صفحه اصلی / منع تبلیغات انتخاباتی در رسانه‌های دولتی و وابسته به بودجه‌ عمومی

منع تبلیغات انتخاباتی در رسانه‌های دولتی و وابسته به بودجه‌ عمومی

به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از مهر،  اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در اطلاعیه‌ای مهمترین رسانه‌های دارای منع قانونی تبلیغات نامزدهای محترم انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.
متن اطلاعیه اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی به این شرح است:
مطابق ماده ۶۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری، انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها و ادارات، شرکت‌های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (به هر مقدار) استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبورممنوع اعلام شده است.
بر این اساس فهرست مهمترین مؤسسات مطبوعاتی، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مشمول این ممنوعیت به شرح زیر اعلام می شود: 
مؤسسات مطبوعاتی (کلیه رسانه‌های مؤسسه)؛  اطلاعات، ‌ ایران، خراسان، کیهان، ‌ همشهری
روزنامه‌ها؛  اصفهان زیبا، تهران تایمز، حمایت، ‌ جام جم، شهرآرا، شهروند،  فرهیختگان، قدس، هگمتانه
خبرگزاری‌ها؛  آنا، ایبنا، ایرنا، ایسنا، ‌ ایکنا، ایمنا، برنا، پانا، تسنیم، حوزه، خانه ملّت، دانشجو، شبستان، فارس، مهر، میزان
همچنین هفته‌نامه‌ها، ‌ ماهنامه‌ها و پایگاه‌های خبری مشابه نیز مشمول این قاعده هستند. آخرین وضعیت رسانه‌ها (و از جمله نام صاحب امتیاز آنان) همواره با مراجعه به سامانه جامع رسانه‌های کشور (e-rasaneh.ir ) قابل دسترسی است.
ماده ۶۸- انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاست جمهوری از میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها و ادارات، شرکت‌های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (به هر مقدار) استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب، مجرم شناخته می‌شود.
تبصره ۱- مؤسسات و نهادهایی که دارایی آنان از اموال عمومی است، همانند بنیاد مستضعفان، مشمول ماده فوق می‌باشند.
تبصره ۲- ادارات و سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و نهادها و اعضای آن‌ها با ذکر سمت خود حق ندارند له یا علیه هیچ‌یک از نامزدهای انتخاباتی اعلامیه، اطلاعیه، پلاکارد بدهند.
همچنین در خصوص فعالیت‌ تبلیغاتی رسانه‌ها در قانون انتخابات ریاست جمهوری آمده است:
ماده ۷۴- کلیه رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب و الکترونیک و سایر شبکه‌های مجازی، حق ندارند آگهی یا مطلبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج کنند و یا مطالبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد. در صورت وقوع این تخلف، نامزدهای مزبور حق دارند پاسخ خود را ظرف هجده ساعت پس از انتشار، به وسیله وزارت کشور به رسانه مزبور بدهند و رسانه مزبور مکلف به نشر فوری آن در اولین زمان ممکن است. در صورتی که رسانه مزبور قبل از ساعات ممنوعیت تبلیغاتی اطلاع‌رسانی نکند یا منتشر نشود، مدیرمسئول آن باید با هزینه خود پاسخ نامزد را به روزنامه یا مجله هم طرازی که قبل از ممنوعیت تبلیغات چاپ می‌شود، ارسال نماید و آن نشریه مکلف به درج آن در اولین چاپ نشریه است.
ماده ۷۵- در صورت درخواست کتبی و رسمی اشخاص حقیقی و حقوقی، چاپخانه آگهی تبلیغاتی انتخاباتی را چاپ خواهد نمود.
ماده ۷۶- ذیل آگهی‌های تبلیغاتی چاپی باید نام و نشانی دقیق چاپخانه و تاریخ چاپ درج شده باشد.
ماده ۷۷- مسئولان چاپخانه‌ها موظفند چهار نسخه از هر یک از اوراق تبلیغاتی انتخاباتی را بلافاصله پس از چاپ همراه با یک نسخه از درخواست رسمی تقاضاکنندگان جهت ضبط در پرونده سریعاً به وزارت کشور و شورای نگهبان ارسال دارند.
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.