صفحه اصلی / راه‌اندازی کمپین نه به فست‌فود

راه‌اندازی کمپین نه به فست‌فود

مجتبی کاوه
 تا نخستین فست‌فود فروشی جلوی‌تان سبز شود! اگر نمی‌خواهید زحمت دور شدن از محل زندگی و کار را هم تحمل کنید، فست فودی‌ها کارتان را راحت کرده‌اند. کافیست شماره تلفن‌شان را از برگه‌های تبلیغی بی‌شماری که هر روز به خانه یا محل کارتان می‌اندازند، ‌بردارید و تماس بگیرید.
به گزارش کسب و کار نیوز، مسئولان و کارشناسان دائم هشدار می‌دهند رشد قارچ‌گونه فروشگاه‌های فست فود سلامت جامعه را تهدید می‌کند اما گوش مردم بدهکار نیست! آیا تذکر، توصیه و هشدار در مساله‌ای که بهداشت تغذیه و سلامت مردم را تهدید می‌کند، کافیست؟ اخیرا برخی از مسئولان وزارت بهداشت از تمهیدات خود برای راه‌اندازی کمپین نه به فست‌فود خبر داده‌اند. کارشناسان می‌گویند: به این کمپین‌ها هم نمی‌توان دلخوش کرد و دولت به‌عنوان متولی سلامت مردم باید راهکارهای موثرتری به اجرا بگذارد. 
رایزنی با صنف اغذیه‌فروش برای جایگزینی فست‌فود با غذای سالم
زهرا عبداللهی، رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درباره کمپین نه به فست‌فود که قرار است از سوی وزارت بهداشت برگزار شود، می‌گوید: از نظر ما غذایی سالم است که عوامل خطر تغذیه‌ای مثل قند، نمک و چربی را نداشته باشد. فست فودهای غربی که در الگوی غذایی مردم جای خود را باز کرده‌اند و زیاد مصرف می‌شوند، چربی و نمک زیادی دارند و با توجه به اینکه همراه با نوشابه‌های گازدار استفاده می‌شوند، به مشکلات تغذیه‌ای مردم دامن می‌زنند. وی ضمن انتقاد از صدور بی‌رویه مجوز برای راه‌اندازی فست‌فودها، بیان کرد: این اقدام باعث می‌شود مردم بیشتر به سمت فست‌فودها بروند. راه چاره این مشکل نیز این است که صنف اغذیه‌فروشی تشویق شود که غذای ایرانی عرضه کند. رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اضافه کرد: مردم به‌ویژه کودکان این غذاها را نمی‌شناسند. اغذیه فروشی‌ها نیز می‌توانند به سمت این غذاها مثل انواع: کوکوها، املت، آش‌های ایرانی که فوری و مدل فست‌فود دارند، بروند. رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از رایزنی این وزارتخانه با اصناف در این زمینه خبر داد و گفت: از طریق دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی جلساتی با حضور نمایندگان همه بخش‌ها از جمله صنف اغذیه‌فروش‌ها برگزار و مباحث در قالب بحث‌های کارشناسی دنبال می‌شود. 
اراده واقعی برای جلوگیری از گسترش فست‌فودی‌ها وجود ندارد
یک کارشناس صنایع غذایی با بیان اینکه راه‌اندازی کمپین تاثیر چندانی بر کاهش مصرف فست‌فودها نخواهد داشت به «کسب‌وکار» گفت: مسئولان وزارت بهداشت گره مشکل گسترش فست‌فودها را بسیار خوب تشخیص داده‌اند اما اراده واقعی در این مورد وجود ندارد که بتوان جلوی گسترش روزافزون فست‌فودها را گرفت. امیر غفوری با اشاره به صدور مجوز بی‌رویه به فست‌فود فروشی‌ها، افزود: نخستین قدم افزایش قیمت فست‌فودهاست به نحوی که جذابیت قیمت این غذاهای ناسالم برای مردم از بین برود. این گام در کشورهای توسعه یافته برداشته شده و مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم بر محصولات غذایی مضر وضع می‌شود تا قیمت آنها در مقایسه با محصولات سالم بالا رود. قدم بعدی محدود‌سازی ارائه مجوز به واحدهای صنفی فروشنده فست‌فود است تا دسترسی مردم به آنها تا این حد راحت و کم‌هزینه نباشد. 
همزمان با این اقدام، دولت می‌تواند مشوق‌هایی برای تبدیل فروشگاه‌های فست‌فود به غذای سالم قرار دهد و مثلا آنها را از مالیات و دیگر عوارض معاف کند. 
رایزنی با اصناف بدون ارائه مشوق بی‌نتیجه است
 وی با تاکید بر خسارت‌های سنگین مالی فست‌فودها به سلامت جامعه با افزایش انواع بیماری‌ها و سنگین‌تر شدن هزینه‌های درمانی، خاطرنشان کرد: اقدامات فرهنگی نیز می‌تواند در صورتی که گام‌های اساسی مذکور برداشته شود، موثر باشد اما اینکه تصور کنیم مردم فست‌فود ارزان و در دسترس را به راحتی کنار می‌گذارند، تصور واقع‌بینانه‌ای نیست. ضمن اینکه فروش فست‌فود به قدری سود‌آور است که قطعا اصناف به سادگی این بازار را از دست نخواهد داد و رایزنی بدون ارائه مشوق به آنها کاملا بی‌نتیجه است.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.