صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از نمایشگاه های بهاره گزارش می‌دهد

به نام تولید داخلی به کام کالای چینی

نمایشگاه‌های بهاره هر ساله با نزدیک شدن به سال جدید در سراسر کشور برپا می‌شوند و مردم نیز با حضور در این نمایشگاه‌ها مایحتاج و کالاهای مورد نیاز برای شب عید خود را تهیه می‌کنند.
شایلی قرائی
نمایشگاه‌های بهاره هر ساله با نزدیک شدن به سال جدید در سراسر کشور برپا می‌شوند و مردم نیز با حضور در این نمایشگاه‌ها مایحتاج و کالاهای مورد نیاز برای شب عید خود را تهیه می‌کنند.
‌‌به گزارش کسب و کار نیوز، این نمایشگاه‌ها با هدف حمایت از تولید ملی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان برپا می‌شوند و این در حالیست که سال‌هاست دیگر حضور تولیدات داخلی بسیار کم‌رنگ شده و جای آن را کالاهای چینی گرفته‌اند. مسئولان بر این باورند که باید قبل از برپایی این نمایشگاه‌ها، اجناس و کالاهایی که قرار است عرضه شود، بررسی شود و کیفیت و سلامت آنها مورد آزمایش قرار بگیرد، نه اینکه اجناس بی‌کیفیت و غیربهداشتی به مردم فروخته شود. با این حال چند سالی است که رهبر معظم انقلاب استفاده از کالای ایرانی و مصرف تولیدات داخلی را تاکید می‌کنند، به طوری که سال ۹۵ را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام‌گذاری کردند، اما عرضه اقلام خارجی در نمایشگاه‌های بهاره نشان از ضعف مسئولان در زمینه اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل بود، در حالی که می‌توان با نظارت بیشتر و با یک کار فرهنگی، علاوه بر ترغیب مردم به عنوان مصرف‌کنندگان برای استفاده از کالاهای تولید داخلی، فروشندگان را نیز از فروش کالاهای خارجی منصرف کرد. در همین زمینه رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در پاسخ به این سوال که در دور اول نمایشگاه بهاره (مصلا) فروشندگان آجیل و خشکبار افزایش ۲۰ درصدی قیمت آجیل و خشکبار را عنوان کرده‌اند، برای این مورد چه توضیحی دارید، گفت: فروشندگان آجیل و خشکبار در دور اول نمایشگاه بهاره که در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شده است به هیچ عنوان عضو اتحادیه آجیل و خشکبار نیستند و چنین افزایش قیمت‌هایی را عنوان می‌کنند تا بتوانند کالای خود را با قیمت دلخواه خود بفروشند. احمدی با تاکید بر اینکه اصناف از ۸ تا ۱۸ اسفند ماه در نمایشگاه‌های بهاره شرکت خواهند کرد، گفت: البته اگر شرایط مورد درخواست اتحادیه آجیل و خشکبار در این نمایشگاه برای اعضا فراهم نشود، ممکن است طی این مدت هم در نمایشگاه بهاره شرکت نکنیم. رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار بیان داشت: دومین نمایشگاه بهاره در مصلای امام خمینی (ره)، بوستان ولایت، پارک ارم، فرهنگسرای خاوران و حکیمه تهرانپارس برگزار می‌شود که در این دوره قرار است اصناف با مجوز اتاق اصناف و زیرنظر اتحادیه‌های مربوطه در آن شرکت کنند و اگر شرایط شرکت در این دوره مناسب باشد، اتحادیه آجیل و خشکبار اعضای خود را برای شرکت به نمایشگاه معرفی و اعلام می‌کند. وی افزود: پیشنهاد ما برای شرکت در دور دوم نمایشگاه مصلا و سایر مکان‌های نمایشگاه‌ها اجاره غرفه با قیمت مناسب است، در حالی که در دور اول نمایشگاه مصلا اجاره بالایی از شرکت‌کنندگان دریافت شده است.
احمدی گفت: پیشنهادی که به اتحادیه آجیل وخشکبار برای اجاره این غرفه‌ها داده شده، بسیار بالاست که قطعاً اعضای اتحادیه توان پرداخت چنین مبالغی را ندارند. احمدی گفت: فروشندگان آجیل و خشکبار در دور اول نمایشگاه به هیچ عنوان عضو اتحادیه نیستند و این فروشندگان بدون اطلاع اتحادیه و با مجوز برگزار‌کنندگان نمایشگاه بهاره در دور اول شرکت کرده‌اند. هیچ نظارتی هم از سوی اتحادیه بر فروش آنها صورت نمی‌گیرد. وی افزود: این افراد به صورت موقت برای شب عید به این کار وارد می‌شوند و هر کالایی را با هر قیمتی در این نمایشگاه بدون هیچ نظارتی عرضه می‌کنند. رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با بیان اینکه حتی این فروشندگان پسته
آب خندان که فروش آن ممنوع است را عرضه می‌کنند، گفت: پسته آب خندان پسته‌ای است که مغز آن کامل نشده و دهن آن بسته است.
اجاره غرفه‌ها در نمایشگاه‌های بهاره گران است
رضا آقابابایی، تولیدکننده پوشاک

همه ساله شاهد برگزاری نمایشگاه‌های بهاره درآستانه سال جدید هستیم. این نمایشگاه‌ها در واقع برای حمایت از مصرف کنندگان و همچنین حمایت از تولید داخلی برپا می‌شوند و تخفیف‌هایی نیز برای خریداران در نظر گرفته می‌شود. متأسفانه اگر در این نمایشگاه‌ها گشتی بزنید شاهد وفور کالاهای چینی بی‌کیفیت هستید. این اجناس چینی علاوه بر آنکه بازار را قبضه کرده‌اند در این نمایشگاه‌ها نیز عرضه می‌شوند. حمایت از تولید داخلی شعار راه‌اندازی این نمایشگاه‌ها بوده و این در حالیست که اجناس داخلی بازهم به ندرت دیده می‌شوند. البته نه اینکه اصلاً وجود نداشته باشند اما کالاهای چینی و ترک بیشتر به چشم می‌خورد. از طرف دیگر هنگامی که صحبت از حمایت از تولید داخلی می‌شود نباید اجاره غرفه‌ها آنقدر گران باشد که من تولیدکننده از شرکت در آن منصرف شوم. در حال حاضر اجاره این غرفه‌ها بسیار زیاد است و اصناف کمتر می‌توانند در این نمایشگاه‌های بهاره که در حال حاضر برپا شده است غرفه اجاره کنند. برخی می‌گویند این غرفه‌ها نه در دست تولیدکنندگان مطرح داخلی، بلکه در دست افرادی است که با خرید کالاهای غیرقانونی در مرزها به شهرهای بزرگ می‌‌آیند و کالای قاچاق خریداری شده را چند برابر قیمت می‌فروشند و سودهای کلان به جیب می‌زنند. در شرایطی که امروزه بازار در آن به سر می‌برد ۷۰ تا ۸۰ درصد بازار را البسه وارداتی اشغال کرده و از آنجا که قیمت پایین‌تری نسبت به پوشاک ایرانی دارند مردم هم ترجیح می‌دهند که پوشاک وارداتی که اغلب چینی و ترک است، خریداری کنند.
فروش‌های فوق العاده جایگزین نمایشگاه‌های بهاره شود
علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران

نمایشگاه‌های بهاره موافقان و مخالفان بسیاری دارد. ترجیح بر این است که فروش‌های فوق‌العاده جایگزین نمایشگاه‌های بهاره شود. یعنی فروش‌های فوق‌العاده در ایام پایانی سال جایگزین مناسبی برای نمایشگاه‌های بهاره است و واحدهای صنفی از آن استقبال می‌کنند. اما هرساله این نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود، چراکه در حال حاضر بخشی از بنگاه‌های تولیدی موافق برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی هستند، زیرا با عرضه مستقیم کالا در پایان سال، نقدینگی مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند.
این نمایشگاه‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند تا کالاهای باکیفیت و کالاهای تولید داخل را به مردم عرضه کنند. به عبارت دیگر، در این نمایشگاه‌ها محصولات مختلف با کیفیت بالا و به شرط تولید داخل بودن اجازه فروش دارند. در حال حاضر این نمایشگاه‌ها حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد تخفیف دارند و البته در زمینه آجیل و خشکبار نیز با توجه به حداکثر سود ۱۰ تا ۱۲ درصدی آن برای عرضه‌کنندگان برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا حدود ۵ درصد تخفیف برای مصرف‌کنندگان قائل شوند.