چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از اتخاذ تصمیمات احساسی در توقف فروش کالاها گزارش می‌دهد

کاهش فروش بازار با نوسانات دلار

ازار ایران همواره متأثر از نوسانات نرخ ارز بوده و این موضوعی نیست که مربوط به چند روز اخیر شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بازار ایران همواره متأثر از نوسانات نرخ ارز بوده و این موضوعی نیست که مربوط به چند روز اخیر شود. البته در چند سال اخیر شاهد بودیم که این موضوع تأثیرات بیشتری بر بازارها داشته و طی چند روز اخیر نیز به اوج خود رسیده است. این روزها با گشتی در بازارهای مختلف شاهد هستیم که فروشندگان دست از فروش کشیده‌اند و تصمیم دارند تا مشخص شدن نرخ دلار هیچ کالایی را به فروش نرسانند.
کارشناسان بر این باورند که افزایش نرخ ارز تأثیر صوری بر بازار و قیمت کالاها داشته و این بدان معناست که شما اگر پول نقد داشته باشید، می‌توانید جنس ارزان نیز خریداری کنید. اجناس در بازار تهران فراوان است و دست مردم هم زیاد جنس هست، اما برخی صوری قیمت‌ها را بالا می‌برند. در این رابطه احمد حاتمی‌یزد، کارشناس بانکی در این رابطه می‌گوید: «بخشی از دلایل افزایش نرخ ارز ناشی از وحشت صاحبان پول و سرمایه به دلیل تهدیدهای ترامپ برای خروج از برجام است. تقاضای این گروه- که علاقه‌ای هم به وطن خود ندارند- برای تبدیل سرمایه‌های خود به دلار سبب شده تا تقاضا برای دلار و یورو بالا برود.»
او افزود: «رفتار این گروه سرمایه‌داران درست مثل رفتاری است که در دوران جنگ تحمیلی داشتند. آن روزها هم این گروه در سخت‌ترین شرایط پول‌های خود را خارج کردند، اما مردمی که به وطن و آب و خاک خود علاقه دارند، با این تهدیدها بازهم ایستادگی خواهند کرد.»
این کارشناس بانکی با بیان اینکه تقاضای ایجادشده در بازار ارز واقعی نیست، تاکید کرد: «در این شرایط بانک مرکزی به درستی تشخیص داده که عرضه ارز به بازار به مصلحت نیست و این افراد قصد دارند ارز کشور را خارج کنند.»

فروشندگان نمی‌خواهند ضرر و زیانی ببینند
اسماعیل فروتن، فعال بازار پارچه

روزهای بدی در بازارها سپری می‌شود. در کشور ما آب خوردن هم دیگر تحت‌تأثیر قیمت دلار شده است. اگر دلار بالا و پایین شود، بازار به هم می‌ریزد. در این روزها اگر سری به بازار پارچه بزنید، مشاهده می‌کنید که کسی پارچه نمی‌فروشد. مغازه‌دارها در حال گفتگو و پیش‌بینی آینده بازار و نرخ ارز هستند و هر کسی نظریه‌ای در این باره ارائه می‌دهد، اما این بی‌ثباتی نرخ ارز بی‌سابقه است و ما یاد نداریم بازار تهران با چنین بی‌ثباتی‌ای روبه‌رو شده باشد و معلوم نیست تا کی ادامه خواهد داشت. بازار پارچه یک بازار وارداتی است؛ یعنی اکثر پارچه‌ها از کشورهای دیگر وارد می‌شود. بنابراین این بازار تحت‌تأثیر قیمت دلار قرار می‌گیرد. عده‌ای از پارچه‌فروشان بازار معتقدند پارچه تحت‌تأثیر نوسانات نرخ ارز قرار گرفته و افزایشی بین ۲۵ تا ۳۰ درصدی را باید داشته باشد. به همین دلیل دست از فروش برداشته‌اند تا مبادا پارچه‌ها را بفروشند و نرخ دلار از این هم بالاتر برود و ضرر و زیانی متوجه‌شان شود. با افزایش نرخ دلار، نرخ کالا هم بالا رفته و باعث رکود در بازار شده است، چراکه خرید و فروش در آن انجام نمی‌شود. اگر بازار ارز و دلار نرخ ثابتی را دنبال کند و سیر صعودی و نزولی نداشته باشد، قطعاً در بازار آرامش حاکم شده و رونق را در پی خواهد داشت. دستگاه‌های نظارتی و اجرایی اگر بتوانند کنترلی روی قیمت‌ها داشته باشند می‌توان چالش ایجادشده در بازار را برطرف کرد.
کالایی که با دلار ۴۲۰۰ تومانی خریده شده با نرخ فعلی تسویه می‌شود
مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه

تحولات دلار به بازار کالاهای کامپیوتری ضربه بزرگی وارد کرده است. همچنین بازار موبایل نیز تحت‌تأثیر این موضوع قرار گرفته است و متأسفانه کالایی خرید و فروش نمی‌شود. حتی به جرأت می‌توان گفت که بازار کالاهای کامپیوتری نسبت به بازار موبایل هم بیشتر صدمه دیده است. کسی کالایی نمی‌فروشد و بازار یخ زده است. متأسفانه فعالان صنف کالاهایی را با اعتبار خود خرید کرده‌اند و حالا که زمان موعد پرداختی‌شان است، نمی‌دانند باید چه کنند. آنها اجناس را به دلار از تأمین‌کننده برمی‌دارند و به اعتبار خودشان قرار می‌شود که مثلاً یک ماه بعد همان هزینه اصلی را به دلار پرداخت کنند، خریدی که با فکر دلار ۴۲۰۰ تومانی صورت گرفته و با آن نرخ فروش رفته، ولی در حال حاضر باید با دلار ۶ هزار تومانی بازپس داده شود. البته مردم شکایات بسیاری در این مورد دارند که مگر اجناس با دلار جدید خریده شده که با قیمت جدید فروخته می‌شود. ضرورت دارد اشاره شود که این موضوع یک اشتباه محاسباتی ناشی از ناآگاهی خریداران و مصرف‌کنندگان است. اگر ۱۰ هزار هارد ۱۰۰ دلاری از تأمین‌کننده گرفته شده باشد، چیزی این وسط از سمت واردکنندگان به صورت نقد به تأمین‌کننده داده نمی‌شود، بلکه آنها با اعتبار و چک به دلار خرید می‌کنند و در حال حاضر باید کالایی را که با دلار ۴۲۰۰ تومانی خریده‌اند با نرخ فعلی تسویه کنند.

سیاست‌های دولت در زمینه مدیریت بازار ارز غیراقتصادی است
محمود جام‌ساز، اقتصاددان

افزایش قیمت دلار همان‌طور که مشاهده می‌کنیم در کوتاه‌مدت توانسته بر بازار و تولید تأثیر بگذارد. در کشور ما تولید چندانی وجود ندارد و اگر هم وجود دارد، مونتاژمحور است و به دلیل اینکه مواد اولیه هم وارداتی است، بنابراین افزایش قیمت دلار در ایران حداقل در کوتاه‌مدت آثار منفی به دنبال دارد. در حال حاضر بازار تحت‌تأثیر افزایش نرخ ارز قرار گرفته و کسی تمایلی به فعالیت در آن ندارد تا تکلیف نرخ ارز روشن شود و بازار به ثبات و تعادل برسد. البته این موضوع که بازار چه زمانی می‌تواند به تعادل برسد جای بحث بسیاری دارد، چراکه تعادل بازار به عوامل مختلفی بستگی دارد و اعلام نرخ دستوری یک شبه نمی‌تواند بازار را به آرامش برساند. البته بانک مرکزی نیز در نوسانات قیمت ارز بی‌تقصیر نیست. از طرف دیگر سیاست‌های دولت در زمینه مدیریت بازار ارز نیز غیراقتصادی است. بحران ایجادشده در اواخر سال ٩٦ بیشتر جنبه روانی داشت و ریشه این آشفتگی در تصمیم بانک مرکزی است که یک‌دفعه نرخ سود بانکی را تا ١٥‌درصد پایین آورد و وقتی نرخ سود به ١٥‌درصد کاهش یافت، بیشتر مردم نقدینگی را به بازار طلا و ارز انتقال دادند. در حال حاضر نیز ادامه این بحران را شاهد هستیم.