سرمقاله
این مسالهای نیست که بدون توجه به تمام ظرفیتها و استعدادهای کشور بتوان بر آن فائق شد و یکی از مهمترین ظرفیتهای ما برای حل این معضل، تقاضای داخلی است. ایران اسلامی در میان کشورهای جهان از کشورهای پرجمعیت به شمار میرود و ما یک بازار ۸۰ میلیونی متقاضی انواع کالاها و خدمات در اختیار داریم. در صورت برنامهریزی درست این جمعیت به ما این امکان را میدهد که تقاضاهای جدید برای تولیدات داخلی تعریف و ایجاد کنیم.
همچنین چنین بازاری میتواند به ما فرصت خلق تولیدات جدید را ارائه کند. به نظر میرسد مدیریت اجرایی کشور نسبت به ظرفیتهای جمعیت کشور توجه کافی نداشته است. اگر در میان کشورهای در حال توسعه به کشورهای موفق مثل هند و چین نگاه کنیم، میبینیم که این کشورها چگونه از ابزار بازار داخلی برای پیشبرد برنامههای اقتصادی داخلی خود و حتی اثرگذاری بر اقتصاد منطقه و جهان استفاده میکنند. چنین نگاهی باید بر مسئولان اقتصادی کشور ما نیز حاکم شود. اگر ما برای جمعیت کشور، نیازهای آنها و بازار داخلی کشورمان برنامهریزی نکنیم، قطعا تولیدکنندگان دیگر کشورها از این نقیصه بهترین بهرهبرداری را خواهند کرد، کما اینکه در سالهای قبل نیز نیازهای بازار کشور ما را در برخی موارد بهتر از مسئولان کشور پیشبینی کردند و به نفع خود از آن سود
بردند.