چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از ارسال پیامک‌های اشتباه قطع خطوط به دلیل بدهی مشترکان گزارش می‌دهد

جنجال‌آفرینی پرداخت‌های اجباری

ارسال پیامک برای اعلام میزان بدهی تلفن همراه مشترکان چند سالی است که جای قبوض کاغذی را گرفته است و از این لحاظ که می‌توان با این حرکت از مصرف نابجای کاغذ و به دنبال آن قطع درختان جلوگیری کرد جای تحسین بسیار دارد.
شایلی قرایی
ارسال پیامک برای اعلام میزان بدهی تلفن همراه مشترکان چند سالی است که جای قبوض کاغذی را گرفته است و از این لحاظ که می‌توان با این حرکت از مصرف نابجای کاغذ و به دنبال آن قطع درختان جلوگیری کرد جای تحسین بسیار دارد. به طور کلی تکنولوژی باید به سمت کاهش هزینه‌ها و کاهش ضرر اقتصادی پیش برود و اگر چیزی غیر این باشد، جای تعجب دارد، اما در کنار مزایایی که از آن نام بردیم باید به برخی دردسرهایی اشاره کرد که به دنبال ارسال پیامک قطع ارتباط مشترکان به دلیل عدم پرداخت قبض میان‌دوره یا پایان‌دوره به وجود آمده است. این در حالیست که بعد از ارسال پیامک هشدار یک‌طرفه شدن خطوط موبایل مشترکان مورد نظر، در برخی موارد مجدد پیامکی با موضوع عذرخواهی ارسال می‌شود و از این بابت که پیامک اشتباه ارسال شده است، عذرخواهی می‌شود.
توضیح این مطلب اینکه در نخستین پیامکی که برای تعداد معدودی از کاربران ارسال شده، آمده: «مشترک گرامی نظر به اینکه مبلغ میان‌دوره جنابعالی از سقف مجاز افزایش یافته، ارتباط شما به مدت دو هفته یک‌طرفه می‌شود. جهت جلوگیری از قطع کامل نسبت به پرداخت قبض به‌روز به مبلغ... ریال صرفا از طریق سامانه ۹۹۹۰ اقدام کنید.»
 در پیامک دوم اطلاع داده است: «مشترک گرامی، به اطلاع می‌رساند پیامک قطع میان‌دوره اشتباها برای شما ارسال شده بود.» با وجود این، برخی از کاربران ادعا می‌کنند پیش از ارسال دومین پیامک مبنی بر اشتباه بودن پیامک قطع میان‌دوره، گوشی‌شان تا پیش از پرداخت هزینه قطع شده و تنها با پرداخت هزینه وصل شده است. البته در پاسخ به پیگیری‌ها و چرایی این موضوع صرفا اظهار شده است که این پیامک به اشتباه برای برخی از مشترکان ارسال شده و سپس با ارسال یک پیامک از مشترکان عذرخواهی شده است.
نحوه برخورد دارنده پروانه با مشترکان بدهکار
براساس قوانین اعلام‌شده اگر کارکرد خطوط تلفن ثابت و همراه پس‌پرداخت (دائمی) بدون مبلغ سپرده و تضمین پرداخت، در هر زمان به حد نصاب کارکرد برسد، دارنده پروانه باید ابتدا نسبت به اطلاع‌رسانی به مشترک و تعیین زمان حداقل 24 ساعت برای پرداخت اقدام کند. در صورتی که تا پایان زمان مذکور مشترک مبلغ کارکرد خود را پرداخت نکند، دارنده پروانه مجاز است براساس فرایند قطع خط تلفن مشترک بدهکار مندرج در ماده 3 این دستورالعمل اقدام کند.
همچنین اگر کارکرد خطوط تلفن ثابت و همراه پس‌پرداخت دارای مبلغ سپرده یا تضمین پرداخت، در هر زمان به حد نصاب کارکرد برسد، دارنده پروانه باید ابتدا نسبت به اطلاع‌رسانی به مشترک و تعیین زمان حداقل 72 ساعت جهت پرداخت اقدام کند. در صورتی که تا پایان زمان مذکور مشترک مبلغ کارکرد خود را پرداخت نکند، دارنده پروانه مجاز است براساس فرایند قطع خط تلفن مشترک بدهکار اقدام کند. نکته دیگر آنکه در خطوط تلفن ثابت و همراه پس‌پرداخت، چنانچه مشترک با هر میزان مبلغ کارکرد نسبت به پرداخت صورت‌حساب دوره دوم خود تا پایان مهلت پرداخت مقرر در صورت‌حساب اقدام نکند، دارنده پروانه می‌تواند براساس فرایند قطع خط تلفن مشترک بدهکار مندرج در ماده 3 این دستورالعمل  اقدام کند.
ارسال پیامک قطع میان‌دوره و یک‌طرفه شدن خط تلفن همراه
عرفان اکبری‌راد، کارشناس مخابرات

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر توسعه اینترنت موجب شد تا بسیاری از کسب‌وکارها بر بستر آن شکل بگیرد، شاهد هستیم که اکثر خدمات ارائه‌شده به مردم اینترنتی شده است. به عنوان مثال درباره قبوض تلفن‌های همراه مشترکان نیز این اتفاق افتاده است. در چند سال اخیر شاهد حذف قبوض کاغذی بوده‌ایم که جای آنها را پرداخت‌های موبایلی یا پرداخت‌های از طریق خودپردازها گرفته است که اپراتورهای موبایل نیز برای مشارکت مردم در این طرح‌ها و به منظور جلوگیری از مصرف کاغذ و قطع درختان جوایزی را ماهانه در نظر گرفته‌اند، اما شاید تا اینجا مشکلی وجود نداشته باشد، ولی سیستم اینترنتی و خودپردازی در برخی موارد شاید به سامانه اپراتور مورد نظر وصل نشده و تایید پرداخت ارسال نمی‌شود، چراکه اپراتور با فرستادن پیامک‌های متعدد اقدام به هشدار دادن به مشترکان می‌کند و این پیامک‌ها که با اعتراضات مشترکان همراه شده، باعث جنجال‌آفرینی در این حوزه شده است.
همچنین در بسیاری از مواقع مشاهده شده است که مشترکان بلافاصله پس از پیام قطع میان‌دوره یا پایان‌دوره به دلیل بدهی، پیامکی دیگر مبتنی بر عذرخواهی مبنی بر ارسال اشتباه پیامک قطع دوره دریافت می‌کردند. به عبارتی یکی از مواردی که اخیرا برای چندین کاربر اتفاق افتاده و موجب تعجب آنها شده است، ارسال پیامک قطع میان‌دوره، سپس یک‌طرفه شدن خط تلفن همراه و به دنبال آن پیامک عذرخواهی مبنی بر ارسال اشتباه پیامک قطع میان‌دوره بوده است.
البته سیم‌کارت تلفن همراه ممکن است به دلیل بدهی قطع یا یک‌طرفه شود. این مشکل معمولی برای مشترکانی است که اخطار پرداخت قبوض را نادیده می‌گیرند نه کسانی که قبوض تلفن همراه خود را پرداخت کرده‌اند و با دریافت پیامک‌های اشتباهی شاهد قطع ارتباط خود می‌شوند. یک‌طرفه شدن خطوط مشترکان در حالیست که تقریبا تمام مشترکان دائمی همراه اول دارای ودیعه نزد همراه اول هستند، اما با این حال براساس مصوبات سازمان تنظیم مقررات، گویی این ودایع برای مبلغ مکالمات میان‌دوره کاربرد داشته و برای پایان دوره نیست.