صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

دولت تدبیر رکورد خودش را جا به جا کرد

بیکاری یک چهارم جمعیت کرمانشاه

با اینکه رکورد بیکاری استان کرمانشاه با عدد ۲۴.۵ در پاییز ۹۵ در کشور دست نیافتنی بود اما در پاییز ۹۶ با ۱.۱ درصد افزایش به عدد ۲۵.۶ رسید.
با اینکه رکورد بیکاری استان کرمانشاه با عدد ۲۴.۵ در پاییز ۹۵ در کشور دست نیافتنی بود اما در پاییز ۹۶ با ۱.۱ درصد افزایش به عدد ۲۵.۶ رسید.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازمهر، گروه استان‌ها: با زهم اول شدیم، البته از آخر؛ این حکایت سال‌های سال است که کرمانشاه در کورس بیکاری همواره در رده‌های اول قرار می‌گیرد و هرسال دریغ از پارسال!
همین تابستان امسال بود که کرمانشاه پس از ۵ سال پیشتازی با نرخ بیکاری ۱۸ درصدی در جایگاه دوم بیکاری کشور قرار گرفت و این در حالی بود که این میزان ۶.۳ درصد بیشتر از میانگین کشوری و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۲ درصد کاهش یافته بود.
اما جهش ۶ درصدی نرخ بیکاری دوباره کرمانشاه را به صدر جدول بیکارترین استان‌های کشور بازگرداند تا با نرخ ۲۵.۶ درصدی برنامه‌های اشتغال زایی مدیران استان را زیر سوال ببرد.
البته برخی‌ها این موضوع را ناشی از شوک زلزله و پیامدهای آن همچون تخریب واحدهای صنعتی و خدماتی و... و بیکاری تعداد زیادی از شهروندان شهرستان‌های غربی استان می‌دانند.
بسته شدن مرزهای استان هم یکی دیگر از گمانه‌های دلایل این موضوع بیان می‌شود، چنانچه در پاییز امسال حدود ۳ ماه مرز رسمی پرویزخان که بیشترین مبادلات ایران و عراق از طریق این گلوگاه مرزی انجام می‌شود بسته شد و حالا هم بازارچه‌های شوشمی، شیخ صله و تیله کو از سوی دولت عراق و یک طرفه بسته شده است.
هرچند این موضوعات قطعاً بی تأثیر نبوده و تبعاتی برای اشتغال استان ایجاد کرده است، اما آمارها حاکی از آن است که پاییز سال گذشته نیز نرخ بیکاری کرمانشاه ۲۴.۵ درصد بود و امسال ۲۵.۶ درصد است پس قطعاً عواملی که روی بیکاری استان تأثیر داشته چندان تغییری نکرده و نشانه‌ای از بهبود نیست.
عمده افزایش نرخ بیکاری ناشی از تبعات زلزله بود
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کرمانشاه در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بخش عمده افزایش نرخ بیکاری یقیناً به تبعات زلزله‌ای که در فصل پاییز رخ داد بر می‌گردد.
رضا رحیمی با بیان اینکه ۷۰ درصد استان کرمانشاه درگیر زلزله بود، افزود: بقیه مناطق هم که به صورت مستقیم درگیر نبودن هم تبعاتی داشتند که باعث رکورد برخی از بنگاه‌های اقتصادی در این مناطق شد.
وی در مورد آمار تعداد بیکاران استان نیز تصریح کرد: طبق آخرین آمار مربوط به سرشماری نفوس و مسکن سال گذشته آمار بیکاران استان ۱۴۰ هزار نفر بود که قطعاً تعدادی از آنها تاکنون شاغل شده‌اند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کرمانشاه بیان داشت: البته امیدواریم با شروع ساخت و ساز واحدها در استان در فصول زمستان و بهار شاهد جبران این موضوع باشیم.
تسهیلات اشتغالی که دیر ابلاغ شد!
رحیمی دیر ابلاغ شدن تسهیلات اشتغال به استان کرمانشاه را از دیگر دلایل افزایش نرخ بیکاری استان عنوان کرد و افزود: دیر ابلاغ شدن تسهیلاتی که از محل اشتغال روستایی، اشتغال فراگیر و کمک‌های فنی و اعتباری بود همه دست به دست هم داد که این جایگاه نامناسب را در اشتغال داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در زمینه جذب تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در کشور روند بهتری نسبت به دیگر استان‌ها داریم، خاطرنشان کرد: امیدواریم این سلسله اقدامات و بقیه پرونده‌هایی که در دست داریم از جمله ستاد احیای واحدهای راکد، تشکیل هفته‌ای چهار بار ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بتوانیم بخشی از معضل بیکاری را رفع کنیم.
۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار استان قرار گرفته است
این مقام مسئول اظهار داشت: بعد از دستگاه‌های اجرایی بخش عمده دیگر کار به همت کارآفرینان، سرمایه گذاران و مردم برمی گردد، لذا مردم باید با مهارت آموزی و راه اندازی بنگاه‌های اقتصادی از مشاغل خانگی گرفته تا واحدهای بزرگ اقدام کنند ما هم در بحث تسهیلات منابعی در اختیار استان است آنها را حمایت می‌کنیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کرمانشاه با تصریح اینکه در یکی دو ماهه اخیر جزو استان‌هایی بوده‌ایم که بالاترین تسهیلات را در اختیار گرفته‌ایم، گفت: در مجموع ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات و منابع در اختیار داریم در بحث روستایی، شهرک‌های صنعتی و مشاغل خانگی که امیدواریم بتوانیم با این منابع در بحث ایجاد اشتغال و نرخ بیکاری جهشی داشته باشیم.
در برخورد با مدیران با کسی تعارف نداریم
رحیمی در خصوص عملکرد نامناسب مدیران در زمینه جذب این اعتبارات و همچنین عدم وجود عزم جزم بین آنها برای رفع معضل اشتغال نیز گفت: در خصوص مدیرانی که در این زمینه همراه نبودند هم استاندار و هم ما عزممان را جزم کرده‌ایم و با کسی تعارفی نداریم.
وی افزود: این مردم لایق یک زندگی خوب هستند و با وجود اینکه سرمایه چندانی ندارند، تنها امیدشان به همین تسهیلات اشتغال زایی است که از اینها استفاده کنند.
این مقام مسئول بیان داشت: دولت در این زمینه سنگ تمام گذاشته و در نوار مرزی تسهیلاتی با نرخ بهره ۴ درصد و در مناطق روستایی با نرخ ۶ درصد در اختیار مردم گذاشته است و در بحث کمک‌های فنی و اعتباری هم نرخ بهره ۱۸ درصد بانک‌ها را تا سطح ۹ تا ۱۲ درصد تقلیل داده که این شرایط در استان کم نظیر است.
بسته شدن مرزها ۳ تا ۵ هزار نفر را بیکار کرد
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کرمانشاه تصریح کرد: انتظار داشتیم با توجه سلسله اقداماتی که از ابتدای سال ۹۶ انجام داده‌ایم و روند کاهش نرخ بیکاری که در تابستان به ۱۸ درصد رسید این روند ادامه داشته باشد اما در فصل پاییز عمده افزایش نرخ بیکاری به تبعات زلزله بر می‌گردد.
رحیمی بسته شدن مرزهای استان در فصل پاییز را از دلایل دیگر این روند افزایشی نرخ بیکاری دانست و گفت: بیش از دو ماه مرز پرویزخان بسته بود که با پیگیری‌های مکرر استاندار بازگشایی شد و حالا هم که بازارچه‌های مرزی ما با اقلیم کردستان شامل شوشمی، تیله کو و شیخ صله بسته شده که با وجود پیگیری‌های زیاد هنوز بسته مانده‌اند.
وی تصریح کرد: در بازارچه‌های ما ۳ تا ۵ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال دارند که با بسته شدن مرزها بیکار شدند و این صرف نظر از بنگاه‌های اقتصادی است که با بسته شدن مرزها و قطع صادرات با رکود مواجه شدند.
به گزارش مهر، هرچند بیکاری حدود ۱۰ هزار نفر در مناطق زلزله زده استان، بسته شدن مقطعی مرزهای استان و دیر رسیدن تسهیلات اشتغال می‌تواند از مهمترین عوامل توجیه این جهش نرخ بیکاری در فصل پاییز برای کرمانشاه باشد، اما فاصله بیش از ۱۳ درصدی نرخ بیکاری کرمانشاه با متوسط نرخ بیکاری کشور نشان از نوعی ناکارآمدی در برخورد با این معضل دارد و اینکه مدیران ما هنوز معضل اشتغال و بیکاری را جزو اولویت‌های کاری خود نمی‌دانند و ظاهراً دغدغه‌های دیگر را ترجیح می‌دهند.
اینکه سال گذشته در همین فصل و البته بدون زلزله هم شاهد آمار ۲۴ درصدی نرخ بیکاری در استان بوده‌ایم و امسال هم با ۱ درصد بیشتر شاهد تکرار همین موضوع هستیم خود گواهی روشن بر این مدعاست.
منشور ۲۰ گانه اشتغال در محاق زلزله
سی ام مهر ماه سال جاری بود که در کارگروه اشتغال استان کرمانشاه از راهکارهای بیست گانه بازوند استاندار کرمانشاه برای بهبود اشتغال در استان رونمایی شد. درست ۲۱ روز قبل از زلزله...
بازوند با اشاره به نرخ بیکاری استان مستند به نامه‌ی اخیر وزیر کشور به ریاست جمهور، گفت: ما آمده‌ایم تا با یک برنامه‌ی جهشی و با فعالیت مضاعف و البته با آمدن مردم پای کار و به دور از وعده و وعیدهای غیر قابل تحقق تحرکی در فضای کسب و کار ایجاد کنیم، در غیر این صورت هیچکدام از همه ی ما که دور این میز نشسته‌ایم محلی از اعراب نداریم.
‌‌‌
‌‌‌‌‌‌‌
وی با بیان اینکه اولویت اول و دوم و سوم و الی آخر ما اشتغال و اقتصاد است و تا حد توان در برنامه ریزی اشتغال باید از بانک محوری به سمت محوریت بخش خصوصی و مردم متمایل شویم.
استاندار کرمانشاه گفت: با تکیه بر برنامه‌ی ششم توسعه و اسناد بالادستی و برش‌های استانی این اسناد تقریباً روی بیست شاخص یا اقدام بزرگ و یا مأموریت مهم باید تمرکز کرد. این اقدام‌ها باید تبدیل به تعهدات ادارات و دستگاه‌ها و برای مدیران به یک میثاق نامه تبدیل شوند.
سازکارهای بیست گانه بازوند، استاندار کرمانشاه برای بهبود وضعیت اشتغال استان به شرح زیر است:
۱- راه اندازی نظام پنجره‌ی واحد سرمایه گذاری با هدف تسریع در پاسخ گویی به استعلام‌های سرمایه گذاری و پرهیز از سرگردانی اداری و بروکراسی‌های طولانی...
۲- تعیین میزان افزایش برنامه محور صادرات غیر نفتی توسط سازمان صنعت، معدن، تجارت در سال جاری و سالهای آتی با توجه به ظرفیت‌های صادراتی استان...
۳- شناسایی، تدوین و معرفی حداقل ۲۵۰ فرصت بزرگ سرمایه گذاری کرمانشاه در بخش‌های مختلف و تبلیغ و تحلیل آنها در همایش‌های سرمایه گذاری و بسته‌های مختلف رسانه‌ای...
۴- بهره مندی و اجرای راهکارهای ارائه شده از سوی اساتید، نخبگان و فعالان اقتصادی در خصوص بهبود فضای کسب و کار...
۵- فعال شدن تمام پروژه‌های عمرانی با بهره مندی از روش‌های مختلف از جمله جذب تخصیص پروژ ه ها...
۶- بکار گرفتن تمام توان و تجربه برای جذب حداکثری تسهیلات تکلیفی (صندوق توسعه ملی، تسهیلات روستایی کمیته امدادو...)
۷- فعالیت نتیجه بخش و قابل اندازه گیری برای احیای ظرفیت‌های راکد...
۸- توسعه‌ی کشت‌های گلخانه‌ای و توسعه‌ی نظام دانش بنیان کشت و صنعت‌ها با بکارگیری مکانیزاسیون بخش کشاورزی.
۹- تعیین میزان افزایش تبدیل اراضی دیم به آبی.
۱۰ - بهره گیری از ظرفیت ویژه گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه در مسیر اشتغال زایی بخصوص در بخش بوم گردی.
۱۱- تعیین ساز کار مناسب برای موظف شدن تمام پیمانکاران کوچک و بزرگ در خصوص استفاده از نیروی کار بومی...
۱۲- بکار گرفتن برنامه محور تمام توان برای جذب سرمایه گذاران خارجی در قالب ستاد جذب سرمایه گذاران...
۱۳- اجرای دقیق و بموقع برنامه‌ها و پروژه‌های اقتصاد مقاومتی...
‌‌‌‌‌
۱۴- فراهم کردن فضا برای ورود هر چه بیشتر شرکت‌های دانش بنیان به نظام اقتصادی استان...
۱۵- تقویت و بهبود فضای مشارکت هلدینگ های مختلف اقتصادی ملی در استان...(ستاد اجرایی فرمان امام "ره"، سازمان اقتصادی کوثر، ایمیدرو، ای درو و... و.)
۱۶- هماهنگی و همگرایی واقعی تیم اقتصادی استان...
۱۷- برگزاری کاربردی جلسات ستاد تسهیل استان و رفع کاربردی موانع واحدهای تولیدی...
۱۸ - جذب حد اکثری اعتبارات طرح رونق تولید در سال ۹۶..
۱۹ - تسهیل گری هر چه بیشتر پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها و عدم سخت گیری توسط بدنه ی کارشناسی...
۲۰ - حمایت برنامه محور و گستروه از مشاغل خانگی و طرح‌های خود اشتغالی...
حالا باید دید چه سر انجامی در انتظار این منشور ۲۰ گانه است.