۵۴ دلار و در نیمه اول سال ۲۰۱۸  به ۵۲.۵۰ دلار بالغ شود که بالاتر از برآوردهای قبلی ۵۰ دلار و ۴۹.۵۰ دلار است. امریکا مریل لینچ همچنین قیمت مورد پیش بینی برای نفت وست تگزاس اینترمدیت برای سه ماهه جاری را از ۴۷ به ۴۹ دلار افزایش داده است.
تا روز جمعه وست تگزاس اینترمدیت و برنت حداقل سه دلار در هر بشکه بالاتر از قیمت پیش بینی شده برای سه ماهه چهارم معامله شدند.
شرکت "آر بی سی کپیتال مارکتس" نیز قیمت مورد پیش بینی برای نفت در سال آینده را به میزان یک یا دو دلار افزایش داد و اکنون انتظار دارد نفت وست تگزاس اینترمدیت در سال آینده به ۵۱ دلار برسد که بالاتر از پیش بینی قبلی ۵۰ دلار است. برآورد این شرکت از قیمت برنت نیز  از ۵۳.۱۹ دلار پیش‌بینی قبلی به ۵۵ دلار افزایش داده شده است.
در خصوص رشد تولید نفت آمریکا "آر بی سی کپیتال مارکتس" نظر متفاوتی نسبت به "آلیانز گلوبال اینوسترز" و بانک جفریز دارد. "آر بی سی کپیتال مارکتس" نسبت به تولید نفت آمریکا حداقل تا سال ۲۰۱۹ خوش‌بین است و پیش‌بینی خود برای مجموع رشد تولید نفت آمریکا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ را از ۸۵۰ هزار به ۵۷۰ هزار بشکه در روز و برآورد رشد تولید ۲۰۱۹ را از ۷۵۶ هزار به ۸۱۰ هزار بشکه در روز بازبینی کرده است.
آژانس بین‌المللی انرژی در دورنمای انرژی کوتاه مدت خود انتظار دارد مجموع تولید نفت خام آمریکا امسال به ۹.۲ میلیون بشکه در روز و سال آینده به ۹.۹ میلیون بشکه در روز بالغ شود که بالاترین متوسط تولید سالانه در تاریخ آمریکا خواهد بود و رکورد قبلی ۹.۶ میلیون بشکه در روزی که در سال ۱۹۷۰ رقم خورد را خواهد شکست.
بر اساس گزارش اویل پرایس، آژانس بین‌المللی انرژی اوایل ماه جاری اعلام کرد تولید رو به رشد نفت خام آمریکا و رشد تولید سایر کشورهای غیرعضو اوپک مانع از تحقق رویاها برای قیمت‌های بالاتر نفت در سال آینده می‌شود.
طبق اعلام استاندارد چارترد، فعالیت شیل رو به کاهش گذاشته که منعکس کننده هزینه‌های فزاینده، کاهش بهره وری اولیه چاه، بالا رفتن نقطه سر به سر و محدودیت‌های جریان نقدینگی در قیمت‌های پایین است. با این‌همه کاهش فعالیت حفاری هنوز بر خوش‌بینی نسبت به رشد تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۸ تاثیری نگذاشته است.
اگرچه تحلیلگران و بانکها در تنزل پیش‌بینی‌های خود از قیمت نفت در اوایل سال میلادی جاری به سرعت عمل کردند اما برخی از آنها اکنون بسیار محتاط بوده و قیمت‌های مورد پیش‌بینی‌ را اندکی بالا بردند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.