صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون علمی رئیس جمهوری خبر داد

صادرات تجهیزات نانو به کشورهای پیشرفته امسال برای نخستین بار

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از به کار گیری توان کشورمان در حوزه صادرات تجهیزات نانویی به کشورهای پیشرفته برای نخستین بار در سال جاری خبر داد.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از به کار گیری توان کشورمان در حوزه صادرات تجهیزات نانویی به کشورهای پیشرفته برای نخستین بار در سال جاری خبر داد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، سورنا ستاری عصر یکشنبه در حاشیه بازدید از دهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو، در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه صادرات در حوزه نانو حدود دو- سه سال است که شکل گرفته است، از آغاز صادرات تجهیزات نانو ایران به برخی کشورهای پیشرفته همچون چین و کره جنوبی به عنوان پیشگامان این صنعت خبر داد.
وی با اشاره به اینکه تجهیزات صادراتی نانو بیشتر مربوط به دو بخش صنعتی و آزمایشگاهی است، این اتفاق را برای کشورمان بسیار خوشایند دانست.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه با بیان اینکه برگزاری هر ساله نمایشگاه نانو همراه با نوآوری بوده است، اظهارکرد: هم اکنون بیش از ۳۰۰ شرکت در حوزه نانو فعال هستند.
ستاری با بیان اینکه فروش سال گذشته (۱۳۹۵) شرکت‌های فعال در حوزه نانو بالغ بر ۸۸۰ میلیارد تومان بود که این خود یک رکورد است، اظهار امیواری کرد که این روند امسال شتاب بیشتری گیرد.
وی با اشاره به استقبال سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در حوزه نانو، دلیل این اتفاق را وجود یک حاشیه سود مناسب و قابل توجه برای آنان دانست.
ستاری همچنین در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه نانو یک برنامه پایه یعنی از بخش دانش آموزی تا ساخت و صدور محصول وجود دارد، گفت: این برنامه ریزی باعث شد ایران در حوزه تولید مفالات علمی رتبه چهارم دنیا را بدست آورد و این افتخار بزرگی است.
به گفته معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه متعلق به برگزیدگان مسابقات و المپیادهای سال‌های گذشته هستند که توانسته‌اند ایده خود را تجاری سازی کنند.
وی همچنین در این خصوص هم که گاه گفته می‌شود ستاد توسعه نانو برای تجاری سازی محصولات نانو با کمبود بودجه مواجه است، اظهارکرد: اعتقادی ندارم که بحث تجاری سازی محصولات نانو خیلی به بودجه دولتی ارتباط داشته باشد.
ستاری ادامه داد: رشد، توسعه و تجاری سازی محصولات نانو در حقیقت نیازمند طراحی یک زیست بوم و اکوسیستم برای ترغیب ورود هرچه بیشتر بخش خصوصی است.
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در مسیر تحقق اهداف سند راهبردی توسعه فناوری نانو از سال ۱۳۸۷ با هدف معرفی دستاوردهای فناوری نانو به مردم، پژوهشگران و مسئولان، جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو را برگزار می‌کند.
دهمین جشنواره فناوری نانو نیز بر همین اساس با حضور ۱۶۰ نهاد فعال در این عرصه شامل نهادهای ترویجی، انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌ها و تشکل‌های علمی، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، نهادهای ارائه‌کننده خدمات توسعه فناوری و شرکت‌های فعال در این حوزه از ۱۴ تا ۱۷ مهر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، سالن خلیج فارس برگزار می‌شود.