صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

نارضایتی از شرکت‌های واردکننده خودرو

افزایش تعرفه خودروهای خارجی در چند ماه گذشته، بازار این محصول را وارد مرحله جدیدی کرده که همراه با نگرانی و استرس برای خریداران است.
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، افزایش تعرفه خودروهای خارجی در چند ماه گذشته، بازار این محصول را وارد مرحله جدیدی کرده که همراه با نگرانی و استرس برای خریداران است. متاسفانه با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال مردم همچنان بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند در ایام نوروز خودرویی را که انتظار تحویل دادنش را داشتند، چه زمانی آماده می‌شود. به همین دلیل شاهد هستیم که روز به روز به شاکیان این بازار افزوده و صف شاکیان شرکت‌های واردکننده خودرو هر روز طولانی‌تر می‌شود. چند سالی است که دیگر خبرهایی که اعلام می‌کند یک شرکت واردکننده و فروشنده خودروهای خارجی پول بیشتری نسبت به قرارداد منعقده با مشتریان دریافت کرده یا اینکه خودرو را در تاریخ مقرر به مشتری تحویل نداده یا حتی متقلب و کلاهبردار از آب درآمده است، زیاد به گوش می‌رسد. محمود نوابی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان جوان اظهار کرد: بعضی از نمایندگی‌های خودرو بدون مجوز از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدام به ثبت‌نام خودرو کردند و معاونت بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان اخیرا به این موضوع ورود کرده و در حال رسیدگی به این مساله هستیم. وی با بیان اینکه نمی‌خواهیم حق کسی ضایع شود، افزود: از مردم خواهش می‌کنم که هر کسی درباره ثبت‌نام خودرو شکایت دارد، شکایت خود را به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان ارجاع داده و بستگی به تخلفات و شکایت‌ها با تعزیرات جلسه‌ای گذاشته و نظر خود را نسبت به این موضوع اعلام خواهیم کرد. نوابی تصریح کرد: در مواردی که اضافه‌دریافتی داشته‌اند، مبلغ مازاد باز می‌گردد و قیمت خودروهایی که در حال حاضر به کشور وارد می‌شوند اگر به قیمت روز باشد هر مصرف‌کننده می‌تواند به راحتی قرارداد را با ضوابط سازمان حمایت تطبیق داده و اگر دید که اجحافی در حقش صورت گرفته، می‌تواند با سازمان ما تماس گرفته و شکایت کند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اذعان کرد: نوع کار سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در رابطه با خودرو، بازرس‌محور نیست که بتوانیم هر پرونده را جداگانه مورد به مورد رسیدگی کنیم. در واقع نوع فعالیت ما شکایت‌محور بوده و باید در ابتدا به ما شکایت‌ها منتقل شود و ما در مرحله بعد رسیدگی کنیم. وی ادامه داد: به تمام شاکیان خودرویی سفارش می‌کنم حتما با سامانه 124 سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تماس بگیرند.
متضرر اصلی تقلب‌های خودرویی مردم هستند
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو

این روزها با نزدیک شدن به بهار و داغ شدن تنور بازارها، بازار خودرو هم بی‌نصیب نمانده، اما باید هشدار داد که میزان کلاهبرداری‌ها و سوءاستفاده‌ها هم افزایش یافته است.
 به‌ویژه در بازارهای غیررسمی این روزها کلاهبرداری‌هایی را شاهد هستیم که مردم تنها متضرر اصلی آن هستند. در موارد متعدد شاهدیم که عده‌ای حتی از شهرستان راهی تهران می‌شوند تا در این بازارها نقل و انتقالات خودرو را انجام دهند، اما مدتی است در عبدل‌آباد مرسوم شده که پس از آنکه یک خریدار تقلبی نسبت به خرید خودرویی اقدام می‌کند خودرو به پارکینگ منتقل می‌شود و در روزهای پس از آن به هنگام ثبت سند در محضر عده‌ای حاضر می‌شوند و اینگونه عنوان می‌کنند که خودروی مربوطه دارای مشکلات متعدد بوده و به عنوان مثال رنگ‌ شده یا چپ شده است. پس از این اتفاق، خریدار تقلبی از خرید خودرو منصرف می‌شود و دلالان بازار اینگونه عنوان می‌کنند که حاضرند خودرو را چند میلیون زیر قیمت خریداری کنند. 
از طرف دیگر، شرکت‌های خودرویی با چه مجوزی زمانی که ثبت سفارش بسته شد، اقدام به پیش‌فروش خودرو کردند و خود این عمل خلاف قانون است. قراردادهای شرکت‌های وارد‌کننده خودرو به شکل تفاهمنامه بوده و عملا کلاهبرداری از جایی آغاز می‌شود که یک بند قرارداد فروش خودرو به قیمت روز است و این بندی است که همه شرکت‌های خودرویی آن را اعمال می‌کنند. 
در این بین شرکت‌های خودرویی به هیچ‌وجه ضرر نمی‌کنند و با بستن قراردادهای یک‌طرفه با مشتریان به دنبال حفظ منافع خود در هر شرایطی هستند.
 در حال حاضر خودروهای پیش‌فروش‌شده پایین‌تر از قیمت تحویلی در نمایشگاه وجود داشته و به دلیل کسادی بازار مشتری ندارند. بسیاری از شرکت‌های وارد‌کننده خودرو اقدام به کارهای غیرقانونی کرده و پس از دریافت پول مردم خودروی درخواستی را به آنان تحویل نمی‌دهند. در همین چند سال گذشته کم نبودند شرکت‌هایی که پول‌های میلیاردی از مردم گرفتند و از کشور خارج شدند. 
چه شرکت‌های جدید وارد‌کننده خودرو، چه قدیمی‌ها در تمام این سال‌ها به مردم دروغ گفته‌اند و در این میان تنها مردم هستند که متضرر واقعی‌اند. بنابراین بهترین و مطمئن‌ترین شیوه برای خرید خودرو آن است که مردم به نمایشگاه‌های مجاز مراجعه کنند و حتی آدرس جواز را با محل فعالیت نمایشگاه تطبیق دهند تا از هرگونه مشکل آتی جلوگیری شود.
 اکنون هرکجا که تخلفی در حوزه خودرو صورت می‌گیرد مردم می‌گویند که نمایشگاه‌داران اخلاق را رعایت نمی‌کنند، در حالی که باید توجه داشت که هر فردی که به خرید و فروش خودرو می‌پردازد، الزاما نمایشگاه‌دار نیست. 
اکنون شکایات صورت‌گرفته در ارتباط با برخی از بازارهای خرید خودرو بسیار زیاد است و در این بازارها به کرات ماشین‌های تصادفی، دو تکه یا رنگ‌دار به فروش می‌رسند وخودروهایی که تصادف شدید داشته و به عنوان مثال سقف یا موتور آنها تعویض شده بدون اطلاع‌رسانی و با قیمت خودروی سالم به فروش می‌رسند.
 از سوی دیگر کارشناسی جامع و مطمئنی در این بازارها صورت نمی‌گیرد، در حالی که به هنگام خرید خودرو از نمایشگاه‌های اتومبیل فرد می‌تواند برای چند ساعت خودرو را از نمایشگاه خارج کرده و آن را به کارشناسان مورد اعتماد خود یا نمایندگی‌های مجاز کارخانه نشان دهد و پس از آن در صورت بروز هرگونه مشکل، نمایشگاه مربوطه در محل خود برقرار بوده و امکان پیگیری موضوع وجود دارد، در حالی که در بازارهای فروش خودرو پس از خرید، فرد دیگر به هیچ عنوان به فروشنده واقعی دسترسی ندارد و نمی‌تواند ادعای خسارت کند.