صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

هفت‌سین‌های میلیونی نوروز

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و آمدن بهار در بازارها تکاپوی زیادی دیده می‌شود.
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و آمدن بهار در بازارها تکاپوی زیادی دیده می‌شود. دستفروش‌ها در سرتاسر پیاده‌روها بساط خود را پهن کرده‌اند و صاحبان مغازه‌ها نیز برای اینکه از قافله عقب نمانند و توجه مردم را از دستفروش‌ها پرت کنند، با استخدام یک نفر که مدام مشتریان را به سمت فروشگاه‌ها هدایت می‌کند سعی در رونق کار و کاسبی خود دارند. در این میان کالاهایی که بیشتر مورد تقاضا و توجه شهروندان است، مربوط به سفره هفت‌سین و خوراکی‌های مرسوم به‌ویژه در شب اول عید است. ظروف هفت‌سین این روزها خیلی به چشم می‌خورد. انواع و اقسام آن را برای فروش عرضه کرده‌اند و قیمت‌ها نیز در برخی نقاط شهر و فروشگاه‌های لاکچری سر به فلک می‌کشد. ظروف وارداتی به دلیل افزایش نرخ ارز و ظروف صنایع دستی به دلیل اینکه کار دست است قیمت‌های گزافی دارند، اما با گشتی در بازار متوجه می‌شویم که استقبال از ظروف گران‌قیمت هفت‌سین بسیار زیاد است و بازار دلالان نیز گرم است. برای این ظروف قیمت‌های متفاوتی و گاهاً میلیونی تعیین کرده‌اند و کسی کاری به قیمت دیگری ندارد، چراکه آنقدر تقاضا زیاد است که جنس کسی روی دستش نمی‌ماند. متاسفانه کالاهای مورد نیاز شب عید کم نیستند و بازار گوشت، مرغ و ماهی نیز به دلیل رسم و رسوم‌هایی که برای طبخ غذاهای قدیمی وجود دارد، شلوغ است و متاسفانه گوشت به دلایل مختلف و گرانی نرخ ارز به کالایی گران‌قیمت تبدیل شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد سیاست‌های اقتصادی دولت برای کنترل بازار و مقابله با گرانی در سال‌های اخیر، قدرت خرید شهروندان خصوصاً طبقه متوسط را کاهش داده است. هر ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بازار فروش اجناس تب و تاب دیگری به خود می‌گیرد، به‌ویژه در سال جاری که بازار کالاهای اساسی وضعیت چندان مطلوبی نداشته و برخی از این کالاها مانند گوشت قرمز، لبنیات، خواروبار، آجیل و برنج افزایش قیمت چشمگیری داشته است.
ذخایر دام رو به اتمام است
علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی

شب عید اکثر ایرانی‌ها رسم دارند که غذاهای مرسوم در قدیم را آماده کنند که اغلب با برنج و گوشت تهیه می‌شود. در این میان متاسفانه کاهش قدرت خرید مردم و همچنین افزایش نرخ ارز بر تمام بازار تاثیر گذاشته و رکود در آن قابل مشاهده است. در این بازار نیز کاهش قدرت خرید خانوار در برابر عرضه گسترده گوشت دلیل اصلی رکود حاکم بر بازار است و گوشت را تبدیل به کالایی گران‌قیمت و دور از دسترس اکثر خانواده‌ها کرده است. در حال حاضر ذبح چندانی در کشتارگاه‌ها صورت نمی‌گیرد و برخی دلالان در بازار سعی در فروش خارج از عرف قیمتی دارند که لازم است این هشدار داده شود که هیچ‌گونه خریدی نباید از این افراد انجام شود، چراکه از سلامت گوشت مطلع نیستند. طی دو هفته اخیر، گوشت گوسفندی در هر هفته، حدود ۱,۰۰۰ تومان گران شده است و انتظار کاهش قیمت نیز نمی‌توانیم داشته باشیم، چراکه در حال نزدیک شدن به روزهای پایانی سال هستیم و ذخایر دام رو به اتمام است، مصرف پروتئین افزایش پیدا می‌کند و با توجه به این موارد، دام زنده گران می‌شود که این امر روی قیمت گوشت تاثیر دارد.
یک سفره هفت‌سین می‌تواند تا میلیون‌ها تومان هزینه داشته باشد.
‌‌عماد متولی، کارشناس بازار
این موضوع که هرگاه به زمان اوج مصرف کالا یا خدماتی و همچنین به ایام خاصی نزدیک می‌شویم قیمت‌ها سر به فلک می‌گذارند دیگر برای همه عادی شده است. اوایل اعتراضات زیادی می‌شد، ولی گویی مردم نیز همانند مسئولان به این موضوع عادت کرده‌اند و طبق روال معمول خریدهای خود را در ایام خاص انجام می‌دهند. البته ایام نوروز به دلیل اینکه بزرگ‌ترین عید ما ایرانی‌هاست شرایط کمی متفاوت است. شکل خرید متفاوت است و در سال‌های اخیر مردم به دنبال خرید کالاهای گران‌قیمت و لاکچری هستند. با گشتی در بازار مشاهده می‌کنیم یک سفره هفت‌سین می‌تواند تا میلیون‌ها تومان هزینه داشته باشد. در مناطق شمالی پایتخت به عنوان مثال ظروفی که برای چیدن هفت‌سین استفاده می‌شود بسیار گران‌قیمت هستند، در حالی که این قیمت‌ها به تمام سطح شهر سرایت کرده و مردم به راحتی برای داشتن سفره هفت‌سین لاکچری برای خرید آنها پول پرداخت می‌کنند. ظروف هفت‌سین قیمت‌های متفاوتی دارد و از ۳۰ هزار تومان آغاز می‌شود و تا یک میلیون تومان متغیر است. به عنوان مثال ظرف سفالی هفت‌سین از ۳۰ هزار تومان آغاز می‌شود و تزئینات زیادی ندارد. ظروف هفت‌سین از جنس برنج هم ۶ عدد ۸۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده که این وسایل با توجه به رنگ و جنس‌شان مخاطبان خاص خود را دارد. هفت‌سین‌های سرامیکی هم ۱۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که تفاوت قیمت آن بیش از هر چیز در جنس آن نهفته است، اما در این بین ظروف هفت‌سین سفالی میناکاری‌شده را داریم که طرفداران بسیاری دارد و شروع قیمت برای این جنس ظروف از حدود ۳۰۰ هزار تومان است. همین ظروف با میناکاری بیشتر به قیمت‌های گزاف از ۵۴۳ هزار تومان تا یک میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.
در سال‌های اخیر تغییر مدل زندگی میان مردم و تمایل به زندگی لاکچری و مدرن موجب افزایش واردات کالاهای خارجی به ایران شده است. در میان هفت‌سین‌های موجود در بازار به راحتی مشاهده می‌شود که هفت‌سین‌ها و ظروف وارداتی و لاکچری طرفداران بسیاری دارد. حال آنکه هفت‌سین‌های داخلی اکثراً در بساط دستفروشان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر در این ایام تقاضا برای آجیل و به‌ویژه پسته افزایش می‌یابد. افزایش قیمت پسته به قدری است که گویی کالایی وارداتی است و مشمول افزایش نرخ ارز شده و تبدیل به یکی از گران‌ترین و بهتر بگوییم لاکچری‌ترین اقلام موجود در آجیل شب عید شده است. پسته به اصطلاح بازاری‌ها اعلا را باید حدود ۲۰۰ هزار تومان از بهترین فروشگاه‌های پایتخت تهیه کرد. البته دلالان نیز در این میان نقش پررنگی دارند، چراکه هر زمان به ایام رشد تقاضا نزدیک می‌شویم شاهد فعالیت بیش از پیش دلالان نیز هستیم. در بازار شب عید نیز هم‌اکنون فعالیت این گروه افزایش یافته و این افراد که اکثر آنها را واردکنندگان غیرقانونی تشکیل می‌دهند به بهانه گرانی نرخ ارز کلاه گشادی بر سر خریداران و متقاضیان بازار گران شب عید می‌گذارند و شهروندان نیز بی‌خبر از مشکلات موجود و سوءاستفاده برخی فروشندگان از این بازار، به سمت آن کشیده می‌شوند.