صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

تحلیل وال استریت ژورنال از دیدگاه های متفاوت به بهای نفت

زنگنه: ایران خواهان نفت ۶۰ دلاری است

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: ایران دیگر به واسطه تحریم‌های غربی فلج نیست و برای مهار تولید نفت شیل، خواهان نفت با قیمت حدود ۶۰ دلار برای هر بشکه است؛ اما عربستان برای پوشش هزینه‌های بی‌سابقه ملی خود در سال جاری میلادی، نیازمند نفت ۷۰ دلاری است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  شانا، روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشته است: پس از گذشت بیش از یک سال از توافق اعضای اوپک، اینک دو نظر وجود دارد؛ برخی از اعضا قیمت نفت ۷۰ دلاری را مطلوب می‌دانند و بعضی  دیگر برای جلوگیری از افزایش تولید شیل اویل، از قیمت ۶۰ دلاری سخن می‌گویند.
عامل این تفاوت دیدگاه، نظرات مختلف درباره این است که آیا قیمت ۷۰ دلار، شرکت‌های شیل آمریکایی را به سوی یک افزایش تولید سوق می‌دهد و می‌تواند سبب سقوط (دوباره) قیمت‌ها شود یا نه؟ به این ترتیب، محدودیت تولید اوپک به عنوان یکی از عواملی که به بازسازی چندماهه بازار نفت کمک می‌کند، با تردیدهایی مواجه است.
این روزنامه آمریکایی به نقل از وزیر نفت کشورمان نوشت: ایران خواهان آن است که اوپک، قیمت نفت را حدود ۶۰ دلار برای هر بشکه نگه دارد تا تولیدکنندگان شیل مهار شوند، زیرا جهش قیمت به حدود ۷۰ دلار، تشویق‌کننده تولید بیشتر نفت شیل در آمریکا خواهد بود.
این رقم کمی پایین‌تر از قیمت ۶۵ دلار و ۴۹ سنت برای شاخص بین‌المللی برنت و قیمت ۶۲ دلار و چهار سنت برای شاخص نفت خام آمریکا در روز جمعه (۱۸ اسفند) است.
شرکت‌های تولیدکننده شیل با استفاده از فناوری‌هایی که به آنها امکان می‌دهد با توجه به قیمت نفت تولید خود را کاهش یا افزایش دهند، نسبت به تولیدکنندگان بزرگ عضو اوپک چابکی بیشتری دارند.
از سوی دیگر، عربستان توانایی نفت شیل برایآسیب زدن به بازار را کم‌اهمیت توصیف و اعلام کرده که توافق اوپک با بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان یعنی روسیه، مانعی در برابر تولید آمریکاست.
روسیه و ۹ تولیدکننده دیگر نفت به توافق محدودسازی سقف تولید اوپک پیوسته‌اند و در مجموع حدود ۲ درصد از عرضه نفت جهان را متوقف کرده‌اند.
خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، در ماه ژانویه امسال در مجمع اقتصاد جهانی در داووس سوئیس اعلام کرد: من کابوس نمی‌بینم که نفت شیل باز خواهد گشت و ما را کلافه خواهد کرد.
یک ماه بعد، الفالح اعلام کرد اوپک در سال جاری میلادی به محدودیت تولید خود پایبند باقی خواهد ماند، حتی اگر این مسئله به معنای کمتر شدن عرضه نفت نسبت به تقاضای آن باشد. این اظهارنظر سبب شد قیمت نفت بالا برود.
آقای فالح هرگز به طور علنی خواهان قیمت نفت ۷۰ دلاری نشده است. به طور خصوصی، مسئولان عربستانی می‌گویند آنها خواهان آن سطح قیمت هستند تا درآمد لازم را برای طرح‌های هزینه‌ای جاه‎طلبانه اقتصادی و نظامی ولیعهد عربستان محمد بن سلمان، تأمین و از عرضه اولیه سهام آرامکو حمایت کنند.
واکنش تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا به نفت ۷۰ دلاری در ماه ژانویه امسال، به مرکز توجه تبدیل شد که در آن زمان قیمت شاخص نفت خام برنت از آن سطح عبور کرد. پس از آغاز روند بازسازی بازار در پی توافق اوپک در سال ۲۰۱۶ میلادی، تولیدکنندگان نفت شیل به طور کلی تولید خود را افزایش داده‌اند، به گونه‌ای که تولید روزانه نفت آمریکا در طول یک سال، از کمتر از ۹ میلیون بشکه در روز به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.
آرتم آبراموف، کارشناس مؤسسه مشاوره ریستاد انرژی از نروژ، اعلام کرد: اگر میانگین قیمت نفت در سال آینده میلادی ۷۰ دلار باشد، سبب افزایش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت آمریکا در مقایسه با سطح تولید در قیمت ۶۰ دلار خواهد شد.
آژانس بین‌المللی انرژی در هفته جاری اعلام کرد که تولید نفت شیل تا کنون به قدری افزایش یافته که بر این اساس، تقاضا برای نفت خام اوپک تا سال ۲۰۲۰ کمتر از سطح تولید کنونی آن باقی خواهد ماند.
مسئولان اوپک گفتند نگرانی درباره تولید نفت شیل به احتمال زیاد مسئله اصلی در نشست آینده اوپک در ماه ژوئن در وین خواهد بود.
زنگنه اعلام کرد: ایران برای بازگشت محتاطانه بخشی از تولید خود اصرار می‌کند و این مسئله احتمالا کمی به قیمت نفت فشار منفی وارد می‌کند. این کشور روزانه حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند و می‌تواند روزانه ۱۰۰ هزار بشکه به تولید خود بیفزاید.
زنگنه اعلام کرد: اوپک در ماه ژوئن برای کنار گذاشتن بخشی از محدودیت‌های کنونی تولید، توافق خواهد کرد. عربستانی‌ها آمادگی خود را برای بحث درباره این مسئله اعلام کرده‌اند.
بحث درباره قیمت‌ها نشان‌دهنده تحولی در سازوکارهای درونی اوپک است. در گذشته، ایران مدت‎ها طرفدار قیمت‌های بالاتر نفت بود و عربستان هم نگاه متفاوتی نسبت به رویکرد فعلی داشت.
این تحول تا حدی منعکس‌کننده سازوکارهای جدید در سیاست و اقتصاد هر دو کشور است. طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، ایران که دیگر با تحریم‌های غربی فلج نشده، خواهان قیمت نفت تنها حدود ۵۷ دلار و ۲۰ سنت برای هر بشکه است تا بتواند بودجه خود را متوازن کند. عربستان برای پوشش هزینه‌های بی‌سابقه ملی خود در سال جاری میلادی، نیازمند قیمت نفت ۷۰ دلار است.
روسیه به احتمال زیاد عاملی مهم در هر بحث اوپک درباره قیمت نفت است. اگرچه روسیه عضو اوپک نیست، کاهش تولید این کشور قدرت نفوذ ویژه به آن در اوپک اعطا کرده است.
الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، ماه گذشته به رسانه‌های دولتی این کشور اعلام کرد: قیمت نفت حدود ۶۴ دلار رضایت‌بخش است.
این تفاوت دیدگاه‎ها همچنین نشان‌دهنده فرصتی برای زنگنه به عنوان باسابقه‌ترین وزیر نفت اوپک است تا دوباره قدرت خود را اعمال کند. او توانست با مذاکره، وضعی استثنایی برای ایران ایجاد کند که به جای کاهش، تولید خود را به سقفی معین محدود کرده و بتواند پس از پایان تحریم‌های هسته‌ای، تلاش برای احیای صنعت نفت خود را پیگیری کند.
زنگنه به تلاش‌های پیشین اوپک برای رقابت با تولید نفت شیل نظر مساعدی نداشت. او به وال استریت ژورنال گفت که نشست هفته گذشته در ایالت تگزاس آمریکا میان مسئولان ارشد اوپک و مدیران صنعت شیل آمریکا غیرضروری بوده است، زیرا تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا نمی‌توانند به توافقی جامع درباره تولید دست یابند.
وی گفت: صنعت شیل آمریکا ۱۰۰۰ نهاد را در بر دارد، آنها اتحادیه (تولیدکنندگان شیل) ندارند.
وزیر نفت ایران افزود: کاهش تولید تنها چیزی است که اوپک برای مدیریت بازار در اختیار دارد.