صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

علی قنبری، اقتصاددان

توسعه تولید داخلی با ارتقای تکنولوژی

تولید داخلی برای هر کشوری که به اقتصاد خود اهمیت می‌دهد دارای ارزش زیادی است.

به گزارش کسب کار نیوز، تولید داخلی برای هر کشوری که به اقتصاد خود اهمیت می‌دهد دارای ارزش زیادی است. دولت در این سال‌ها بیشتر روی کنترل واردات تاکید داشته و راهکارهایی بابت اجرای آن نیز ارائه کرده است، اما در این بین توجهی به واردات تکنولوژی نمی‌شود. بسیار بر تولید داخلی و توسعه و حمایت از آن تاکید شده و می‌شود و این در حالیست که برای حمایت از کالای ایرانی دولت باید به جای واردات کالاهای غیرضروری به فکر واردات مهارت، آموزش و تکنولوژی باشد تا توان تولید کالای داخلی افزایش یابد. توسعه تکنولوژی آنقدر ضروری به نظر می‌رسد که در دنیا کالایی خارج از استانداردهای جهانی تولید نمی‌شود. یعنی اگر بخواهیم کالایی برای عرضه در سطح جهانی داشته باشیم باید به‌روزرسانی در حوزه تکنولوژی داشته باشیم. با داشتن پتانسیل تولید و نیروی متخصص و کارآمد اگر مسیر ورود مهارت، آموزش و تکنولوژی هموار شود، آن زمان می‌شود برای تولید داخلی و تحقق آن امید داشت.
در حال حاضر شرایطی به وجود آمده که کالای ایرانی به دلیل قیمت تمام‌شده بالای آن گران‌تر از نمونه مشابه خارجی به فروش می‌رسد. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که خریدار به سمت کالای خارجی که به مراتب کیفیت و قیمت آن از نمونه داخلی خود بهتر و ارزان‌تر است، نرود. اگر دولت بتواند در امر واردات یک تجدید نظر کلی و اساسی انجام دهد و با برنامه‌ریزی مدون به جای واردات کالا که تیشه به ریشه بازار داخل زده است واردات تکنولوژی، آموزش و مهارت را جایگزین کند می‌تواند توان تولید داخلی را ارتقا دهد و به دنبال ورود تکنولوژی هزینه‌های تولید را کاهش داده و خریدار ایرانی را به خرید کالای کشور خود تشویق کند. در این راستا و برای تحقق حمایت از تولید داخلی البته نقش مصرف‌کننده نیز بسیار اساسی است. باید به جامعه قبولاند که خرید کالای ایرانی کمک به ارتقای اقتصاد ایران است. مصرف‌کننده ایرانی باید بداند اگر کالای ایرانی خریداری کند، به تولید داخلی کمک کرده، به ایجاد اشتغال یاری رسانده و مصرف هر کالای ایرانی به نفع تولید ملی و درآمد سرانه است و از سود و فواید آن خودش بهره‌مند
خواهد شد.