صفحه اصلی / ۱۱ جاذبه تاریخی معروف که تا مرز نابودی کامل پیش رفته بودند

۱۱ جاذبه تاریخی معروف که تا مرز نابودی کامل پیش رفته بودند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از کجارو ، سازه‌های شاخصی مانند برج ایفل در پاریس یا علامت هالیوود در لس‌‌آنجلس و برج کج پیزا در ایتالیا به نظر پابرجا و غیر قابل تخریب می‌آیند، اما زمانی در اثر خسارات انسانی و طبیعی کاملا تخریب شده بودند.

شرکت رزرو سفر «Globehunters» فهرستی از ۱۱ اثر تاریخی عالی‌رتبه، که در شرف نابودی هستند اما همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند، تهیه کرده است. همچنین علت و چگونگی این زوال زودهنگام در آن شرح داده شده است.
کولوزیوم (آمفی تئاتر باستانی) واقع در شهر رم را به عنوان نمونه در نظر بگیرید. این بنا دو بار دچار صاعقه شده و در قرن نهم توسط لومباردها غارت شده است. لومباردها در آن دوره بر نواحی متعددی در شبه جزیره ایتالیا حکمرانی می‌کردند.
ایفل به سال ۱۸۸۹ ساخته شد و در آن زمان پاریسی‌ها خیال نمی‌کردند که این سازه روزی به مهم‌ترین جاذبه‌ی گردشگری شهرشان تبدیل شود. برج طبق برنامه باید در سال ۱۹۰۹ تخریب می‌شد اما به لطف آنتن مخابراتی موجود در نوک آن جان سالم به در برد.
تاج محل قرن هفدهمی هند ممکن است در چشمان بیننده سازه‌ی پرابهت و تاثیرگذاری نمایان شود اما در دوره‌ی حکمرانی بریتانیا به صورت مداوم به آن حمله می‌شده است. تا جایی که گفته می‌شود سربازها در جریان شورش سال ۱۸۵۷ از سنگ‌های گرانبهای آن استفاده کرده‌اند.
کاخ سفید
جای تعجب ندارد که این کاخ که سکونت‌گاه قدرت‌مند‌ترین فرد جهان است در گذشته مورد تهاجم واقع شده باشد.
در دوره‌ی «جنگ استقلال» ساختمان اشغال شد، به یغما برده و حتی به آتش کشیده شد اما تنها یک روز بعد از آن سه تورنادوی بی‌نظیر بریتانیایی‌ها را از شهر بیرون راند.
برج ایفل
قدرت نمادین برج ایفل را شاید هیچ جاذبه‌ی گردشگری دیگری نداشته باشد، بنابراین به تصور نمی‌آید که اندکی پس از ساخت آن تقریبا محو شده بود.
در سال ۱۹۰۹ که برج ساخته شده بود مردمان روی خوشی به آن نشان ندادند اما به خاطر این که فرستنده‌ی مخابراتی آن در زمان جنگ بسیار با ارزش بود این سازه به حیات خود ادامه داد.
ابولهول
این بنای غول آسا از ۴۵۰۰ سال پیش پا برجا بوده است و بقای آن تا به این دوره بیشتر به معجزه شباهت دارد.
در طول تاریخ بر اثر انباشت شن، قسمت زیرین آن مدفون بود و تنها سر مجمسه قابل مشاهده بود تا این که بین سال‌های ۱۹۲۵ و ۱۹۳۶ حفاری شده و از دل خاک به بیرون آمد.
صومعه‌ ی پاول قدیس
وقتی به بمباران‌های گسترده لندن در جنگ جهانی دوم بیاندیشید تعجب خواهید کرد که چگونه آثار تاریخی اندکی نابود شدند.
پاول قدیس هدفی مهم برای نیروی هوایی آلمان بود اما هیچ‌گاه نابود نشد، در حالی که بسیاری از بمب‌ها در اطراف و حتی داخل صومعه فرو افتادند اما منفجر نشدند.
تاج‌ محل
این بنای زیبا که در قرن هفدهم توسط امپراطور شاه جهان برای همسر محبوبش ساخته شد در زمان سلطه‌ی انگلیسی‌ها بارها مورد تعدی و حمله قرار گرفت. خوشبختانه بیشتر خرابی‌ها در پروژه‌ی بازسازی عظیمی در سال ۱۹۰۸ تعمیر شد.
برج کج پیزا
برج مشهور به شکل تصادفی به فرم کج بنا شده و جای تعجب ندارد که بارها تا مرز واژگونی پیش رفته است. لئون وکشتاین، افسر ارتش در شرف صادر کردن دستور حمله‌ی توپخانه به برج بود اما وقتی زیبایی آن را به چشم دید از این عمل منصرف شد.
صومعه کلن
سالم ماندن این بنا تا به امروز فکر انسان را به خود مشغول می‌کند. این شهر در زمان جنگ جهانی دوم و تنها در طی یک روز تحت بمبارانی به حجم ۱۵۰۰ تن از مواد منفجره بوده است: این یعنی به مدت ۹۰ دقیقه در هر ثانیه یک بمب منفجر شود!
در بحبوحه‌ی این تخریب گسترده صومعه بدون حتی یک خراش جان سالم به در برد.
علامت هالیوود
این علامت به هدف تبلیغات برای توسعه امور ملکی جدید «هالیوود لند» به کار گرفته شد.
بنا بر این بود که از این علامت به صورت موقت استفاده شود اما بعدها پسوند «Land» جدا شد و این علامت به یکی از نمادهای اصلی ایالات متحده بدل شد.
آمفی تئاتر باستانی (کولوزیوم)
با مشاهده‌ی بنا خواهید فهمید که چه خسارات عظیمی طی سالیان بدان وارد گشته است، تا جایی که تنها یک سوم سازه باقی مانده است.
آمفی تئاتر دو ضربه‌ی سهمگین صاعقه و چپاول لومباردها در قرن نهم را تجربه کرده است و تا زمانی که پاپ در قرن هجدهم  آن را وقف نمود مورد توجه قرار نمی‌گرفت.
چشم لندن
اگرچه این اثر تاریخی دچار صاعقه یا انفجار نشده اما جالب است که بدانید آن را برای بزرگداشت هزاره ساخته بودند و قرار بود چند سال دیگر از میان برداشته شود.
همین مسئله در مورد گنبد هزاره هم صدق می‌کند، که اکنون در ناحیه ۰۲ قرار دارد.
ایستگاه گرند سنترال
این ایستگاه مشهور که یکی از مهم‌ترین نقاط حمل‌و‌نقل عمومی در نیویورک به حساب می‌آید بارها با تهدید نابودی دست و پنجه نرم کرده است.
 
در حقیقت برای مالکان ساختمان باز بودن محل چندان اهمیتی نداشت اما به لطف تلاش بسیاری، از جمله بانوی اول سابق، جکی کندی اوناسیس، این سازه محافظت شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.