صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار»‌ گزارش می دهد

حباب سنگین نوروزی سکه

از زمانی که مردم به سکه و ارز به چشم سرمایه و سرمایه‌گذاری نگاه کردند، شاهد هستیم که بازار در ایام خاص دچار تحول و افزایش قیمت‌ می‌شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، از زمانی که مردم به سکه و ارز به چشم سرمایه و سرمایه‌گذاری نگاه کردند، شاهد هستیم که بازار در ایام خاص دچار تحول و افزایش قیمت می‌شود. حبابی که در حال حاضر در بازار سکه شاهد آن هستیم، در نتیجه نگاه سرمایه‌گذاری مردم به سکه بوده که در ایام خاص و پرتقاضا با عرضه آن به بازار خواستار افزایش سوددهی خود هستند. عبادا... محمدولی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی در این باره گفت که از روند افزایشی قیمت دلار، سکه و طلا قابل مشاهده است که روند افزایشی داشته و شدت و حدت نوسانات آن نیز متفاوت است. او افزود: اگر دقت کنید متوجه می‌شوید گاهی شدت نوسانات در روزهای شنبه و یکشنبه با دوشنبه و چهارشنبه فرق می‌کند، چراکه در دو روز نخست هفته اکثر بورس‌های دنیا تعطیل است و دوشنبه‌ها که نرخ‌های جهانی مشخص می‌شود، بازار طلا مجدداً با نوسان مواجه می‌شود. محمدولی درباره آینده بازار طلا و سکه نظر متفاوتی نسبت به آنچه قابل مشاهده است، دارد و در این باره بیان کرد: مانند دیگر کارشناسان معتقدم که قیمت طلا و سکه در آینده نیز با افزایش مواجه می‌شود، اما این به معنای بالا بودن قیمت آن نیست، چراکه هنوز به نرخ واقعی خود نسبت به نرخ‌های جهانی نرسیده است و البته دولت‌ها و مسئولان در این بازار همواره سعی می‌کنند که قیمت طلا را مدیریت کنند. همچنین سیف، رئیس بانک مرکزی در این باره گفت: «در شرایط فعلی برای کم شدن از بار تقاضا، بانک مرکزی حراج‌هایی را به‌صورت روزانه انجام می‌دهد و می‌توان گفت حباب قیمت هم تقریباً از بین رفته است.» حال با گذشت بیش از یک ماه از این حراج، رحیمی، مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی درباره مقدار سکه عرضه‌شده در بازار و همچنین تاثیر سکه‌های عرضه‌شده بر بازار گفت: حدود یک ماه از فروش سکه‌های بهار آزادی از طریق بانک کارگشایی می‌گذرد. همان‌طور که گفته شد، از یک طرف، اغتشاشات داخلی روزهای اخیر و از طرفی افزایش قیمت طلای جهانی باعث شده حباب بازار سکه بار دیگر خود را نشان دهد. از‌سوی دیگر، شروع سال جدید میلادی مانند هر سال باعث ایجاد نوسانات کوتاه‌مدت در بازار ارز و طلا و افزایش قیمت‌ها می‌شود. امسال نیز با شروع سال نوی میلادی، شاهد نوسان قیمتی در هر دو بازار بوده‌ایم.

افزایش تقاضا در بازار سکه و طلا به شکل سنتی
محمد کشتی‌آرای، عضو هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر

چون سکه در دادوستدهای عادی سوای پول معامله می‌شود یک عرضه و تقاضایی وجود دارد که اگر در بازار تعادل پیدا نکند، مانند هر کالای دیگر، تفاوت قیمت ایجاد می‌کند. همچنین تا زمانی که مردم به بازار سکه و ارز به چشم سرمایه‌گذاری نگاه کنند نه تنها در ایام پرتقاضا، بلکه دیگر در تمام طول سال شاهد حباب قیمتی سکه خواهیم بود. در طول سال جاری که چند روز بیشتر به پایان آن نداریم، مردم سکه می‌خرند و برای روزهای پرتقاضا سرمایه‌گذاری می‌کنند. این روند برای بیشتر مردم اتفاق می‌افتد و در این ایام که بازار تشنه عرضه سکه است، با بیرون کشیدن سرمایه‌های خود اقدام به فروش آنها می‌کنند. در حال حاضر نیز مانند سال‌های گذشته در آستانه عید نوروز تقاضای موجود در بازار سکه و طلا به شکل سنتی افزایش یافته است و شاهد آشفتگی در بازار هستیم. البته بانک مرکزی اقدام به عرضه سکه در بازار کرده، اما با توجه به اینکه نقاط مخصوصی برای این کار در نظر گرفته شده است و در تمام پایتخت این عرضه صورت نمی‌گیرد خریداران مجبور به تهیه سکه از فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی اطراف خود هستند. البته فروشگاه‌هایی که ازسوی بانک مرکزی تعیین شده‌اند نیز به دلیل شلوغی و صفوف طویل جوابگوی این حجم از تقاضا نیست. بنابراین بانک مرکزی باید به گونه دیگری وارد بازار شود و از طریق عامل خودش که بانک کارگشایی است، سکه را به بازار تزریق کند. ما در سال‌های ۸۹ تا ۹۱ چنین مسائلی را داشتیم و از طریق واگذاری بازار تنظیم می‌شد. به طور کلی بسیاری در بازار سکه سرمایه‌گذاری کرده و می‌کنند تا در زمان مناسب و هنگامی که قیمت‌ها بالا رفت سکه‌های‌شان را بفروشند و با این ظرفیت اکنون خرید و فروش در بازار جریان گرفته و اگر غیر از این بود، قطعاً حباب قیمتی سکه بیش از این رقم‌ها بود.

در بازار سکه به دلیل افزایش تقاضا حباب قیمت به وجود آمده است
بهروز فتاحی، کارشناس بازار طلا

حبابی که بازار سکه در این روزها شاهد آن است، ناشی از تب بالای خرید و استقبال مردم از این بازار به دلیل فرارسیدن ایام نوروز است. بازار در حال حاضر به این تقاضای بالا واکنش نشان داده و این وضعیت تا چند روز پس از آغاز سال جدید نیز ادامه خواهد یافت. البته در حالت خوش‌بینی می‌توان این پیش‌بینی را داشت، چراکه بازار هنگامی که وارد یک تب و تاب خاص می‌شود خروج از آن مدتی طول خواهد کشید که این مشکل را در بازار ارز نیز شاهد بوده‌ایم. در حال حاضر ماه‌هاست که بازار ارز درگیر نوسان قیمت‌هاست و تنها شاهد کاهش ناچیز قیمت ارز در بازار پس از دوران هیجانی آن بوده‌ایم.
همچنین افرادی هم که در طول سال اقدام به خرید سکه کرده بودند، امروز و در این شرایط بازار که زمان مناسبی است قصد فروش آن را دارند، چراکه در حال حاضر می‌توانند به قیمت بالایی سکه‌های‌شان را به فروش برسانند. بنابراین در بازار سکه به دلیل افزایش تقاضا حباب قیمت به وجود آمده است و مشاهده می‌کنیم این حباب امروز به حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان رسیده است. البته اگر افرادی که در بازار در حال حاضر اقدام به فروش سکه‌های خود می کنند این کار را نمی کردند، قطعاً این حباب بیشتر از این می‌شد. به هرحال خریداران در این شرایط ضرر می‌کنند و سودی که نصیب فروشندگان سکه در این حباب قیمتی می‌شود از جیب کسانی تامین می‌شود که مجبور به خرید سکه در این ایام هستند. متاسفانه هرساله شاهد بروز این اتفاق هستیم و امید داریم که تا سال آینده برای چنین ایامی تدبیری اندیشیده شود.