صفحه اصلی / اپتومتریست ها به خاطر کاهش شرح وظایف دچار استرس هستند

اپتومتریست ها به خاطر کاهش شرح وظایف دچار استرس هستند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر،  طیبه دوابی در آستانه برگزاری بیستمین کنگره اپتومتری ایران، اظهارداشت: طبق فرمایشات رهبری در افق ١۴٠۴ ایران باید از نظر پیشرفت علمی سرآمد کشورهای منطقه باشد. آیا مسئولین وزارت بهداشت در خصوص آموزش و ارتقای مقاطع تحصیلی و شرح وظایف رشته اپتومتری در راستای فرمایش رهبری حرکت می کنند.
وی ادامه داد: دانش آموختگان رشته اپتومتری که با عنوان اپتومتریست مشغول خدمت به هموطنان هستند، با حدود نیم قرن فعالیت حرفه ای مدام با استرس کاهش شرح وظایف اولیه و تغییر برنامه های آموزشی مواجه هستند در حالی که در کشورهای همسایه مثل پاکستان و عربستان این رشته در حال ترقی است ولی اپتومتریست های ایرانی که با عشق و علاقه وارد این رشته شده اند نگرانند .
دوابی افزود: مسئولین وزارت بهداشت در افق ترسیم شده مقام معظم رهبری چه جایگاهی برای اپتومتریست ها در نظرگرفته اند آیا می خواهند این جوانان فرهیخته و با استعداد مانند اپتومتریست های دنیا که به عنوان مراقبین اولیه بینایی شناخته شده اند سرآمد اپتومتریست های منطقه باشند یا از آموزش های موجود دانشکده های اپتومتری هند، پاکستان و عربستان عقب تر قرار گیرند.
وی گفت: در حالی که دنیا به سمت کاهش هزینه های سلامت و ایجاد سیستم ارجاع و تعریف سطح بندی خدمات جهت دسترسی راحت تر و ارزان تر حرکت می کند، متاسفانه ما شاهد اقداماتی بر خلاف این رویه هستیم و در حالی که اپتومتری رشته مستقلی است، تغییرات در کوریکولوم این رشته با نظرات مسئولین رشته دیگری در حال انجام است و گوش شنوایی در وزارت بهداشت جهت شنیدن درخواست های به حق فارغ التحصیلان اپتومتریست وجود ندارد.
عضو هیات مدیره جامعه اپتومتری ایران، افزود: متاسفانه آنچه به عنوان خدمات پاراکلینیک در شرح وظایف فارغ التحصلان اپتومتریست توسط مراجع قانونی تصویب و ابلاغ شده است در مراکز بیمارستانی با حمایت قدرتمندان در وزارت بهداشت توسط گروه های دیگری در حال انجام است که شرح وظایف متفاوتی دارند و به منظور انجام خدمات دیگری آموزش دیده اند ولی درخواست های همکاران اپتومتریست راه به جایی ندارد.
وی گفت: ضرورت دارد که مسئولین وزارت بهداشت با کمک گرفتن از انجمن های علمی گروه های مختلف پزشکی تلاش نمایند تا برنامه ریزی های آموزشی کشور در جهت  هدایت و ساماندهی شود که تنگ نظری در آن جایی نداشته باشد و از زیاده خواهی یک رشته نسبت به رشته دیگر جلوگیری شود، به نحوی که رشته های مختلف زیر گروه پزشکی در جهت هم افزایی هم حرکت کرده و توانایی ها و تلاش های آنها مکمل هم و تامین کننده منافع مردم و جامعه باشد.
دوابی افزود: اپتومتریست ها می توانند ارائه دهنده دقیق ترین، ارزان ترین و در دسترس ترین خدمات تشخیصی و درمانی در حیطه شرح وظایف مصوب به  هموطنان در اقصی نقاط کشور باشند.
بیستمین کنگره سراسری اپتومتری از ۸ تا ۱۰ شهریور ۹۶ در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.