صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» بررسی می‌کند

سرعت‌گیر رشد اقتصادی در سال 97

براساس اعلام مرکز آمار ایران، در ۹ ماهه امسال تولید ناخالص داخلی با نفت ۴.۴ درصد و بدون نفت رشد ۴.۷ درصدی داشته است.
ثمانه نادری
به گزارش کسب و کار نیوز، براساس اعلام مرکز آمار ایران، در ۹ ماهه امسال تولید ناخالص داخلی با نفت ۴.۴ درصد و بدون نفت رشد ۴.۷ درصدی داشته است. در حالی که قبلاً طبق گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین پیش‌بینی بانک جهانی رشد اقتصادی کشور حدود ۴ درصد اعلام شده بود. به گفته برخی از کارشناسان، عوامل مهمی در سرعت رونق اقتصادی تأثیر می‌گذارند که از جمله آن تمرکز دولت روی بخش‌های غیرمولد است. به همین دلیل از دیدگاه آنها تمرکز دولت برای سال جدید باید روی بخش تولید باشد، چه به این صورت که از هزینه‌های تولید‌کننده بکاهد و چه با این روش که سرمایه‌ها را به این سو هدایت کند. نتایج مرکز آمار حاکی از آن است که در ۹ ماهه نخست سال جاری رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی یک، گروه صنعت ۳.۱ و گروه خدمات ٧ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد داشته است.محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در ۹ ماهه نخست سال جاری به رقم ٥٦٠٣٠٥٠ میلیارد ریال با نفت و ٤٣٦٣٦٦٩ میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ٥٣٦٦٣٧٥ میلیارد ریال و بدون نفت ٤١٦٧٦١٥ میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ۴.۴ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ۴،۷ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در ۹ ماهه نخست سال ١٣٩٦ دارد. محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب ١٥ بخش اصلی متشکل از ٤٢ رشته فعالیت برمبنای طبقه‌بندی ISIC.Rev٤ انجام می‌شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیربخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل‌داری و ماهیگیری، گروه صنعت شامل زیر بخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان است و گروه خدمات شامل زیربخش‌های عمده و خرده‌فروشی، فعالیت‌های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا، حمل و نقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت‌های مالی و بیمه، مستغلات، کرایه و خدمات کسب و کار و دامپزشکی، اداره امور عمومی و خدمات شهری، آموزش، فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایر خدمات عمومی، اجتماعی، شخصی و خانگی است. این آمارها درحالیست که چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس، رشد اقتصادی سال ۹۶ را حدود ۴.۴ درصد برآورد کرده بود.براساس گزارش‌های موجود مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با عنوان تحلیل بخش حقیقی اقتصاد ایران، به عملکرد رشد اقتصادی ۹ ماهه اول سال ۹۶ و برآورد این سال پرداخت. در این گزارش آمده است: با در نظر گرفتن جدیدترین آمار و اطلاعات در دسترس برآورد وزارت جهاد کشاورزی از تولید محصولات کشاورزی، برآورد هزینه‌های عمرانی و جاری دولت تا انتهای سال ۹۶، تحولات مورد انتظار از تولید و صادرات نفت تا انتهای سال جاری و برآوردهای شرکت‌ها و تشکل‌های مرتبط با صنایع مختلف شامل خودروسازی، محصولات پتروشیمی و سایر راجع به میزان تولیدات محصولات‌شان تا انتهای سال ۹۶، رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی در سال ۹۶ حدود ۳.۸ درصد، نفت ۳.۱ درصد، صنعت ۴.۱ درصد، ساختمان منفی ۲.۶ درصد و خدمات ۵.۳ درصد برآورد می‌شود. از مهم‌ترین چالش‌هایی که در سال جاری رشد اقتصادی را محدود کرده است، سطح پایین سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی است، این عامل در سال جاری به رشد منفی بخش ساختمان منجر شده و در سال‌های آتی رشد محدود سایر بخش‌ها را در پی خواهد داشت. برآورد مرکز پژوهش‌ها از رشد اقتصادی سال ۹۶ حدود ۴.۴ درصد است صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در آخرین گزارش‌های خود رشد اقتصادی کشور را در سال ۲۰۱۷ به ترتیب ۴.۲ و ۴ درصد پیش‌بینی کرده‌اند.
رشد برآیند تولید است
اصغر مشبکی، کارشناس اقتصادی در این خصوص به «کسب‌وکار» می‌گوید: یکی از برنامه‌های اقتصاد کلان رشد تولید است و قرار بود برای رشد این بخش پس‌انداز حاصل از یارانه‌ها را به بخش تولید ببرند، ولی متأسفانه هم حذف یارانه‌بگیرها به خوبی انجام نشد و هم بحث توقف پرداخت یارانه‌ها و همچنین سایر اهداف مرتبط به این بحث. وی با اشاره به اینکه اولویت دولت برای سال آتی باید تمرکز بر تولید باشد تا رشد اقتصادی حاصل شود، می‌گوید: رشد اقتصادی برآیند تولید است و تا زمانی که تولید با هزینه‌های دوچندان در کشور انجام می‌شود این رشد اقتصادی حاصل نخواهد شد. بهترین کار دولت تمرکز بر بخش تولید و بها دادن به فعالیت‌های تولید‌کنندگان است.
اگر قرار است از سوی دولت یارانه‌ای پرداخت شود سهم تولید است. اگر قرار است از سوی دولت اقدام یا برنامه خاصی پیش‌بینی شود این برنامه‌ها باید با محوریت تولید باشد. تولید هم زمانی رونق می‌گیرد که از زیر بار هزینه‌های اضافی که در نتیجه شرایط بد اقتصادی به آن تحمیل شده است، رهایی پیدا کند.