صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد

9 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد: از ابتدای امسال و آغاز فصل خرید گندم از کشاورزان، تاکنون 9 هزار تن گندم از کشاورزان 6 استان گرمسیری دریافت شده است.
مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد: از ابتدای امسال و آغاز فصل خرید گندم از کشاورزان، تاکنون ۹ هزار تن گندم از کشاورزان ۶ استان گرمسیری دریافت شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز اعلام کرد: قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم 1300 تومان است و فعلا دولت توانایی پرداخت بیش از این رقم برای گندم را ندارد.
وی یادآور شد: سال ۹۱ قیمت هر کیلو گندم ۴۰۰ تومان بود که اکنون به ۱۳۰۰ تومان رسیده و بیش از نرخ تورم سالانه است. 
در این پیوند «اسماعیل اسفندیارپور» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا دلیل تاخیر برداشت گندم در سال زراعی جاری را بارندگی دانست و افزود: خرید تضمینی گندم از 6 فروردین ماه امسال در استان سیستان و بلوچستان کلید خورد و به استان های جنوب کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر و خوزستان تعمیم داده شده است.
وی اظهارداشت: با توجه به میزان کشت، به نظر می رسد تولید گندم کشور نسبت به سال گذشته 9 درصد افزایش پیدا کند اما تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم در بی انگیزگی کشاورزان در تولید محصولات استراتژیک تاثیرگذار است.
وی با بیان اینکه پرداخت پول گندمکاران همچون سالهای گذشته به عاملیت بانک کشاورزی انجام می شود، تصریح کرد: با دایر شدن مراکز خرید و کارگروه هماهنگی خرید گندم در استان ها، گندم تولیدی توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران تحویل گرفته می شود.
مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی گفت: طبق دستورالعمل دولت، خرید تضمینی گندم امسال با نرخ گندم سال گذشته از کشاورزان تحویل گرفته می شود و پس از اعلام نرخ جدید مابه التفاوت آن به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.
وی با تاکید بر این که کالاهای استراتژیک نقش مهمی در امنیت غذایی کشور دارند، افزود: اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی برای کالاهای استراتژیک موجب آرامش خاطر کشاورزان در افزایش تولید و در نهایت خودکفایی می شود بنابراین نباید اشتباهات سالهای گذشته را تکرار کنیم.
وی یادآور شد: در سالهای 88 و 89 نرخ خرید تضمینی گندم ثابت ماند که همین امر در کاهش تولید و افزایش بی رویه واردات تاثیرگذار بود.
اسفندیارپور تصریح کرد: در قانون به صراحت آمده است که نرخ خرید تضمینی باید برحسب نرخ تورم سالانه و هزینه های تولید شده افزایش یابد.
وی اضافه کرد: برخی بر این باورند که نرخ خرید تضمینی گندم بیش از نرخ جهانی آن در کشور ما محاسبه می شود، این درحالیست که در نرخ جهانی گندم قیمت مبدا بدون هزینه حساب می شود درحالی که اگر هزینه حمل و نقل تا خبازی ها و نانوایی ها را محاسبه کنند قیمت جهانی نیز افزایش بیشتری از نرخ خرید تضمینی ما پیدا می کند.
به گزارش ایرنا، پارسال نزدیک 9 میلیون تن گندم به ارزش بیش از 114 هزار میلیارد ریال از گندمکاران سراسر کشور خریداری شد که با توجه به ذخایر پارسال همچنان خودکفایی در تولید این محصول استمرار پیدا کرد.
براساس مصوبه شورای اقتصاد هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید 2 درصد به مبلغ 13 هزار ریال (1300 تومان) و گندم دوروم 13 هزار و 300ریال (1330 تومان) خریداری شده بود.
سال 1395 نیز 14 میلیون و 590 هزارتن گندم تولید و 11 میلیون و 525 هزارتن به ارزش بیش از 145 هزار میلیارد ریال خریداری شد که قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی 12 هزار و 705 ریال و گندم دوروم 13هزار و 68 ریال بوده است.
خرید گندم همه ساله از شهرستان سرباز بخش پیشین سیستان و بلوچستان آغاز می شود و تا اواخر مهرماه هر سال ادامه دارد.