صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از چرخش بازار گوشت بر پاشنه مافیا گزارش می‌دهد

گرانی گوشت در چرخه فعالیت دلالان

بازار گوشت قرمز طی هفته گذشته دستخوش تغییرات قیمتی بسیاری شده، به نحوی که روزانه شاهد تغییر قیمت‌ها و سیر صعودی آن بوده‌ایم.
شایلی قرایی
بازار گوشت قرمز طی هفته گذشته دستخوش تغییرات قیمتی بسیاری شده، به نحوی که روزانه شاهد تغییر قیمت‌ها و سیر صعودی آن بوده‌ایم. این افزایش قیمت در بازار گوشت ادامه داشته و مصرف‌کنندگان را از خرید آن منصرف کرده است. برخی دلایل مختلفی را برای این اتفاق نام برده‌اند. مافیای واردات گوشت، افزایش نرخ دلار و... از نمونه‌های آن هستند. کارشناسان معتقدند که دستگاه‌های ناظر باید رد پای مافیای واردات گوشت را در نهادهای مهم کشور مانند سازمان دامپزشکی و گمرک پیدا کنند، چراکه هدف این مافیا نابود کردن تولید داخلی و کسب سود بیشتر است که مسئولان اطلاعاتی و نظارتی کشور باید با تمام نیرو مانع از تحقق این هدف سوءاستفاده‌گران شوند.
البته یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت گوشت در حال حاضر و در شرایط امروز به گفته مسئولان، قاچاق دام زنده به خارج از مرزهاست. قاچاق دام در مرزهای شرقی کشور به ویژه استان سیستان و بلوچستان حالا به یک شغل پردرآمد تبدیل شده، به‌گونه‌ای که به گفته مسئولان، کشفیات آن افزایش 700 درصدی داشته است. در استان‌های غرب و شمال غربی قاچاق دام از داخل به خارج از کشور صورت می‌گیرد، بدین‌ترتیب که دام‌های زنده از این استان‌ها به دلیل قیمت بالای آنها در کشور عراق به این کشور قاچاق می‌شود.
این در حالیست که رئیس شورای تامین دام زنده با بیان اینکه ادعای قاچاق دام از کشور صحت ندارد، گفت: دلیل گرانی گوشت در بازار، فعالیت حلقه‌های واسط و دلالان است.
منصور پوریان با بیان اینکه مباحث مطرح‌شده درباره قاچاق دام به خارج صحت ندارد، افزود: اینکه دام به خارج از کشور قاچاق می‌شود، صحت ندارد و این کار اصلا صرفه اقتصادی ندارد؛ به عنوان مثال قیمت دام زنده در عراق کمتر از ایران است. پس به چه دلیل باید دام ما به آنجا قاچاق شود؟
رئیس شورای تامین دام زنده ادامه داد: ۹۵ درصد از نیاز کشور به گوشت از منابع داخلی تامین می‌شود و تنها ۵ درصد آن وارداتی است. پوریان با اشاره به آخرین وضعیت آمار صادراتی دام زنده و همچنین علت گران شدن گوشت در بازار اظهارداشت: برخلاف آنچه عنوان می‌شود گرانی گوشت به دلیل کمبود دام در بازار است؛ ما با مازاد دام در کشور مواجه هستیم. وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۷۰ میلیون راس دام در کشور داریم که حدود ۲ درصد از آن صادر می‌شود، افزود: این میزان صادرات هیچ تاثیری در بازار داخل ندارد، ضمن اینکه سالانه ۲۷ میلیون راس دام به جمعیت دامی کشور اضافه می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت در بازار، صادرات دام است، اظهار داشت: تمام صادرات ما با نظارت و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی انجام شده و آنقدر دام در کشور تولید می‌شود که با مازاد تولید هم مواجه هستیم. ضمن اینکه دلیل گرانی گوشت در بازار فعالیت حلقه‌های واسط و دلالان است.
درآمدها برحسب ریال و مخارج برحسب دلار است
محمدعلی ابراهیمی، کارشناس تنظیم بازار
طی هفته‌ گذشته مشاهده کردیم که قیمت گوشت قرمز افزایش غیرمعمولی را تجربه کرد و البته این افزایش قیمت که روزانه هم اتفاق می‌افتد تا به امروز و این ساعت ادامه یافته و کسی هم در این رابطه پاسخ درستی نمی‌دهد. سناریوی همیشگی اثر افزایش نرخ ارز را نمی‌توان انکار کرد. البته به طور کلی در بازار گوشت قرمز مافیا وجود دارد که در این شرایط حتی اگر هم این کالا تاثیری از نرخ ارز نگیرد این اتفاق را بهانه می‌کنند و افزایش قیمت را در دستور کار خود قرار می‌دهند. به طور کلی در کشور ما درآمدها برحسب ریال و مخارج برحسب دلار است و حتی برای خرید گوشت قرمز که کشتار داخل هم هست باید تاثیرات نرخ ارز را شاهد باشیم. متاسفانه هنوز یک هفته از این اتفاق نگذشته که شاهد هستیم قیمت غذا در رستوران‌ها و فست‌فودها نیز تغییر کرده و بهانه افزایش قیمت گوشت به قیمت منوی آنها نیز رسیده است. در این بین مافیای واردات نیز یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز نام برده شده است. بنابراین با استناد به دیگر تجارب در ‌این حوزه باید اشاره شود که این افزایش قیمت کاذب است و مافیا در این بخش با طرح شایعه‌هایی همچون بروز انواع بیماری‌ها در دام‌های داخلی یا به بهانه افزایش نرخ ارز شرایط بازار را به نفع خود فراهم می‌کنند و با واردات گوشت از دیگر کشورها به جای واردات کم‌هزینه‌تر از همسایگان هم‌مرز، به درآمدهای نامشروع هنگفتی دست می‌یابند. همچنین واردات گوشت بسته‌بندی‌شده از کشورهای دوردستی همچون برزیل، آن هم با هزینه‌های گزاف، به جای واردات دام زنده ارزان‌قیمت از کشورهای همسایه همچون پاکستان، به علت تسلط مافیای واردات گوشت در برخی نهادهای مسئول واردات است و توجیه اقتصادی چنین وارداتی مشخص نیست.
بازار دام قاچاق عراق، ترکیه، روسیه، امارات و قطر هستند
علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی
طی روزهای اخیر دیده شده که قیمت‌ها در بازار گوشت بالا رفته و هنوز هم این روند ادامه دارد. در این رابطه لازم است گفته شود اگر راهکار اساسی برای این بازار اندیشیده نشود و جلوی این افزایش‌ها گرفته نشود باید در انتظار روزهای بدتر و افزایش‌ها در حدی باشیم که کسی قادر به نزدیک شدن به گوشت قرمز نباشد. این روزها گرانی ارز بر سفره مردم سایه افکنده و قدرت خرید را کاهش داده است. گرانی ارز انگیزه قاچاقچیان را افزایش داده و در رقابت با هم سعی دارند جیب‌های خود را پر کنند. در حال حاضر با نوسانات نرخ دلار انگیزه برای قاچاق گوسفند افزایش یافته که باعث گرانی گوشت قرمز شده، به گونه‌ای که هر کیلوگرم گوشت گوسفندی تا 50 هزار تومان به دست مشتری می‌رسد. در حال حاضر دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت قاچاق دام زنده به خارج از مرزهاست که قاچاقچیان با افزایش نرخ دلار به این فکر افتاده‌اند تا درآمد بیشتری کسب کنند. بنابراین اگر در این زمینه تدبیری اندیشیده نشود، روند افزایش قیمت گوشت قرمز ادامه خواهد داشت.
طبق قانون افرادی که به واردات گوشت می‌پردازند می‌توانند برابر با میزان واردات انجام‌شده، دام را از کشور خارج کنند. حجم قابل توجهی دام قاچاق از مرزهای غربی کشور خارج می‌شود که بازار دام قاچاق ایران کشورهای عراق، ترکیه،
روسیه، امارات و قطر هستند.