صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در پاسخ به «کسب وکار» خبر داد

حمایت از ایده های استارت‌آپی در مناطق آزاد

ایده‌ها و طرح‌های برتر دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در منطقه آزاد چابهار مورد حمایت قرار می‌گیرند.

به گزارش کسب و کار نیوز، ایده‌ها و طرح‌های برتر دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در منطقه آزاد چابهار مورد حمایت قرار می‌گیرند. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در زمینه حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در منطقه آزاد چابهار گفت: به شرکت‌های نوآور و استارت‌آپ‌هایی که بتوانند مراحل پیشرفت اولیه را طی کنند و نمره قبولی بگیرند برای اجرایی کردن ایده‌ها کمک می‌کنیم.عبدالرحیم کردی در پاسخ به سوال «کسب‌وکار» گفت: در حال حاضر چند مورد استارت‌آپی که توانسته‌اند مراحل اولیه رشد را طی کنند و وارد فاز تجاری شده‌اند، مورد حمایت قرار گرفته‌اند. به عنوان نمونه استارت‌آپی در حوزه گردشگری در این منطقه فعال است که با پیشرفت‌هایی که داشته تبدیل به مرجع گردشگران در منطقه شده است و مورد حمایت مناطق آزاد هم قرار می‌گیرد.وی ادامه داد: همچنین پارک و فضای رشدی با امکانات اولیه در نظر گرفته‌ایم تا شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ‌ها تا زمانی که بتوانند مستقل شوند، از آن استفاده کنند. در همین زمینه با معاونت پژوهشی وزارت علوم هم تفاهمنامه استقرار پارک علم و فناوری در منطقه را در سال‌های گذشته داشته‌ایم. کردی تاکید کرد: تلاش کردیم و برنامه داریم این واحدهای نوبنیان و نوآور را به صنایع فعال در منطقه وصل و فضای خوبی برای ارتباط و پیوند شرکت‎های دانش‌بنیان و صنایع ایجاد کنیم. همچنین با کمک دانشگاه بین‌المللی و دانشگاه دریانوردی رویدادها و برنامه‌هایی در این زمینه برگزار کرده‌ایم.  مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهارهمچنین  ضمن تشریح آخرین وضعیت ایجاد مناطق آزاد جدید، گفت: موضوع ایجاد این مناطق از دولت عبور کرده و در مجلس شورای اسلامی قرار دارد که به نظر می‌رسد قبل از سال به نتیجه نخواهد رسید و باید منتظر تصمیم‌گیری نمایندگان طی سال آینده باشیم.  عبدالرحیم کردی در نشستی خبری که دیروز (دوشنبه) در محل شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد، در ارتباط با آخرین وضعیت ایجاد مناطق آزاد جدید و طولانی شدن تصمیم‌گیری در این خصوص در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: ایجاد مناطق آزاد جدید از دولت عبور کرده و در کمیسیون‌های مختلف بررسی شده است و بخش عمده‌ای از آن در کمیسیون اقتصادی نیز مورد بررسی قرار گرفته، هرچند به نظر می‌رسد قبل از پایان سال جاری به نتیجه لازم در این خصوص نرسید، اما باید منتظر بمانیم و ببینیم طرح مذکور چه زمانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته می‌شود. وی در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر کند بودن روند توسعه در چابهار تاکید کرد: روند توسعه بندر چابهار کند نیست و به سرعت در حال انجام است. باید بدانیم که ترانزیت از چابهار به افغانستان شروع شده و سرمایه‌گذاران افغانستانی باید جایگاه خود را در بندر چابهار پیدا کنند. آنچه توسط ما به عنوان هدف برای افغانستان تعریف شده سرمایه‌گذاری با اتکا به مزیت‌های این کشور است و معتقدیم باید به جای خام‌فروشی در چابهار، تولید در این منطقه را داشته باشند و از ارزش افزوده نیز سهم ببرند. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه حمل و نقل ترانزیتی از عمده‌ترین ماموریت‌های بندر چابهار است، اعلام کرد: با افتتاح این بندر انتقال گندم از هند به افغانستان انجام شد و یک میلیون تن از این محموله تا پایان سال به مقصد
 می‌رسد. 
نخستین شهرک صنعتی شیلات در چابهار ایجاد می‌شود
کردی ادامه داد: منطقه آزاد چابهار ۷۰ درصد شیلات و ۳۴ درصد تن ماهی کشور را تامین می‌کند و با توجه به این ظرفیت، قرار است نخستین شهرک صنعتی شیلات در چابهار ایجاد شود. وی با تاکید بر اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در چابهار به روی سرمایه‌گذاران افغانستانی باز است، گفت: شرایط برای سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی همانند صنایع غذایی و حوزه معدن فراهم شده است و چابهار دروازه ورودی مهمی برای افغانستانی‌ها به شمار می‌آید. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار درباره اتصال راه‌آهن چابهار به خط سراسری، خاطرنشان کرد: پروژه مربوطه ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به زودی با تامین مالی به خط سراسری راه‌آهن وصل می‌شود. 

در ساختار بودجه‌ای مناطق آزاد تغییری ایجاد نمی‌شود
کردی در پاسخ به سوالی مبنی بر لحاظ بودجه مناطق آزاد در قانون بودجه که اخیرا به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، بیان کرد: شورای نگهبان در این مساله بحث نظارتی اعلام کرده و خوشبختانه مناطق آزاد همواره در این خصوص پیشقدم بودند. از سال ۱۳۹۳ رسما نظارت بر بودجه مناطق آزاد شروع شده و ناظر فعالیت دیوان محاسبات است و سازمان بازرسی نیز از زمان آغاز به کار دولت یازدهم در مناطق آزاد حضور پیدا کرده
 است. وی ادامه داد: تصور نمی‌کنم لحاظ بودجه مناطق آزاد در قانون بودجه مانع یا آسیب‌‌زننده باشد، بلکه این مساله برای نظارت بیشتر و کنترل مطلوب‌تر با نگاه فزاینده و کمک‌کننده است. به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، قرار بر این نیست که در ساختار بودجه‌ای مناطق آزاد تغییری ایجاد شود، بلکه میزان بودجه این مناطق در ردیف بودجه لحاظ می‌شود. 

۸۰۰ میلیون دلار فاینانس برای بندر چابهار
کردی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به توسعه سواحل مکران اشاره کرد و گفت: توسعه این سواحل جدی‌ترین سند منطقه‌ای است که عزم ملی نظام را در توسعه خود به همراه دارد. طرح پهنه‌بندی سواحل مکران در حال تنظیم پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی است و پیوست زیست‌محیطی آن مراحل تصویب خود را در سازمان محیط‌زیست پشت سر می‌گذارد. به طور حتم توسعه این سواحل تغییر آرایش اقتصادی جدید در منطقه آزاد چابهار را به همراه دارد و براساس تعاریفی که صورت گرفته می‌تواند در سال‌های آینده حرف زیادی برای گفتن داشته باشیم. رئیس هیات‌مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار نزدیک‌ترین و مناسب‌ترین مسیر برای اتصال آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد است و با توجه به اینکه هدف‌گذاری آسیای مرکزی ارتباط با آفریقا و آسیای شرقی است، چابهار می‌تواند نقش کلیدی برای تحقق این هدف ایفا کند. وی ادامه داد: در سال 2015 نیز صادرات آسیای میانه با آفریقا، شرق آسیا و خاورمیانه بین 14 تا 15 میلیون تن بار در سال بود. اگر روی این موضوع هدف‌گذاری کنیم، مبادلات می‌تواند از طریق چابهار انجام شود، اما برای تحقق این هدف باید مدلی را تعریف کنیم تا کشورها به اهمیت چابهار و مسیر مقرون به صرفه ترانزیتی آن بیشتر پی ببرند. وی همچنین با اعلام اینکه ۸۰۰ میلیون دلار فاینانس برای بندر چابهار در سفر رئیس‌جمهوری به هند مدنظر قرار گرفت، خاطرنشان کرد: باید بدانیم که ۹۰۰ درخواست سرمایه‌گذاری در چابهار طی سال جاری ارائه شده و ۴۲ هزار و ۸۱۷ میلیارد ریال ارزش سرمایه‌گذاری براساس اظهارهای صورت‌گرفته است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در ادامه همچنین به وضعیت واحدهای صنعتی فعال در منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و گفت: تعداد واحدهای فعال در منطقه معادل ۱۱۷ مورد است و واردات مواد اولیه در طول سال جاری 6 برابر شده است.