صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

تمایل سرمایه گذاران به کسب وکار های اینترنتی

امروز شاهد رشد پرسرعت کسب‌وکار‌های اینترنتی هستیم. بازار کسب‌وکار‌های اینترنتی آنچنان داغ است که سرمایه‌گذارانی هم که تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه نداشته‌اند ، به این حوزه علاقه‌مند شده‌اند و مترصد ورود و سرمایه‌گذاری در این حوزه  هستند.
محمد جوادی قاضیانی
به گزارش کسب و کار نیوز، امروز شاهد رشد پرسرعت کسب‌وکار‌های اینترنتی هستیم. بازار کسب‌وکار‌های اینترنتی آنچنان داغ است که سرمایه‌گذارانی هم که تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه نداشته‌اند ، به این حوزه علاقه‌مند شده‌اند و مترصد ورود و سرمایه‌گذاری در این حوزه  هستند.
 در بستر کسب‌وکارهای اینترنتی و رشد آنها شاهد ایجاد و سروسامان گرفتن مشاغل بسیاری در این بستر هستیم، اما نکته جالب توجه درباره کسب و کار‌های اینترنتی این است که سرمایه‌گذارانی که علاقه به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های بازرگانی و کم‌ریسک‌تر داشته‌اند، به این حوزه علاقه‌مند شده‌اند و مثل گذشته برای سرمایه‌گذاری در این حوزه مقاومت   نشان نمی‌دهند و به دنبال پیدا کردن ایده‌ و سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند. در این گزارش به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم و این مورد را بررسی کرده‌ایم که ورود سرمایه‌دارها به این حوزه و راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی توسط آنها چه اثراتی را در این حوزه گذاشته و موضع‌گیری برخی در مقابل آنها کار درستی است یا خیر. 
عادل طالبی، متخصص بازاریابی دیجیتال و مدرس سازمان مدیریت صنعتی:
کمک سرمایه‌دارها به فرهنگ‌سازی در این حوزه

واقعیت این است که باید بپذیریم هرکسی که در حوزه کسب و کار‌های اینترنتی فعالیت می‌کند در صورتی که کارش سالم باشد، به تناسب کار خود به فضای کسب و کار اینترنتی کمک می‌کند. حتی کسانی که پول و سرمایه زیادی هم دارند و ممکن است از محتوا چیزی ندانند، فضای دیجیتال را نشناسند و... وقتی وارد این حوزه می‌شوند نباید در مقابل‌شان موضع بگیریم و نگران شویم چون حضور این افراد به ویژه زمانی که در کنار افراد خبره این حوزه قرار بگیرند به فرهنگ‌سازی در این حوزه کمک‌های فراوانی می‌کنند و این کمک‌ها به نفع همه کسب و کار‌های اینترنتی خواهد شد. اینگونه افرادی که سرمایه دارند و همینطور وارد کلاس‌های آموزش دیجیتال و فضای دیجیتال هم می‌شوند و دانش این حوزه را هم در کنار آن کسب می‌کنند، افراد مفیدی برای این حوزه هستند و وقتی بعد از مثلا 10 سال کسب و کار اینترنتی خود را راه بیندازند به رشد این حوزه بسیار کمک می‌کنند و هم پول و هم دانش و آگاهی را یک‌جا وارد این حوزه خواهند کرد. آن افرادی هم که امروز آمدند و پول گذاشتند و تجربه ایجاد می‌کنند، می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند و نهایتش این است که یا موفق می‌شوند و ما از آنها یاد می‌گیریم یا اینکه شکست می‌خورند و ما باز از آنها به عنوان یک مطالعه موردی بهره می‌بریم و می‌آموزیم. باید به کسانی که وارد این حوزه شده‌اند، کمک کنیم و از همدیگر حمایت کنیم.
 من بارها گفته‌ام که همه ما سوار بر کشتی کسب و کار الکترونیک کشور هستیم و باید بیاییم اگر هم پارو نمی‌زنیم لااقل جلوی حرکت کشتی را نگیریم. من بارها شاهد بوده‌ام که نخبه‌ترین برنامه‌نویس‌های ما به دلیل شرایط حاضر در کشور از اینجا رفته‌اند و می‌گویم که این افراد ثروتمندی که وارد این حوزه شده‌اند به حفظ و مشغول کردن این جوانان هم کمک کرده‌اند و میلیارد‌ها و هزاران میلیارد دلار سرمایه فکری و ذهنی را در کشور حفظ کرده‌اند. حتی اگر بر فرض محال اینها عامل نفوذ هم باشند که من با این مورد مخالفم، نتیجه‌اش این شده است که باعث ماندن این نخبه‌ها در کشور شده‌اند. بالاخره سرمایه، پول، انرژی و... وارد این حوزه کرده و یک‌سری جوان را مشغول کار کرده‌اند و همچنین به فرهنگ‌سازی و رشد این حوزه در کشور کمک کرده‌اند.