صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

قطر پترولیوم و "شورای نفت عالی ابوظبی" با تمدید امتیاز میدان نفتی مشترک در خلیج فارس موافقت کردند

تعامل نفتی کم‌سابقه در بن‌بست دیپلماتیک

قطر پترولیوم و "شورای نفت عالی ابوظبی" در یک نمایش کم سابقه همکاری در بحبوحه بن بست سیاسی میان کشورهایشان، با تمدید امتیاز یک میدان نفتی مشترک در خلیج فارس که توسط یک شرکت ژاپنی اداره می‌شود، ‌موافقت کردند.
قطر پترولیوم و "شورای نفت عالی ابوظبی" در یک نمایش کم سابقه همکاری در بحبوحه بن بست سیاسی میان کشورهایشان، با تمدید امتیاز یک میدان نفتی مشترک در خلیج فارس که توسط یک شرکت ژاپنی اداره می‌شود، موافقت کردند.
‌‌‌‌‌‌به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، دولت‌های قطر و ابوظبی از طریق یک توافق فنی با شریک ژاپنی، امتیاز اداره میدان نفتی البندوق را تمدید کردند.
قطر پترولیوم با انتشار بیانیه‌ای در وب سایتش بدون افشای جزییات، این توافق را اعلام کرد. شرکت توسعه یونایتد پترولیوم، مالک شرکتی است که میدان نفتی فراساحلی البندوق را از سال ۱۹۷۰ اداره کرده است و تحت توافق جدید، به اداره آن ادامه خواهد داد.
یک مقام آگاه به خبرگزاری رسمی WAM مستقر در دوبی گفت: هیچ تماس مستقیمی با طرف قطری صورت نگرفته و ارتباط تنها به طرف ژاپنی محدود بوده است.
میدان البندوق میدان نفتی مشترک میان قطر و ابوظبی است که نفتش به ژاپن و سایر کشورهای آسیایی صادر می‌شود. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این میدان روزانه ۶۵۰۰ بشکه نفت تولید می‌کند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، امارات متحده عربی، مصر و بحرین در اقدامی همسو با عربستان سعودی، قطر را در ژوئن سال میلادی گذشته بایکوت کردند. این کشورها قطر را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کردند در حالی که دوحه منکر آن شده است.
امارات و قطر و همچنین عربستان از اعضای اوپک هستند.
با وجود اینکه قطر تحت محاصره اقتصادی قرار گرفته است اما همچنان به صادرات گاز طبیعی به امارات از طریق یک خط لوله زیردریایی ادامه می‌دهد. سایر توافق‌های انرژی میان دو کشور از زمان بایکوت قطع شده‌اند.