صفحه اصلی / گمرک در سال ۹۵ چه کرد؟

گمرک در سال ۹۵ چه کرد؟

به گزارش کسب کار نیوز به نقل از ایسنا، عملکرد مثبت گمرک در این سال سبب شد تا فعالیتهای این سازمان به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی مطرح شود که دستاوردهای مختلفی را در این مدت در بخش اقتصادی کشور داشته است که مهم ترین این دستاوردها مورد اشاره قرار می‌گیرد.
درآمد گمرک ۱۹۰۰۰ میلیارد شد
بر این اساس، در سال ۱۳۹۵، گمرک توانست با روش‌های نوین و استفاده از فن‌آوری‌ اطلاعات و ارتباطات درآمد ۱۳ هزار میلیارد تومانی سال گذشته خود را به ۱۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۵ افزایش دهد.
افزایش درآمدهای گمرکی ایران به طوری است که وزیر اقتصاد گفته است: پیش‌بینی ما از درآمدهای دولت در بودجه ۱۳۹۵ ابتدا ۲۰۵ میلیارد هزار تومان و پس از تعدیل ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بود که تاکنون از مرز ۲۱۸ هزار میلیارد تومان عبور کرده‌ایم.
کاهش ۱۰ میلیارد دلاری قاچاق
این در حالی است که به رغم افزایش درآمدهای گمرکی میزان واردات افزایش نیافت و این امر نیز یکی از اقدامات مهم گمرک به شمار می‌رود، از سوی دیگر شفاف‌سازی انجام شده در فرآیند گمرک، موجب افزایش چند برابری کشفیات قاچاق، افزایش درآمد دولت از محل واردات و کاهش قاچاق از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار شد.
افزایش نظارت بر ورود و خروج کالا
علاوه بر شفاف سازی فعالیت های گمرکی، با ارتقای سیستم های نظارتی گمرک ایران در سال جاری، میزان کشفیات قاچاق کالا در سال جاری به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد که مهم‌ترین بخش آن افزایش قابل توجه کشفیات مواد مخدر از سوی ماموران گمرک بود.
ارائه گزارش‌های آنلاین از تجارت ایران
گمرک ایران علاوه بر آمارهای تحلیلی که در پایان هر ماه ارائه می‌کند، با راه‌اندازی گمرک الکترونیک توانست اطلاعات ورود و خروج کالا و تجارت ایران را به صورت آنلاین و تنها با ۲۴ ساعت تاخیر روی سامانه خود قرار دهد که به این ترتیب شفافیت در امور گمرکی بیش از پیش انجام شد.
کاهش مراجعه حضوری به گمرک
با کنار گذاشتن استفاده از کاغذ در فعالیت‌های گمرکی، مراجعه به گمرک نیز کاهش یافته است و بازرگانان می‌توانند به صورت آنلاین و از طریق اینترنت بدون مراجعه به گمرک و به راحتی نسبت به ثبت سفارش و سایر اقدامات لازم برای ورود و خروج کالا، از جمله ارائه مجوزها اقدام کنند.
البته این اقدام از سال‌های گذشته و با آغاز به کار سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی شروع شده بود که در سال ۱۳۹۵ ارتقا پیدا کرد و شرایط عملکرد این سیستم‌ها بهبود یافت.
این موارد تنها دستاوردهای گمرک ایران در سال ۱۳۹۵ نبود و اقدامات بسیار مهم دیگری نیز از سوی این سازمان انجام شد، اما موارد ذکر شده مهم‌ترین اقداماتی بود که به شیوه آماری می‌شد به آن اشاره کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.