صفحه اصلی / ۱۳ طرح آبخیزداری در فارس در انتظار سرمایه‌گذار است

۱۳ طرح آبخیزداری در فارس در انتظار سرمایه‌گذار است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازپایگاه خبری اتاق ایران،  نائب رئیس اتاق شیراز گفت: تاکنون ۱۳ طرح توسط منابع طبیعی استان در حوزه آبخیزداری تهیه و تدوین شده که امیدواریم بتوانیم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را برای مشارکت در اجرای این طرح‌ها ترغیب کنیم.
محمدصادق حمیدیان جهرمی در جلسه‌ای با حضور اعضا و فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی استان فارس بیان کرد: یکی از دلایل وجود مشکلات حوزه آب کشور، عدم توجه به مسئله مهم اقتصاد آب است که این مهم از دو سال گذشته باهدف تبیین جایگاه اقتصاد آب در اقتصاد ملی در وزارت نیرو مورد توجه قرارگرفته است.
حمیدیان جهرمی با اشاره به وضعیت کنونی نامناسب آب در کشور افزود: در پی کم‌آبی و خشکسالی استان فارس در سال‌های گذشته، شاهد رشد بی‌رویه مهاجرت و به دنبال آن ناهنجاری‌های اجتماعی هستیم. اگر به موضوع آب توجه شده بود امروز مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ما نیز کمتر بود.
وی افزود: در زمینه آب باید پیش از رسیدن به بحران، چاره‌اندیشی و عمل مناسب انجام می‌شد اما در حال حاضر نیز برای انجام کارهای مؤثر در این زمینه در کشور و استان دیر نشده است.
نایب‌رئیس اتاق شیراز اضافه کرد: ما در اتاق شیراز تمام تلاش خود را برای برقراری و ترویج ارتباط بین سرمایه‌گذاری در حوزه آب با پروژه‌های علمی در استان، به کار می‌گیریم و نیاز داریم فعالان این بخش اتاق بازرگانی را یاری دهند.
حمیدیان جهرمی با اشاره به فعالیت‌های علمی انجام‌شده در زمینه آب در استان ادامه داد: مسئله آب و آبخیزداری در کشور به‌ویژه استان فارس نیازمند نگاه اصولی و اساسی است. این در حالی است که باید برای توسعه پایدار این اصل موردتوجه جدی قرار گیرد.
وی بابیان اینکه امروز نگاه نبود آب رایگان و لزوم سرمایه‌گذاری بر روی مسئله آب در کشور حاکم شده است عنوان کرد: متأسفانه مسئله آب و آبخیزداری در کشور مورد غفلت قرارگرفته است به‌طوری‌که در تخصیص‌های دولتی و توجه بخش خصوصی به این موضوع نیز کم‌توجهی شده است.
نایب‌رئیس اتاق شیراز بیان کرد: امروز به‌واسطه بهره‌گیری از روش‌های علمی نوین شرایط ذخیره آب در آبرفت‌های زیرزمینی در استان وجود دارد که با انجام این کارها مسئله مهاجرت به دشت‌ها و روستاها نیز امکان‌پذیر می‌شود.
لزوم توجه به آبخوان‌داری یا نگهداری آب در زیرزمین 
محقق و پژوهشگر برجسته حوزه آبخوان‌داری کشور نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر اقتصاد کشور ما نیازمند تجدیدنظر کلی در اقتصاد و به‌ویژه اقتصاد کشاورزی بر اساس آب است.
پرفسور سید آهنگ کوثر با اشاره به پدیده خشک‌سالی و بیابانی شدن برخی از بخش‌های کشور افزود: باوجود چنین شرایطی، امکان تغییر روند طی شده وجود دارد. می‌توانیم بیابان‌های ایجادشده در کشور را آباد و در کشور و فارس زندگی و سربلندی ایجاد کرد.
وی افزود: در حال حاضر در بیش از یک‌چهارم سطح کشور ایران آبرفت‌های درشت‌دانه وجود دارد که این فضاهای خالی در زیرزمین ارزشمندترین ذخایر ما برای نگهداری آب هستند.
کوثر بابیان اینکه ذخایر خالی برای نگهداری آب در زیرزمین داریم که باید آن‌ها را پرکنیم اضافه کرد: امروز در بحث انباشت آب درست کردن قنات‌ها در کشور بسیار هزینه‌بر است. ضمن اینکه نگهداری یک مترمکعب حجم آب پشت سدها ۲.۴دلار هزینه دارد اما استفاده از آبرفت‌ها صدها برابر این هزینه را به ما بازمی‌گرداند.
وی افزود: آبرفت‌های زیرزمینی بیش از پنج هزار مترمکعب آب را نگه می‌دارند. در شرایط کنونی این فضاها خالی است و اگر ما آب‌های کشورمان را در این آبرفت‌ها نگه‌داری کنیم باوجود بارش کم و مصرف بی‌رویه، دچار کمبود آب و خشک‌سالی نخواهیم بود.
کوثر عنوان کرد: در حال حاضر ۱۴.۹ میلیون هکتار زمین و شش میلیون هکتار دیم‌کاری در کشور برای ذخیره آب در زیرزمین وجود دارد که این زمین‌ها باید با مشارکت و همت کشاورزان به موضوع آبخوان‌داری یا نگهداری آب در زیرزمین اختصاص یابد.
وی بابیان اینکه با انجام این کار امکان آباد کردن کشور وجود دارد افزود: توان دولت برای انجام این مهم امکان‌پذیر نیست، باید کشاورزان با انجام این کار، کار بزرگی را در کشور انجام دهند.
کوثر بیان کرد: همگان در کشور باید به این مهم دست یابند که ثروت ما در حوزه آب در کشور در زیرزمین است و اگر آن‌ها را به‌روز و پر از آب کنیم شاهد انقلاب و جهش بزرگی در کشور خواهیم بود.
کوثر ادامه داد: وضع کنونی آب و محیط‌زیست در کشور خوب نیست و یکی از راه‌های مؤثر در این زمینه ایجاد آبخوان شهرهاست که همت همگان را می‌طلبد.
مشارکت با مردم در سه میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی استان فارس
مدیرکل منابع طبیعی استان فارس هم در این جلسه گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات حوزه آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان جلب مشارکت‌های مردمی در این حوزه است که در این حوزه سه میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی در مناطق مختلف استان مطالعه و آماده همکاری و مشارکت با مردم هستیم.
مهرزاد بوستانی بابیان اینکه از مشارکت مردم در اجرای طرح‌های آبخیزداری استقبال می‌کنیم افزود: با توجه به پدیده خشکسالی حاکم بر فارس، وقوع سیل در اواخر سال گذشته در استان پدیده‌ای خوشایند بود که آثار مثبتی ازجمله ذخیره‌سازی ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های از پیش تعیین‌شده در استان، برای مردم به دنبال داشت.
بوستانی ادامه داد: سال گذشته برخی افراد کنایه‌هایی برای انجام کارهای آبخیزداری این اداره کل و اختصاص هزینه و اتلاف زمان برای ایجاد سازه‌ها بیان کردند اما در نهایت نتیجه کار بیانگر مفید و مؤثر بودن کارهای انجام‌شده بود.
وی افزود: جلسات اتاق بازرگانی در خصوص مسئله آب، تخصصی و کاربردی است و برای پیگیری موارد مطرح‌شده در جلسات همراه هستیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.