چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / نرخ سیمان پارسال ۱۵ درصد افزایش یافت

نرخ سیمان پارسال ۱۵ درصد افزایش یافت

 جعفر سرقینی روز شنبه در نشست خبری این وزارتخانه پیرامون افزایش نرخ تولید کنندگان سیمان برای سال ۹۶ اظهار داشت : اکنون ظرفیت واحد های تولید کننده سیمان به ۸۳ میلیون تن رسیده و میزان مصرف به مراتب کمتر از تولید است .
برپایه آمارهای پیشین وزارت صنعت، معدن وتجارت،تولید سیمان در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۵ برابر با ۴۹ میلیون و ۵۷۹.۸ هزار تن بود که در مقایسه با عملکرد دوره مشابه در سال ۹۴ ،افت ۶.۴ درصدی داشت .
تولید ۱۱ ماهه سیمان در سال ۹۴ به میزان ۵۲ میلیون و ۹۸۰.۷ هزار تن ثبت شده بود .
انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز در جدول آماری خود از وضعیت صادرات در دوره ۱۰ ماهه ۹۵ ( منتهی به دی ) در مجموع رقم ۶ میلیون و ۳۵۱ هزار و ۸۵۲ تن را نشان می دهد .
سرقینی اضافه کرد: امروز شرایط بگونه ای است که تولید کنندگان سیمان نسبت به رقابت منفی با یکدیگر مبادرت می ورزند و اکنون این مصالح ساختمانی مشمول قیمت گذاری دولتی نمی شود .
تولید کنندگان سیمان معتقدند: حدود ۵۰ درصد تولید این بخش در بازار داخلی جذب می شود، اما برای بقیه باید بازارهای برون مرزی را با حمایت های دولت شناسایی و در آنها حضور فعالی داشت .
سال ۹۳ حدود ۱۸ میلیون تن صادرات سیمان و کلینکر صورت گرفته که بیش از ۶۰ درصد آن راهی کشور همسایه، عراق شده است .
ایران پیش از این به عنوان چهارمین تولید کننده سیمان جهان معرفی شده بود، اما بدلیل کاهش تولیدات در سالهای ۹۴ و ۹۵، گفته می شود به هفتیمن تولید کننده دنیا رسیده ایم .
پیش بینی شده در افق ۱۴۰۴ ظرفیت تولید سیمان کشور به رقم ۱۲۰ میلیون تن برسد .

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.