صفحه اصلی / نگرش دانشجویان باید به فضای بازار واقعی کسب‌وکار معطوف شود

نگرش دانشجویان باید به فضای بازار واقعی کسب‌وکار معطوف شود

 و شرکت‌های بزرگ را به عنوان مشتری انتخاب کنند.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل ازپایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، آرمان رستم‌زاد؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه ایلام  اشتغال را مهمترین دغدغه دانشجویان و دانش‌آموختگان دانست.
وی با اشاره به نقش استرس محیطی در کارکرد افراد و کیفیت فعالیت‌هایشان، افزود: مشکلات موجود در اشتغال دانشگاهیان، روی کیفیت فعالیت‌های تحقیقاتی آنان نیز تأثیرگذار است.
رستم‌زاد ادامه داد: دانشگاه و مراکز علمی کشور از پذیرش نیروی انسانی جدید اشباع شده‌اند و از سوی دیگر دولت نیز ظرفیت استخدامی ندارد. علاوه بر آن غالباً افراد پس از استخدام در کارهای غیرتخصصی گمارده می‌شوند و همین امر عملاً آنان را بیکار می‌کند چراکه توان و داشته‌های آنان را از چرخۀ خدمت‌رسانی خارج می‌کند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه ایلام تصریح کرد: صنایع نیز از سویی اعتماد و اطمینان کافی برای به‌کارگیری دانش‌آموختگان را ندارند و از سوی دیگر رونق و کیفیت خوبی ندارند.
متخصص برجستۀ زیست شناسی با بیان اینکه دولت به‌تنهایی نمی‌تواند مسئله اشتغال راحل کند، بر لزوم حضور فعال بخش‌خصوصی در ایجاد اشتغال نخبگانی تأکید کرد و اظهار داشت: بخش خصوصی تنها زمانی می‌تواند در روند حرکتی کشور تأثیرگذار باشد که پویا، کارآمد و متحرک باشد؛ این در حالی است که در بسیاری موارد بخش‌خصوصی در ایران به دولت وابسته است و از امتیازات دولتی ارتزاق می‌کند بنابراین نمی‌توان از آن انتظار اثرگذاری غیردولتی داشت.
رستم‌زاد سیستم بانکی را یکی دیگر از موانع رونق تولید و کارآفرینی برشمرد و تأکید کرد: در چرخۀ اقتصادی کشور، بانک‌ها همواره بالاترین سود و بیشترین ضریب اطمینان را دارند و همین عامل یکی از موانع بزرگ پیشروی رونق اقتصادی است. سیستم بانکی کنونی حتی در اجرای بسیاری از برنامه‌های دولت برای کارآفرینی و رونق اقتصاد مشکل ایجاد می‌کند.
وی گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان را اقدامی مؤثر در ایجاد اشتغال و ثروت‌آفرینی دانست و گفت: این اقدام در صورت حمایت‌های اولیۀ دولتی می‌تواند بخش زیادی از مشکلات موجود را کاهش دهد.
محقق برجسته زیست‌شناسی ادامه داد: ارائه آموزش و مهارت کافی برای ورود به عرصۀ شرکت‌داری دانش‌بنیان یکی از اصول اولیه است اما متأسفانه دانشگاه‌ها از آن غافل هستند بطوری که دانشجویان عملاً هیچ نگرشی نسبت به فضای بازار واقعی کسب‌وکار ندارند.
وی بر ضرورت کارگروهی و فعالیت بین‌رشته‌ای تأکید کرد و گفت: نمی‌توان تنها با اتکا به یک مهارت و یا تخصص خاص، محصول و یا خدمتی دانش‌بنیان که بازارمحور باشد، عرضه کرد چراکه باید حتماً محصول در ابعاد بازاریابی و تبلیغات هم سرآمد باشد.
رستم‌زاد در پایان با بیان اینکه مشتری شرکت‌های دانش‌بنیان الزاماً نباید مردم جامعه باشند، یادآور شد: این شرکت‌ها می‌توانند تولیدکنندگان و شرکت‌های بزرگ را به عنوان مشتری انتخاب کنند به این ترتیب که یکی از نیازهای تولید آنها را تأمین کنند.
 

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.