صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

توصیه مهم به والدین

فواید خوردنی های هفت سین برای بچه ها

خوراکی‌هایی همچون سیب، سیر، سنجد، سماق، سمنو و سرکه در سفره هفت سین به نوعی نمادهای خاصی از سلامتی هستند که مصرف منظم از هرکدام در رژیم غذایی می‌تواند در سلامتی بدن نقش موثری داشته باشد.
خوراکی‌هایی همچون سیب، سیر، سنجد، سماق، سمنو و سرکه در سفره هفت سین به نوعی نمادهای خاصی از سلامتی هستند که مصرف منظم از هرکدام در رژیم غذایی می‌تواند در سلامتی بدن نقش موثری داشته باشد.
سیب
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از زندگی آنلاین، به دلیل اینکه حاوی ویتامین‌ها، املاح و قند مناسب در کنار فیبر غذایی مناسبی می‌باشد، به عنوان یک میوه سلامتی بخش اثراتش به اثبات رسیده است.
به علاوه اینکه سیب در کنترل عملکرد مطلوب دستگاه گوارش نقش دارد و می‌تواند در کنترل چربی خون نیز مؤثر باشد.
به همین دلیل به والدین توصیه می‌شود که به کودکان خود بیاموزند که در روز حداقل یک عدد سیب استفاده نمایند.
در ضمن برخی ادعاهای ثابت نشده نیز بر این اعتقاد هستند که مصرف منظم یک عدد سیب در روز برای شفافیت و زیبایی پوست کودکان مؤثر می‌باشد.
سیر
برخی از پزشکان بر این عقیده هستند که سیر می‌تواند به عنوان پزشک طبیعت برای انسان‌ها مطرح باشد و نقش موثری در ضدعفونی کننده دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی و تنظیم اشتها دارد.
این سه نقش سیر از جمله نقش‌های مهم برای سلامت کودکان می‌باشد.
به خصوص در کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و به دفعات دچار بیماری می‌شوند، مصرف منظم سیر در رژیم غذایی آنها البته در مقادیر کم می‌تواند بسیار مفید باشد.
سنجد
میوه سنجد را از قدیم به عنوان یک میوه تقویت کننده دستگاه گوارش می‌شناختند و اعتقاد بر این بود که یکی از نقش‌های سنجد جلوگیری و درمان اسهال می‌باشد.
علاوه بر اینکه منبع سرشاری از ویتامین‌های A، B و حاوی مقادیر کمی ویتامین K می‌باشد.
بنابراین مصرف ۲ تا ۳ عدد آن برای کودکان در روز می‌تواند به عنوان یک میوه تأمین کننده ویتامین‌ها مطرح باشد.
سماق
طعم و رنگ این میوه بخصوص برای کودکان بسیار مطبوع می‌باشد. مزه ترشی طبیعی که سماق دارد می‌تواند بسیاری از کودکان را در سنین پایین به سمت خود جذب نماید.
اما منفعت اصلی سماق برای کودکان نقش آن در بهبود گلودرد و ورم گلو می‌باشد.
البته در بسیاری از خانواده‌ها از سماق به عنوان چاشنی استفاده می‌شود، که در این مورد باید توجه گردد که میوه تازه و نرسیده سماق بسیار سمی است و مصرف آن توسط کودکان بسیار خطرناک می‌باشد.
به علاوه اینکه مصرف زیاد آن نیز توسط کودکان کم سن و سال چندان توصیه نمی‌شود.
سمنو
به خاطر اینکه عنصر اصلی آن جوانه گندم می‌باشد، ارزش غذایی بالایی دارد. سمنو حاوی ویتامین‌های B و E، پروتئین‌های مرغوب می‌باشد.
به علاوه اینکه نسبت سلنیم و منیزیم خوبی در سمنو وجود دارد که می‌تواند در تأمین نیازهای بدن به این دو عنصر کمک نماید.
به همین جهت در کودکان از سمنو می‌توان به عنوان یک میان وعده انرژی‌زای سالم نام برد.
البته در مورد کودکانی که سابقه آلرژی به خصوص آلرژی غذایی دارند، مصرف سمنو باید در حد متعادل باشد.
سرکه
در صورتی که سرکه به صورت ارگانیک و از سیب یا انگور تهیه شده باشد، به عنوان یک طعم دهنده خوب به غذا که حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی فراوانی است، شناخته می‌شود.
البته مصرف سرکه‌های غیر ارگانیک و صنعتی به هیچ عنوان برای کودکان حتی به عنوان طعم دهنده غذا توصیه نمی‌شود.
توصیه مهم به والدین
به والدین توصیه می‌شود که در ایام عید نوروز و با چیدن هفت سین، کودکان خود را با منافع مصرف خوراکی‌های هفت سین بیشتر آشنا نمایند تا آنها در طول سال این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود استفاده نمایند.