صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از حلقه‌های گمشده تولید ملی گزارش می‌دهد

ساخت ایران زیر تیغ بوروکراسی

ساخت ایران در کشور ما چند سالی است که به مرکز توجه تبدیل شده است.
شایلی قرایی
ساخت ایران در کشور ما چند سالی است که به مرکز توجه تبدیل شده است. البته اگر ساخت ایران و حمایت از تولید ملی را در حد یک شعار بدانیم، شاید بهتر باشد، چراکه تمام اصناف، تولیدکنندگان و فروشندگان از قبال این شعار هنوز نتوانسته‌اند خود را جمع و جور کنند و در کنار رکود شدیدی که بر بازار حاکم است، خود را بالا بکشند. حمایت از تولید داخلی اگرچه در سال‌های اخیر به طور مداوم تکرار شده است، اما هنوز به آن جامه عمل پوشانده نشده و تولیدکنندگان ایرانی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. تولیدکننده ایرانی حتی نمی‌تواند کالای خود را در بازار داخل به دست مشتری بدهد، چه برسد به اینکه بتواند در بازارهای بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشد. البته جای امیدواری است که با نام‌گذاری امسال با عنوان حمایت از کالای ایرانی بتوانیم مشکلات را حل کرده و تولید ایرانی را به جایگاهی که شایسته آن است، بازگردانیم. رونق تولید داخلی و تأثیر مثبت آن بر اقتصاد کشور و توجه و تقویت تولید، فعال‌تر شدن بنگاه‌های اقتصادی، اشتغال پایدار و ایجاد نشاط و شادابی در جامعه را به همراه خواهد داشت. تولید ملی برای همه کشورها دارای اهمیت ویژه‌ای است و در جوامع امروز نیز یکی از شاخص‌های اصلی توسعه، تولید کالاهای داخلی باکیفیت و صادرات آن کالاهاست. ضروری است فرهنگ استفاده از کالای ایرانی هرچه بیشتر در جامعه نهادینه شود و برای تحقق آن باید کیفیت تولیدات داخلی افزایش یابد.
ورود جدی بخش خصوصی به عرصه تولید موجب افزایش کیفیت و ارتقای قدرت رقابت‌پذیری می‌شود و حمایت از تولید داخلی حتماً با خرید کالای ایرانی محقق خواهد شد و در این زمینه باید همه تلاش کنیم. کارخانه‌های تولیدی نیز در راستای جلب اعتماد مشتریان باید کالاهای باکیفیت، مرغوب و مطابق با سلیقه‌های مشتریان تولید و زمینه رضایتمندی مصرف‌کنندگان را فراهم کنند. در همین رابطه رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: تولیدکنندگان باید ارتقای کیفیت و خدمات پس از فروش لوازم خانگی را در دستور کار خود قرار دهند. محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای این است که هر ایرانی باید کالای خوب ایرانی خریداری و مصرف کند، این شعار باید به عنوان فرهنگ در کشور عملیاتی شود؛ ازاین‌رو تولیدکنندگان باید کالایی باکیفیت و با هزینه مناسب تولید و به بازار عرضه کنند و باید خدمات پس از فروش مناسبی برای مشتریان خود در نظر بگیرند تا مردم به جای خرید برخی نمونه‌های بی‌کیفیت خارجی به سراغ لوازم‌خانگی‌های تولید داخلی بروند. رئیس اتحادیه لوازم خانگی با تاکید بر اینکه واردات منظم و هدفمند، تأثیر منفی بر اقتصاد ندارد، گفت: عده‌ای با استفاده از شعار اقتصاد مقاومتی واردات کالا را ممنوع می‌کنند، در حالی که واردات منظم و هدفمند یعنی جلوگیری از ورود کالاهایی که مشابه آن در کشور وجود دارد. طحان‌پور بیان کرد: هم‌اکنون برخی از تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه خود از بانک وام دریافت می‌کنند و سپس کالای خود را به صورت مدت‌دار به طور مثال ۶ ماهه به فروش می‌رسانند. رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: قانون کاری که برمبنای آن اقدام می‌شود مشکلات زیادی دارد، این قانون به علت قدمت ۴۰ ساله‌ای که دارد، باید مورد بازنگری قرار گیرد. بخش دیگری از مسائل موجود، دولتی بودن برخی کارخانه‌های تولیدی مواد اولیه لوازم خانگی است که برخی مواقع قیمت مواد اولیه توسط این کارخانه‌های دولتی در یک حالت ضربتی روند افزایش می‌یابد و این امر موجب می‌شود که تولیدکننده داخلی نتواند با همتای خارجی خود در بازار رقابت کند.
فضا را برای رقابتی کردن تولید کشور آماده کنیم
علی عوض‌پور، دبیرکل اتاق اصناف ایران

همواره طی چند سال اخیر شاهد بوده‌ایم که به تحقق تولید ملی و کالاهای ساخت ایران توجه بسیاری شده است. این بدان معناست که طی چند سال اخیر اقدامات بسیار و اساسی برای حمایت از تولید ایرانی و تولیدکننده ایرانی انجام شده و باید گفت این موضوع وظیفه هر ایرانی است که برای حمایت از کالاهای ساخت کشورش قدم بردارد. اقدامات بسیاری برای تحقق این شعار تا به امروز انجام شده و البته اقدامات بسیار زیاد دیگری نیز لازمه ادامه موفقیت‌آمیز این راه است. برای حمایت از کالای ایرانی، نیاز به حمایت‌هایی همچون اصلاح ساختار نظام بانکی کشور و تخصیص با حذف بوروکراسی‌های زائد اداری و نرخ بهره مناسب تسهیلات بانکی داریم. طی چند سال گذشته شاهد بوده‌ایم که بسیاری از بوروکراسی‌های اداری که از فرم طبیعی خود نیز خارج شده‌اند موانع بسیاری را بر سر راه تولید‌کننده ایرانی قرار می‌دادند. بنابراین برای ادامه راه و تحقق شعار تولید و ساخت کالای ایرانی باید این بوروکراسی‌های زائد کنار زده شود و راهی هموار و بدون سنگلاخ و مانع پیش‌روی تولید ایرانی قرار داده شود. همچنین برای حمایت از کالای ایرانی باید اقدامات اساسی در حوزه اقتصاد کلان و حاکمیت صورت بگیرد. همچنین لازم است به دنبال مزیت‌های نسبی رونق تولید باشیم و فضا را برای رقابتی کردن تولید کشور آماده کنیم و برای رقابتی کردن چند وظیفه کلان وجود دارد که مهم‌ترین آن ساماندهی نظام قاچاق در کشور است، به گونه‌ای که مانند اکثر کشورهای همطراز دیگر چیزی به اسم قاچاق کالا نداشته باشیم.
بازار با کسی تعارف ندارد
شهباز حسن‌پور، رئیس فراکسیون اصناف مجلس

تولید ملی در سال جاری که با شعار حمایت از کالای ایرانی مزین شده است باید باکیفیت و با هدف صادرات تحقق پیدا کند، چراکه رونق تولید داخلی راهی جز صادرات‌محور شدن ندارد. بنابراین باید کالاهایی تولید شود که علاوه بر بازار داخل بتواند مشتریان خود را در بازارهای بین‌المللی بشناسد و برند شود تا رونق اقتصاد را به همراه داشته باشد. همواره تاکید کرده‌ایم که ما زمانی می‌توانیم محصولات را صادرات‌محور کنیم که از نظر قیمت و کیفیت قدرت رقابت با نمونه‌های خارجی را داشته باشیم. در این راستا تولیدکننده ایرانی باید کالای باکیفیت را با قیمت مناسب به دست مشتری برساند. تاکید می‌شود که کیفیت مناسب و قیمت نازل از حلقه‌های گمشده تولید ایرانی بوده که کمتر به آنها طی این چند سال توجه شده است.
حمایت دولت هم باید در این باره افزایش یابد. به طور کلی وقتی از ساخت ایران صحبت می‌شود پای همه گیر است. باید با همکاری تمام اقشار در کشور ساخت ایران تحقق پیدا کند. البته تاکید دوباره لازم است که علاوه بر حمایت دولت، تولیدکنندگان ایرانی هم باید تلاش کنند تا تولیدات‌شان را با قیمت تمام‌شده نازل و کیفیت بالا به دست مشتری برسانند. بازار تعارف ندارد و اگر محصولات ایرانی توان رقابت با نمونه‌های خارجی را نداشته باشند، از میدان خارج می‌شوند و در آن صورت حمایت دولت هم نتیجه‌ای نخواهد داشت.