صفحه اصلی / ورود قدرتمند بورس به کانال ۷۹ هزار واحدی

ورود قدرتمند بورس به کانال ۷۹ هزار واحدی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، موج خوش بینی که از آغاز سال جدید در بازار سرمایه شکل گرفته، همچنان به حرکت خود ادامه می دهد، به طوری که امروز نیز شاخص کل با رشد بیش از ۶۵۰ واحدی در جایگاه ۷۹ هزار و ۳۰۲ واحدی قرار گرفت.
در معاملات امروز، بیش از یک میلیارد و ۲۲۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲ هزار و ۷۹۴ میلیارد ریال در ۹۱ هزار و هفت نوبت داد و ستد شد.
همه شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز با رشد همراه بودند؛ بدین ترتیب، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) ۲۲۶ واحد، شاخص کل (هم وزن) ۲۵۲ واحد، شاخص قیمت (هم وزن) ۱۹۸ واحد، شاخص آزاد شناور ۷۸۰ واحد، شاخص بازار اول ۳۰۱ واحد و شاخص بازار دوم ۲ هزار و ۲۷۷ واحد بالا رفت.
نمادهای خودرویی و پالایشگاه ها از جمله گروه هایی بودند که بیشترین سهم را در افزایش شاخص ایفا کردند، بنابراین فارس (هلدینگ خلیج فارس)، خساپا (سایپا)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، خودرو (ایران خودرو) و شتران (پالایش نفت اصفهان) از جمله نمادهایی بودند که شاخص را بالا بردند.
در مقابل فولاد (فولاد مبارکه) و فملی (ملی صنایع مس) با بیشترین تاثیر منفی مانع رشد بیشتر شاخص شدند.
بیشترین رشد قیمت در معاملات امروز به ذغال سنگ نگین طبس، پشم شیشه ایران، مس شهید باهنر و حق تقدم توسعه معادن و فلزات تعلق داشت.
شیشه همدان، کاشی پارس، درخشان تهران و پارس سرام نیز با بیشترین کاهش قیمت مواجه شدند.
 
** فرابورس در مدار صعود
نخستین روز معاملاتی اردیبهشت ماه با رشد آیفکس (شاخص فرابورس) نیز همراه بود به طوری که شاخص فرابورس تا رقم ۹۱۷ واحدی رشد کرد.
در معاملات امروز، ۵۵۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش یک ‌هزار و ۹۲۷ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت، نماد شرکت ذوب‌آهن اصفهان که شنبه هفته پیش بازگشایی شد روز جاری بالاترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار گرفت. 
معاملات انجام شده در تابلو اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نیز حاکی از آن است قیمت این اوراق در محدوده ۴۹۳ تا ۷۳۸ هزار ریال دادوستد شد.
اوراق تسه بهمن ۹۴ در حالی بیشترین قیمت این اوراق را در اختیار گرفت که تسه آبان۹۳ کمترین قیمت را به ثبت رساند.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز شاهد جابه جایی ۲.۷ میلیون ورقه به ارزش ۳۹ میلیارد ریال بودند. صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر و اعتماد آفرین پارسیان نیز به ترتیب بالاترین حجم و ارزش معاملات را در میان این صندوق های از آن خود کردند.
به گزارش ایرنا، پرونده کاری بورس در فروردین ماه که در بیشتر روزهای کاری، سبزپوش بود با ثبت رقم ۷۸ هزار و ۶۵۱ واحدی بسته شده بود.
شاخص بورس بر اساس روال سالیانه، در روزهای ابتدایی سال جدید در بیشتر موارد با رشد همراه بود؛ همچنین فضای مثبتی که به علت نزدیک شدن به ایام انتخابات شکل گرفته نیز بر عملکرد بازار سرمایه تاثیر مثبتی گذاشته است.
بر این اساس، در فروردین ماه شاخص بورس، سبزپوش بود که به نظر بیشتر تحلیل گران این روند مثبت همچنان ادامه خواهد داشت.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.