صفحه اصلی / ایمنی بیمارستان ها در برابر خطرات مناسب نیست

ایمنی بیمارستان ها در برابر خطرات مناسب نیست

 که نشان می دهد وضعیت ما خیلی مناسب نیست.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از مهر،  دکتر محمد آقاجانی در هشتمین کنگره بین المللی سلامت در حوادث و بلایا که در سالن همایش های رازی در حال برگزاری است، با بیان اینکه حوادث و بلایا در مجموع کشور های جهان یکی از چالش های عمده نظام سلامت است، گفت: این موضوع سالیانه باعث مرگ و میر، مصدومیت و معلولیت میلیون ها  نفر می شود و بشریت ناچار است حجم زیادی از منابع دنیا من جمله سلامت را اختصاص به آن بدهد، همچنین از آنجایی که در حوادث و بلایا جمعیت مولد و جوان بسیار درگیر این موضوع می شود از این حیث هم توجه بیشتری می طلبد.  
معاون وزیر بهداشت با اعلام اینکه خوشبختانه در طی سال های اخیر چند کار عمده در حوزه سلامت برای بلایا و خطرات ناشی از آن انجام شده است، گفت: "نقشه خطر" تدوین، و نرم افزاری بدین منظور تهیه شده که می توان مشخص کرد در هر شهر و هر نقطه ای از کشور چه نوع خطرات و بلایایی ممکن است اتفاق بیفتد و در گذشته اتفاق افتاده و در هر منطقه ای بایستی چه آمادگی هایی را ایجاد کنند.
وی بحث آموزش را از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه مطرح کرد و افزود: در سطوح مختلف نظام سلامت آموزش برای مدیران، کارشناسان، سیاستگذاران و ارائه دهندگان خدمات انجام شده که در مواجه بلایا چه اقداماتی را باید انجام دهند.
آقاجانی از سطح بندی خطرات سلامت خبر داد و گفت: اینکه ما بتوانیم خطرات را سطح بندی کنیم و نوع و سطح مداخله را تنظیم بکنیم بسیار اهمیت دارد و بدانیم هر مشکل در چه سطحی نیاز به مداخله دارد و چه مقدار پتانسیل سلامت کشور باید به پای کار بیاید هم انجام شده است.
وی با اهمیت دانستن چار چوب ملی پاسخ حوادث و بلایا، از تدوین این چارچوب خبر داد و بیان کرد: نظام سلامت باید بتواند در این موقعیت پاسخ مناسب را از خود نشان بدهد، این چارچوب ملی پس از تدوین به دانشگاه های کشور ابلاغ شد تا بدانند که حوزه سلامت پاسخ مناسب چه از نظر نوع زمان بندی و چه به لحاظ نوع اقدامات به چه صورت انجام بدهند.
سیاست های عمرانی پیوست خطر داشته باشند
معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کشور ایران با بلایا و مخاطرات زیادی مواجه است گفت: ما همچنان کارهای زیادی در پیش داریم برای اینکه بتوانیم به درستی و متناسب با این خطرات واکنش مناسب را نشان دهیم. یکی از آن اقدامات که باید در آینده در سطوح مختلف مد نظر باشد، سیاست های است که در کشور اتخاذ می گردد، پروژه های عمرانی که تصویب و اجرا می کنیم بایستی پیوست خطر داشته باشد یعنی باید مشخص باشدکه در هر نقطه از کشور چه بلایایی ممکن است اتفاق بیفتد و در آن پروژه عمرانی و سرمایه گذاری باید پیوست خطر لحاظ شود تا سرمایه گذاری از بین نرود و در زمان حادثه به خوبی استفاده بشود و از اینکه خود آن سرمایه گذاری خطر جدیدی را ایجاد بکند اجتناب شود.
وی پایش خطرات را نیز حائز اهمیت دانست و افزود: بایستی به طور مداوم این پایش اتفاق بیفتد و افزایش آمادگی مردم و نظام سلامت برای مقابله با بحران ها که همچنان نیازمند برنامه ها و اقدامات گسترده و مستمر است اتفاق بیفتد.
آقاجانی تاکید کرد: اگر ما به بلایا فکر نکنیم و آن را در دستور کار نداشته باشیم قدر مسلم در روز حادثه نخواهیم توانست واکنش مناسب نشان دهیم.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه روزگاری بیماری های عفونی در کشور ما تهدید بزرگ برای کودکان بود، افزود: یکی از نکاتی که اخیرا خیلی مورد توجه قرار گرفته بحث کارگروه کودک و نوجوان است، امروز متاسفانه در کشور ما بالاترین علت مرگ کودکان و نوجوانان را حوادث تشکیل می دهد، پس ضرورت دارد به طور خاص روی این موضوع تاکید بکنیم، خوشبختانه این کارگروه تشکیل شده و به عنوان شروع هفت هزار کودک را تحت آموزش قرار دادند، این کار را پایلوت کردند که انشاالله در کشور توسعه پیدا بکند.
وی تاکید کرد: البته بسیاری از این برنامه ها خارج از حوزه وزارت بهداشت است و نیازمند همکاری دستگاه های مختلفی است خصوصا مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه است.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: بیمارستان ها عالی ترین خدمات را در حوزه سلامت ارائه می کنند و در مواقع بروز بحران و بلایا ملجاء و پناه اصلی مردم هستند.
آقاجانی گفت: طی یک پژوهش ملی برای بررسی وضعیت ایمنی بیمارستان ها با ۱۴۵ آیتم و تابلو خطر در برابر حوادث ترسیم شد. وضعیت ما از این حیث خیلی مناسب نیست حدود  ۲۰ در صد در کشور آمادگی پایین را کسب کردند و حدود ۸۰ درصد آمادگی متوسط از همه حیث کسب کردند این زنگ خطری که نشان می دهد کارهای صورت گرفته باید با جدیت ادامه پیدا بکند تا آمادگی بیمارستان ها را به عنوان مهمترین نهاد ارائه دهنده خدمات سلامت در موقع بروز بلایا بالا ببریم تا به احسن وجه به وظایف خود عمل کنند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.