صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

موزه ملی قرآن؛ منتظر تامین نیروی یگان حفاظت

«با وجود موافقت یگان حفاظت پردیس مجموعه شهید مطهری برای فعال شدن موزه ملی قرآن کریم در روزهای پنج‌شنبه، سازمان میراث فرهنگی امکان تامین نیروی بیشتر برای موزه قرآن در این روز را ندارد.»
«با وجود موافقت یگان حفاظت پردیس مجموعه شهید مطهری برای فعال شدن موزه ملی قرآن کریم در روزهای پنج‌شنبه، سازمان میراث فرهنگی امکان تأمین نیروی بیشتر برای موزه قرآن در این روز را ندارد.»
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا حجت‌الاسلام امیر لهراسبی، مدیر موزه ملی قرآن کریم گفت: براساس دستورالعمل اداره کل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مبنی بر تعطیلی فقط شش روز در سال برای موزه‌های زیر نظر این سازمان؛ اما موزه ملی قرآن با وجود قرارگرفتن در زیرمجموعه این سازمان به دلیل موقعیت قرارگیری و منطقه استحفاظی خود روزهای پنج‌شنبه و جمعه امکان فعالیت ندارد، اما به دنبال جلساتی که با مسئولان حفاظتی مجموعه گذاشته شد و نامه‌نگاری‌های انجام شده امکان فعال شدن موزه قرآن در روزهای پنج‌شنبه نیز تائید شد.
او ادامه داد: با وجود این تائید، اما اداره کل موزه‌ها با این اتفاق مخالفت دارد و دلیل آن را کمبود نیرو در یگان حفاظت و انجام نشدن حفاظت کامل از این موزه اعلام می‌کند. حتی گفته‌اند برای موافقت با این اقدام، نیازمند نیروی جدید هستیم و با توجه به اینکه با تعطیلات نوروز و برگزاری نمایشگاه لوور در دستور کار هستند، امکان تأمین نیروی بیشتر برای موزه قرآن فراهم نیست. بنابراین با این مخالفت موزه ملی قرآن هنوز نمی‌تواند در روزهای پنج‌شنبه و جمعه فعالیت داشته باشد.
وی نبود پارکینگ و قرارگیری موزه در طرح ترافیک را از عواملی دانست که در طول سال از تعداد بازدیدکنندگان این موزه کم کرده است و افزود: این اتفاق در شرایطی می‌افتد که نوروز یکی از بهترین زمان‌ها برای جذب گردشگر بیشتر در موزه ملی قرآن است.
او به رایزنی‌هایی که موزه ملی قرآن کریم با شهرداری منطقه ۱۱ برای برگزاری نمایشگاه موقت از دیوان‌های شعری موزه قرآن داشته است، اشاره کرد و گفت: براساس نامه‌نگاری‌های انجام شده با معاونت فرهنگی و اجتماعی و دفتر شهردار قرار بود برخی از طرح‌های گردشگری در این موزه برگزار شود اما متأسفانه هنوز هیچکدام پاسخگو نبوده‌اند.
حجت‌الاسلام لهراسبی رونمایی از نسخه‌های دیوان شعری حافظ، چند نسخه خطی شعر و چند تک برگ خط کوفی به عنوان یک نمایشگاه موقت در نوروز را از اقدامات این موزه در نوروز ۹۷ بیان کرد.
وی همچنین از لزوم تهیه اسکنر نسخ خطی موزه ملی قرآن کریم خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم با تهیه یک دستگاه اسکنر همه آثار شاخص موزه قرآن را مستندنگاری کنیم.
مدیر موزه ملی قرآن کریم با اشاره به رطوبتی که دیوارهای موزه‌ی قرآن به دلیل قرارگیری‌اش زیر فضای سبز مجموعه موزه ملی قرآن، با آن روبه‌رو شده است، گفت: بسیاری از آثارمان که شرایط نگهداری موزه برای آن‌ها مناسب نیست را از مخازن خارج نمی‌کنیم چون شرایط نگهداری و رطوبت بالای موزه اجازه این کار را نمی‌دهد.
به گفته‌ی وی نخست باید یک طرح رطوبت‌زدایی در موزه انجام شود که برای این کار نیازمند اعتبار مناسب هستیم.
او همچنین به انجام برنامه‌ریزی برای حذف تونل ورودی موزه قرآن اشاره کرد و افزود: ورودی موزه که پیش از این در قالب یک تونل معمولی بدون هیچ طرح و نشانی بود و می‌توان گفت چهره موزه را زشت کرده بود، با طرح‌های اسلیمی طراحی و جایگزین شده است، اما در بلندمدت برای حذف کریدور این موزه نیز با کادر امنیتی- حفاظتی مجموعه توافق کردیم و قرار است به زودی این کار نیز انجام شود.
حجت‌الاسلام امیر لهراسبی تاکید کرد: حذف کامل کریدور مستلزم این است که یکسری موارد حفاظتی و نمایی از فضای سبز مقابل آن به طور کامل تغییر کند، اما انجام همه این طرح‌ها نیازمند تأمین اعتبار از طرف سازمان میراث فرهنگی است.