صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از ویژگی های استارت آپ «دنگی‌پال»گزارش می‌دهد

تسهیل روند پرداخت های گروهی

بیشتر ما زمانی که با دوستان یا آشنایان‌مان به صورت گروهی خرج می‌کنیم دردسرهای دنگی کردن سهم هرکسی، کارت به کارت، حساب کردن و... را داشته‌ایم که یکی از استرس‌های خرج کردن‌های گروهی به حساب می‌آید.
محمد جوادی قاضیانی
بیشتر ما زمانی که با دوستان یا آشنایان‌مان به صورت گروهی خرج می‌کنیم دردسرهای دنگی کردن سهم هرکسی، کارت به کارت، حساب کردن و... را داشته‌ایم که یکی از استرس‌های خرج کردن‌های گروهی به حساب می‌آید.
 بیشتر ما دست و پنجه نرم کردن و تعارف‌های زیادی را برای حساب کردن صورت‌حساب‌های مشترک و تعارف برای نگرفتن دنگ‌های افراد داشته‌ایم که شاید مزه خرج کردن گروهی را بگیرد و احتمالا برنامه‌های مشترک بعدی را کنسل کند. حالا اینجا ما با یک نیاز مواجه هستیم و یک استارت‌آپ از جنس فین‌تک به نام «دنگی‌پال» که برای پاسخ به این نیاز محصول ارائه داده است. «دنگی‌پال» به عنوان یک ایده استارت‌آپی، برای آسان کردن روند پرداخت‌های گروهی و انتقال وجه آغاز به فعالیت کرده است که در همین راستا پیام‌رسان مالی هم ایجاد کرده که راه‌حل مناسبی برای بهبود این روند بوده که در حال حاضر نسخه‌های iOS و اندروید آن در دسترس کاربران است. امیرمحمد اسلامی یکی از هم‌بنیان‌گذاران «دنگی‌پال» با اشاره به اینکه اسم «دنگی‌پال» از تقسیم کردن پول یا همان دنگی کردن که همه با آن سر و کار داریم می‌آید، به سوالات ما درباره آن پاسخ داده است.
 رقابت در بازار استارت‌آپی کشور شدید شده است و استارت‌آپ‌ها برای موفقیت نیاز به مزیت رقابتی دارند که بتوانند متمایز باشند. نقطه تمایز «دنگی‌پال» در چیست؟
مهم‌ترین ویژگی «دنگی‌پال» در مقایسه با سایر کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بدون کارمزد بودن کلیه نقل و انتقالات مالی است، چراکه ما جریان‌های مالی‌مان به سمت دریافت کارمزد نیست و «دنگی‌پال» کاملا رایگان است.
 فعالیت‌های‌تان برای درآمدزایی چیست و آیا به درآمدزایی هم رسیده‌اید؟
قطعا یکی از مدل‌های رایج کارآفرینی که در حوزه ما وجود دارد، مدل رشد است و ما در ابتدا به رشد خودمان فکر کرده و سعی می‌کنیم سریع‌تر همه‌گیر شویم و سپس با توجه به جریان درآمد‌هایی که برای خودمان معین کرده‌ایم کسب درآمد کنیم.
 در حال حاضر در «دنگی‌پال» چند نفر مشغول به فعالیت هستند؟
تیم «دنگی‌پال» با میانگین سنی 24 سال در حال فعالیت است که در حال حاضر 7 نفر هستیم و تا 10 نفر هم با مجموعه «دنگی‌پال» در ارتباط و در حال انجام دادن کار‌هاهستند. شاید مهم‌ترین نکته‌ای که در حوزه کارآفرینی اهمیت دارد کمک به اشتغالزایی این حوزه است که اگر به شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در این حوزه فعالیت می‌کنند بها داده شود و مثلا شرکت‌های شتاب‌دهنده و مراکز رشد بیایند و از این نوع کسب‌وکار‌ها حمایت کنند اتفاقات خوبی در این حوزه و برای اشتغالزایی کشور خواهد افتاد. مثال این شاید «دنگی‌پال» باشد که شاید خیلی مجموعه بزرگی نیست، اما حداقل 10 نفر را درگیر کرده است و به اشتغالزایی کمک می‌کند.
 شما یک نیاز را شناسایی و محصولی برای آن تولید کرده‌اید. چه برنامه‌ای برای این دارید که به کسانی که این نیاز را دارند بگویید چنین محصولی را تولید کرده‌اید و آنها را جذب کنید؟
یکی از مهم‌ترین چیزهایی که ما را به جامعه معرفی می‌کند همان کاربران اولیه‌ای هستند که «دنگی‌پال» را نصب کرده‌اند و از آن استفاده می‌کنند. ما در حدود سه ماه اخیر نرخ رشد تراکنش‌مان هر ماه دو برابر می‌شود و سرعت رشد خوبی را داشته‌ایم.
نرخ رشد صعودی کسب و کار شما  ناشی از چیست؟
طبق پرسونا و مصاحبه‌هایی که با پرسونای خودمان می‌کنیم مهم‌ترین علت آن رایگان بودن «دنگی‌پال» است و برای همین است که ما را به همدیگر معرفی می‌کنند تا بتوانند نقل و انتقالات مالی بدون هزینه داشته باشند. این شاید مهم‌ترین قسمت بازاریابی ما بوده است که توانسته یک نیازی را امکان‌سنجی کند و برای آن یک محصول ارائه بدهد.
مهم‌ترین نکته‌ای که استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکار‌های کوچک باید در نظر داشته باشند، چیست؟
مهم‌ترین موردی که استارت‌آپ‌هایی مثل ما با آن سر و کار داریم، این است که آن نیاز را شناسایی کنیم و برای آن یک محصول خوب و مقیاس‌پذیر ارائه بدهیم که قابل معرفی به بقیه باشد و همه بتوانند آن را به همدیگر معرفی کنند.
برای 5 سال آینده چه برنامه‌ای دارید؟
«دنگی‌پال» صرفا به این فکر نمی‌کند که اپلیکیشنی باشد که کار انتقال وجه را انجام دهد و خیلی بزرگ‌تر از این فکر می‌کنیم و امیدواریم که یک پلتفرم مالی باشیم که به دو صورت آفلاین و آنلاین بتوانیم یک راه جدید را برای پرداخت ایجاد کنیم.