صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از افزایش فعالیت‌های غیرمجاز زیرزمینی در بازار شب عید گزارش می‌دهد

نفوذ دلالان در بازار خشک‌شویی نوروز

امروز دیگر کمتر صنف و کسب‌وکاری را می‌توانیم پیدا کنیم که با اپلیکیشن‌های مجازی ارائه خدمات عجین نشده باشد. این تطابق با فناوری‌های نوین جای امیدواری دارد...

شایلی قرائی 

به گزارش کسب وکار نیوز ،امروز دیگر کمتر صنف و کسب‌وکاری را می‌توانیم پیدا کنیم که با اپلیکیشن‌های مجازی ارائه خدمات عجین نشده باشد. این تطابق با فناوری‌های نوین جای امیدواری دارد که اقتصاد کشور را توسعه دهد و مشکل بیکاری را حل کند، اما در این بین شاهد هستیم که مشکلاتی نیز به واسطه فعالیت کسب‌وکارهای مجازی به وجود آمده است. سوءاستفاده از مردم در ارائه خدمات و کلاهبرداری‌هایی که به دلیل نبود مکان مشخص، پیگیری آنها بی‌نتیجه رها می‌شود از معضلات فعالیت‌های مجازی است. فرشید فقیهی، یکی از فعالان حوزه خشک‌شویی و لباسشویی با اشاره به تعریف تعهدات خاص برای خشک‌شویی‌های مجاز گفت: این تعهدات مستلزم تامین هزینه‌های خاص خود نیز هست که ناچار روی قیمت تمام‌شده خدمات تاثیر می‌گذارد که البته در نگاه اول در اذهان برخی مشتریان و متقاضیان دریافت خدمات، ضرورتی برای آن احساس نمی‌شود، اما این امر تامین‌کننده منافع هر دو طیف خدمات‌دهنده و خدمات‌گیرنده است. وی افزود: بیمه حوادث یکی از نمونه‌هایی است که با توجه به گران‌قیمت بودن برخی لباس‌ها و احتمال بروز خرابی و آسیب به لباس‌های مذکور در فرایند شستشو یا آماده‌سازی لباس برای تحویل به مشتری، پوشش‌های حمایتی لازم را تعریف می‌کند که به موجب آن ضرر احتمالی واحد صنفی تامین می‌شود و به موازات آن، طبیعتا خسارت تحمیل‌شده و ناخواسته به مشتری را نیز جبران می‌کند. فقیهی عنوان کرد: این امر در ارتباط با خشک‌شویی‌های غیرمجاز صدق نمی‌کند و به دنبال آن در صورت آسیب رسیدن به لباس، واحد صنفی این‌چنینی (غیرمجاز) زیر بار پرداخت خسارت نمی‌رود و با عنایت به غیرمجاز بودن آن، امکان رسیدگی به شکایت مشتری در اتحادیه نیز وجود ندارد زیرا اساسا پروانه‌ای از سوی اتحادیه ذی‌ربط برای واحد مذکور صادر نشده که براساس تعهدات و فرایند طی‌شده، امکان رسیدگی به آن در حالت عادی وجود داشته باشد. این فعال در صنف خشک‌شویی گفت: از سوی دیگر هزینه انرژی، آب، گاز، برق و... نیز برای خشک‌شویی‌ها بالاست و نباید چنین تصور شود که فعال این عرصه متعهد به ارائه خدمات زیر قیمت مصوب اتحادیه است زیرا نفس فعالیت وی تامین معیشت برای خود و خانواده است و همچون صنوف دیگر، باید هزینه تمام‌شده و سود خود را نیز لحاظ کند. 

۹۹ درصد فعالان مجازی حوزه خشک‌شویی واحد صنفی ندارند
ابوالفضل رجب‌زاده، رئیس اتحادیه خشک‌شویی و لباسشویی

با نزدیک شدن به ایام پایانی سال دیگر هر کسی می‌خواهد از این بازار داغ استفاده یا بهتر بگوییم سوءاستفاده کند. در صنف خشک‌شویی و لباسشویی نیز شاهد فعالیت افراد غیرمجاز و افزایش فعالیت‌های زیرزمینی هستیم. برخی افراد در این ایام برای اینکه پولی به جیب بزنند، از طریق برخی اپلیکیشن‌ها اقدام به فعالیت زیرزمینی، غیراصولی و غیربهداشتی و کلاهبرداری از مردم و ارائه خدمات غیربهداشتی می‌کنند. برخی از فروشگاه‌های مجازی که برای این کار راه‌اندازی شده‌اند، اقدام به دریافت البسه مردم کرده و آن را کاملا به صورت غیربهداشتی و غیراصولی شستشو می‌دهند و خشک‌شویی‌ها را بدنام می‌کنند. گرچه فروشگاه‌های مجازی و اپلیکیشن‌ها برای خرید و فروش کالا مشکلی ندارند، اما برای ارائه خدمات نمی‌توان از آنها استفاده کرد، چراکه به عنوان مثال بالغ بر ۹۹ درصد آنها در حوزه خشک‌شویی و لباسشویی واحد صنفی ندارند، چه رسد به مجوز و نرخ‌نامه. متاسفانه این افراد بدون توجه به حفظ سلامت البسه شهروندان به دلیل اینکه جای مشخصی ندارند هیچ موردی را رعایت نمی‌کنند و بعد از تحویل به مردم کسی دیگر برای شکایت از این افراد دستش به جایی بند نیست. این افراد نام و نشان مشخصی ندارند و بارها که به دلیل شکایت از آنها وارد عمل شده‌ایم، یا به در بسته خورده‌ایم یا مشاهده شده است که این افراد آدرس‌های اشتباهی و به عنوان مثال آدرس یک داروخانه، رستوران و... را داده‌اند و در این موارد هم دیگر کاری از دست کسی بر نمی‌آید. این در حالیست که شکایت‌های بسیار زیادی از سوی مردم از همین اپلیکیشن‌ها و واحدهای مجازی بدون مجوز به اتحادیه خشک‌شویی و لباسشویی ارسال می‌شود که متاسفانه قابل پیگیری نیست و نمی‌توانیم حق مردم را به آنها برگردانیم، چراکه نه تنها مجوزی ندارند، بلکه نام و نشانی از آنها نیست. 

شستشوی غیربهداشتی خشک‌شویی‌های مجازی 
ابراهیم منتظری، فعال صنف خشک‌شویی

در این ایام بسیاری از اصناف به دلیل رونق بازار وضعیت مناسبی دارند، اما در این صنف به دلیل مشکلات بسیاری که وجود دارد، هیچ زمانی نمی‌توان رونق را در آن احساس کرد. موضوع محدوده صنفی موضوعی است که سال‌هاست اصناف این حوزه را آزار می‌دهد. در هر خیابانی که پا می‌گذاری، مشاهده می‌کنی که چند واحد خشک‌شویی مشغول فعالیت هستند که این موضوع بر رکود در این بخش دامن زده است. به عنوان مثال در همین خیابانی که در حال فعالیت هستم از اول خیابان تا انتهای آن 4 خشک‌شویی راه‌اندازی شده که نمی‌دانیم مجوز آنها چرا و چگونه بدون رعایت فاصله صنفی داده شده است. علاوه بر این در روزهای پایان سال که در حال حاضر در آن قرار داریم فعالیت خشک‌شویی‌های غیرمجاز چه به لحاظ حضوری و چه مجازی افزایش می‌یابد و مانع کسب‌وکار واحدهای مجاز می‌شود. در این ایام گویی اصلا نظارتی وجود ندارد و سر هر کسی در کار خودش است غافل از اینکه ما واحدهای مجاز که در طول یک سال در رکود قرار داشتیم باید کاسبی کنیم تا جبران درآمدهایی که نداشتیم، باشد. متاسفانه فعالیت خشک‌شویی‌های مجازی جایی برای فعالیت واحدهای مجاز نگذاشته است و از طرف دیگر شاهد هستیم که شهروندان نیز با استقبال از این فعالیت‌ها دیگر از کسب‌وکارهای سنتی حمایت نمی‌کنند. مردم از این موضوع غافل هستند که این فعالان مجازی با نرخ‌های نجومی و وعده‌هایی مبنی بر ویژه‌شویی کلاهبرداری می‌کنند و کسی هم از این موضوع انگار ناراضی نیست. این در حالیست که خشک‌شویی‌های مجازی و غیرمجاز البسه مردم را به شیوه‌های غیربهداشتی و غیراصولی و در اماکن غیرقابل باور که از نظر بهداشتی مورد تایید نیستند، می‌شویند. نباید از نظر دور داشت که بخش قابل توجهی از افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که مدعی ارائه خدمات در زمینه مذکور به نازل‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت هستند، دلالان و واسطه‌هایی محسوب می‌شوند که لباس‌ها را تحویل گرفته و با انتقال آن به مراکز غیرمجاز و بعضا زیرزمینی به شستشو مبادرت می‌ورزند. در برخی از خشک‌شویی‌های مذکور، پوشاک مردم همراه با البسه‌ای شستشو می‌شوند که بعضا آلوده و آغشته به عفونت است و به نوعی به دلیل برخی سهل‌انگاری‌ها، تفکیک و جداسازی لازم در فرایند شستشو انجام نمی‌پذیرد.